No. 92
श्लोक ३०
जुनसुकै मार्गको साधकले पनि आफ्नो
उद्देश्य आध्यात्मिक नै वनाउनु पर्छ, लौकिक होइन । वास्तवमा उद्देश्य अथवा
आवश्यकता सँधै नित्य तत्वकै (आध्यात्मिक) हुन्छ र कामना सँधै अनित्य
तत्वकै (लौकिक, उत्पत्ति विनाशशील वस्तु) हुन्छ । साधकमा उद्देश्य
हुनुपर्छ, कामना होइन । उद्देश्ययुक्त अन्तःकरण विवेक-विचारयुक्त नै हुन्छ ।
दार्शनिक या वैज्ञानिक, कुनै पनि
दृष्टिले, शरीर आदि भौतिक पदार्थ हाम्रो भन्ने सिद्ध हुँदैन । यी पदार्थ
आफ्नो र आफ़्नोलागि हुँदै होइनन्, केवल सदुपयोग गर्नकोलागि मिलेका हुन् ।
आफ्नो नभएकोले नै यिनीहरुमा कसैको पनि अधिकार छैन ।
सम्पूर्ण संसार परमात्माको हो;
परन्तु हामी भूलले परमात्माको वस्तुलाई आफ्नो मानिदिन्छौं र यसैले बन्धनमा
पर्छौं । अतः विवेक-विचार द्वारा यो भूललाई हटाएर सम्पूर्ण पदार्थहरु र
कर्महरूलाई अध्यात्मतत्वको (परमात्माको) भन्ने स्वीकार गर्नुपर्छ हामीले ।
यही कुरालाई अध्यात्म चित्त्द्वारा अर्पण गर्ने भनिएको हो।
अविवेकले नै उत्पत्ति-विनाशशील शरीर
(संसार) आफ्नो देखिन्छ । विवेक-विचारपूर्वक हेर्दा शरीर र संसार आफ्नो
देखिंदैन, यो त एक अविनाशी परमात्मतत्व नै देखिन्छ । संसारलाई आफ्नो
देख्नु नै पतन हो, आफ्नो नदेख्नु नै उत्थान हो । शास्त्र भन्छ,
'दुइ अक्षरहरुको 'मम' ('यो मेरो हो' भन्ने भाव) मृत्यु हो र तीन अक्षरहरुको 'न मम' (यो मेरो होइन--भन्ने भाव) अमृत , सनातन ब्रह्म हो ।
यहाँ 'अर्पण' गर्ने प्रसङ्ग आउनुको कारण, हामीले करण (शरीर,
इन्द्रियहरू, मन, बुद्धि, प्राण), उपकरण (कर्म गर्ने आवश्यक सामग्री) तथा
क्रियाहरुलाई भूलले आफ्नो र आफ़्नोलागि मान्यौं, जुन कहिले पनि हाम्रो छँदै
थिएनन्, हुँदै होइनन् र हुने सक्तैनन् । उत्पत्ति-विनाशशील वस्तुहरुसंग
अविनाशीको के सम्बन्ध? अतः कर्महरु चाहे भगवानलाई अर्पण गरौँ, चाहे
प्रकृतिलाई अर्पण गरौँ र चाहे भगवानलाई अर्पण गरिदिऊँ -- यी तीनैको एक नै
नतीजा हुनेछ; किनकि संसार प्रकृतिको कार्य र भगवान प्रकृतिको स्वामी
हुनुहुन्छ । यो दृष्टिले संसार र प्रकृति दुवै भगवानकै हुन् । अतः 'म
भगवानको हुँ र मेरो भनिने समस्त वस्तुहरु भगवानको हो' । यस्तो प्रकारले
सबै भगवानलाई अर्पण गरिदिनु पर्छ अर्थात् ती चीज प्रतिको आफ्नो ममता
उठाउनु पर्छ । यसो गर्न सके हामीलाई संसार अथवा भगवानसँग केही पनि चाहना
हुँदैन, किनकि हामीलाई चाहिएको चीज भगवान स्वतः व्यवस्था गरिदिनु हुन्छ ।
अर्पण गरिसकेपछि फेरि शरीर आदि पदार्थ आफ्नो भन्ने लाग्दैन । यदि आफ्नो
लाग्छ भने वास्तवमा अर्पण नै भएको छैन । यसैले भगवानले विवेक-विचारयुक्त
चित्तले अर्पण गर्ने कुरा गर्नुभयो । यसो गर्दा यी सबै पदार्थ भगवानका नै
हुन्, आफ्ना होइनन् भन्ने वास्तविकता बुझ्न सजिलो हुन्छ ।
भगवानलाई अर्पण गर्ने कुरा धेरै
विलक्षण छ । कुनै वेला झर्को लागेर अर्पण गरियो भने पनि लाभै लाभ छ ।
किनकि कर्म र वस्तुहरु आफ्ना हुँदै होइनन् । कर्महरु गरिसकेपछि पनि
भगवानलाई अर्पण गर्न सकिन्छ । तर वास्तविक अर्पण पदार्थहरु र वस्तुहरुसँग
सम्बन्ध-विच्छेद भएपछि नै हुन्छ, जव हामीलाई करण (शरीर आदि), उपकरण
(संसारिक पदार्थ), कर्म र 'स्वयम्' -- यी सबै भगवानका नै हुन् भन्ने ठीक
ठीक अनुभव हुन्छ । हामीवाट धेरै जसो यस्तो गल्ति हुन्छ, हामी उपकरणहरुलाई त
भगवानको मान्ने चेष्टा गर्छौं, तर 'कारण स्वयम् पनि भगवानका हुन् -- भन्ने
कुरामा ध्यान दिंदैनौं । यसो हुँदा हाम्रो अर्पण अधूरो हुन्छ । अतः हामीले
करण, उपकरण, क्रिया र 'स्वयम्' -- सबैलाई एक मात्र भगवानको नै मान्नु
पर्छ, किनकि वास्तवमा यी चीजहरु पनि उहाँकै हुन् ।
कर्म र
पदार्थहरुलाई स्वरूपले नै त्याग गर्नु अर्पण होइन । भगवानका वस्तुहरु
भगवानको नै मान्नु अर्पण हो । वस्तुहरु आफ्नो मान्दै भगवानलाई अर्पण
गर्नेलाइ पनि त्यसको वदलामा भगवान धेरै वस्तुहरु दिनुहुन्छ; जस्तो,
पृथ्वीमा जति नै विउहरु रोप्यो, त्यसको कति गुणा वढी अन्न हामी पृथ्वीवाट
पाऊँछौँ, तर जति गुणा पाइए पनि ती वस्तुहरु सीमित नै हुन्छन् । तर आफ्नो
नमानेर (भगवानको नै मानेर) हामीवाट अर्पण गरिएका वस्तुहरु भगवान हामीलाई नै
फिर्ता दिनुहुन्छ, र हामीसँग ऋणी पनि हुनुहुन्छ । तात्पर्य, वस्तु आफ्नो
मानेर दिंदा हाम्रो अन्तःकरणमा ती वस्तुहरुको महत्व हुन्छ, त्यही हुनाले ती
वस्तुको मूल्य वस्तुमा नै मिल्छ र आफ्नो नमानेर दियो भने भगवान नै
पाइनुहुन्छ ।
वास्तविक अर्पणवाट भगवान अत्यन्त
प्रसन्न हुनुहुन्छ । यसरी अर्पण गर्दा व्यक्ति कर्म-बन्धनदेखि मुक्त हुन्छ र
यसैमा भगवानको प्रसन्नता हुन्छ । सम्पूर्ण पदार्थ, शरीर तथा शरीरी
(स्वयं) भगवानका नै हुन्; त्यसैले तीवाट आफ्नोपन हटाउने र तीनलाई
भगवानमा अर्पण गर्ने भाव देखेर नै उहाँ (भगवान) प्रसन्न हुनुहुन्छ र त्यो
व्यक्तिको ऋणी हुनुहुन्छ ।
परमात्माले मनुष्य-शरीरको रचना वडो
विचित्र किसिमले गर्नुभएको छ । मनुष्यको जीवन निर्वाह र साधनकोलागि आवश्यक
सामाग्रीहरु उसलाई भने जति मिलेका छन्। अझ भगवानले मनुष्यलाई विवेक पनि
दिनुभएको छ । त्यो विवेकलाई महत्व नदिएर हामीले आफुले पाएको वस्तुहरुको ठीक
ठीक उपयोग नगरेर आफ्नोलागि उपयोग गर्यौं भने, प्राप्त वस्तुहरुमा ममता तथा
अप्राप्त वस्तुको कामना गर्न थाल्यौं भने हामी जन्म-मरणको बन्धनमा पर्छौं ।
वर्तमानका वस्तु, व्यक्ति, परिस्थिति, घटना, योग्यता, शक्ति, शरीर,
इन्द्रियहरु, मन, प्रण, बुद्धि आदि पाइएका जस्ता देखिन्छन्, तर तिनीहरु
पहिले पनि हाम्रा थिएनन् र पछि पनि हामीसँग सँधै रहँदैनन्, किनभने तिनीहरु
कहिले पनि एकरूप रहँदैनन्, प्रतिक्षण वदलिइ रहन्छन् । यो वास्तविकता
हामीलाई थाहा नै छ । यदि हामीले आफूले जानेको जस्तो मानिदिए र त्यस्तै
आचरण गरे हाम्रो उद्धारमा कुनै पनि सन्देह छैन । अर्को शब्दमा, शरीर आदि
पदार्थलाई आफ्नो र आफ़्नोलागि नमान्ने, तिनीहरुको आश्रित नहुने र
तिनीहरुलाई महत्व दिएर तिनीहरुको पराधीनता स्वीकार नगर्ने । पदार्थहरुलाई
महत्व दिनु नै ठूलो भूल हो । ती पदार्थ पाउँदा आफूलाई भाग्यमानी सम्झनु
पनि ठूलो बन्धन हो । नाशवान् पदार्थलाई महत्व दिंदा नै नयाँ नयाँ कामना
उत्पन्न हुन्छन् । कामना सबै पापहरु, तापहरु, दुःखहरु, अनर्थहरु, नरकहरुको
जड हो । कामना गरेर पदार्थ मिल्ने होइन, मिलि हाले पनि टिक्ने होइन ।
किनकि पदार्थहरु आउने-जाने खालका छन् र 'स्वयं' सदा रहन्छ । अतः कामनाको
त्याग गरेर हामीले कर्तव्य-पालन गर्नुपर्छ ।
यहाँ शंका हुन्छ, 'कामना विना प्रवृत्ति कसरी हुन्छ ?
कामनाको
पूर्ति र निवृत्तिकोलागि हामीमा कर्मको प्रवृत्ति हुन्छ । साधारण व्यक्ति
कामनाको पूर्तिकोलागि कर्म गर्छ र साधक आत्मशुद्धि-हेतु कामनामा प्रवृत्त
हुन्छ । वास्तवमा प्रवृत्ति पनि कामनाको निवृत्तिकोलागि नै हो, कामनाको
पूर्तिकोलागि होइन ।
यो मनुष्य-शरीर उद्देश्यको
पूर्तिकोलागि पाइएको छ । उद्देश्य पूर्ति भएपछि केही गर्न वांकी रहँदैन ।
आफ्नो वास्तविक उद्देश्यको विस्मृति भएका मनुष्य नै कामना पूर्तिकोलागि
कर्ममा प्रवृत्त हुन्छन् । यस्ता मनुश्यहरुलाई भगवानले 'कृपण' दीन
भन्नुभएको छ गीतामा । तर आफ्नो उद्देश्यको स्मरण गरी गरी आफ्नो (कामना
निवृत्तिकोलागि) कर्महरुमा प्रवृत्त हुने व्यक्तिलाई भगवान 'मनीषी'
भन्नुहुन्छ । सेवा, स्वरूप-बोध र भगवत् प्राप्तिको भाव उद्देश्य हो, कामना
होइन । नाशवान् पदार्थहरुको प्राप्तिको भाव नै कामना हो । अतः कामना विना
कर्महरुमा प्रवृत्ति हुँदैन -- यस्तो मान्नु नै भूल हो । उद्देश्य
पूर्तिकोलागि पनि कर्म सुचारुरूपले चल्छ ।
आफ्नो अंशी परमात्मासँग विमुख भएर संसार-(जडता)सँग आफ्नो सम्बन्ध मान्दा नै आवश्यकता र कामना दुबैको उत्पत्ति हुन्छ । संसारसँग मानिएको सम्बन्ध सर्वथा त्याग भएपछि आवश्यकताको पूर्ति र कामनाको निवृत्ति हुन्छ ।
सम्पूर्ण कर्महरु र पदार्थहरु (कर्मसामग्री) भगवानलाई अर्पण गरिसकेपछि पनि कामना, ममता र सन्तापको कुनै अंश वांकी रहन सक्छ । जस्तो, हामीले कसैलाई कुनै पुस्तक दिन्छौं । त्यो पुस्तक पाउने व्यक्तिले हामीले दिएको पुस्तक पढिरहेको देख्दा हाम्रो मनमा यस्तो भाव आउँछ, 'त्यो व्यक्ति मैले दिएको पुस्तक पढिरहेको छ' । यसैलाई आंशिक ममता भन्छन् । यो ममता दान दिइसकेपछि पनि रहिरहन्छ । यही अंशको त्याग गर्नकोलागि भगवान अर्जुनलाई भन्नुहुन्छ, 'तिमी नयाँ वस्तुको कामना नगर, आफूसँग भएको वस्तुमा पनि ममता नराख र आफूसँग भएको नष्ट हुँदा पनि सन्ताप नगर। सबै मलाई नै अर्पण गर्ने कसौटी नै यही हो, कामना, ममता र सन्तापको अंश पनि नरहोस् ।'
भगवान यहाँ हामीलाई भन्नुहुन्छ, कुनै वेला पहिलेको संस्कारले गर्दा शरीर आदि पदार्थहरुसँग कामना, ममता तथा सन्ताप देखिई हाले पनि निराश हुनुहुन्न । किनकि जसमा कामना देखिन्छ, त्यही कामनारहित हुने हो, जसमा ममता देखिन्छ, त्यही ममतारहित हुने हो, जसमा सन्ताप देखिन्छ, त्यही सन्तापरहित हुने हो । देहलाई 'अहम्' (म) मान्नेले नै विदेह (अहम् रहित) हुने हो । अतः हामी कामना, ममता, सन्तापरहित हुन पूर्ण अधिकारी छौं ।
यहाँ भगवान अर्जुनलाई 'विगतज्वर'
हुने सल्लाह दिनुहुन्छ र भन्नुहुन्छ, 'तिमी पनि सन्तापरहित भएर युद्ध गर
।' युद्धमा (व्यवहारमा) कुटुम्वसँग मोह भएर हामीलाई ज्वर आउन सक्छ, त्यसैले
त्यो ज्वरवाट उठ्ने हो हामीले ।
यहाँ युद्धको प्रसङ्ग छ, त्यसैले धेरै ठाउँमा युद्ध भन्ने शब्द आउँछ । तर भगवानको आशय कर्तव्य-कर्म गर्नुमा छ । त्यसैले कर्तव्य कर्म गर्दा नै सावधान हुनु छ हामीले । समय समयमा आइ पर्ने कर्तव्य कर्म हामीले निष्काम, निर्मम तथा निसंताप भएर गर्नु पर्ने भयो । त्यो कर्तव्य कर्मको परिणाम,सिद्धि,असिद्धि तर्फ दृष्टि दिनु भएन । सिद्धि-असिद्धि, अनुकूलता-प्रतिकूलतामा सम रहनु नै 'विगतज्वर' हुनु हो । किनकि अनुकूलतावाट हुने प्रसन्नता र प्रतिकूलतावाट हुने उद्विग्नता दुवै ज्वर हुन् । राग-द्वेष, हर्ष-शोक, काम-क्रोध आदि विकार पनि ज्वर हुन् । छोटोमा राग-द्वेष, चिन्ता, उद्वेग, हलचल आदि जम्मै मानसिक विकृतिहरु (विकार) हुन्, यी सबै ज्वर हुन् र यी विकारदेखि रहित हुनु नै 'विगतज्वर' हुनु हो ।
No comments:
Post a Comment