Wednesday 9 July 2014

121 No. 89 श्लोक २७ संसारका सबै कर्महरु सबै किसिमले प्रकृतिका गुणहरुद्वारा गरिन्छन्;

No. 89
श्लोक २७ 
संसारका सबै कर्महरु सबै किसिमले प्रकृतिका गुणहरुद्वारा गरिन्छन्; परन्तु अहंकारले मोहित अन्तःकरण भएको अज्ञानी मनुष्य 'म कर्ता हुँ' भन्ने मान्छ । समष्टि शक्तिवाट शरीर, वृक्ष, आदि पैदा हुन्छन् र वढ़छन्, घट्छन्, गंगाजी जस्ता नदीहरु प्रवाहित हुन्छन्, घर-जग्गा, धन-सम्पत्ति आदि पदार्थमा परिवर्तन हुन्छ । त्यही समष्टि शक्तिवाट हामीले देख्ने, सुन्ने, खाने-पिउने आदि सबै क्रियाहरु हुन्छन् । परन्तु मनुष्य मोहित भएर, अज्ञानले गर्दा यौटा शक्तिद्वारा हुने क्रियाहरुलाई दुई विभाग गरिदिन्छ: (१) स्वतः हुने क्रियाहरु -- जस्तो, शरीर वन्नु, भोजन पच्नु आदि, र (२) ज्ञानपूर्वक हुने क्रियाहरु -- जस्तो, हेर्नु, वोल्नु, भोजन गर्नु, आदि । ज्ञानपूर्वक हुने क्रियाहरुलाई मनुष्य अज्ञानवश आफूले गर्ने क्रियाहरु भन्ने मान्छ ।
 
प्रकृतिवाट उत्पन्न गुणहरु -- (सत्व, रज र तम-)को कार्य भएकोले बुद्धि, अहंकार, मन, पन्चमहाभूत, दस इन्द्रियहरु र इन्द्रियहरुको शब्द आदि पाँच विषय -- यिनीहरुलाई पनि प्रकृतिको गुण भनिन्छ । तात्पर्य, सम्पूर्ण क्रियाहरु (समष्टिको अथवा व्यष्टिको) प्रकृतिका गुणहरुद्वारा नै गरिन्छन्, स्वरूप द्वारा होइन ।
 
'अहंकार' अन्तःकरणको यौटा वृत्ति हो  । 'स्वयं' (स्वरूप) त्यो वृत्तिको ज्ञाता हो । परन्तु हामी भूलले 'स्वयं' आफूलाई त्यो वृत्तिसंग मिलाउँछ अर्थात् त्यो वृत्तिलाई आफ्नो स्वरूप मान्छ । यही कारण त्यो मनुष्यलाई विमूढात्मा भनिन्छ ।
 
शरीर 'इदम्' भए जस्तै अहंकार पनि 'इदम्' हो । 'इदम्' (यो) कहिले पनि 'अहम्' (म) हुन सक्तैन, यो त सिद्धान्त  हो । जव हामी भूलले 'इदम्' (यो)लाई म मान्छौं, त्यो वेला हामी अहंकारविमूढात्मा हुन्छौं । यस्तो मानिएको अहंकार मेट्न उद्योग गरेर हुने होइन, किनकि उद्योग गर्दा पनि अहंकार रहन्छ । मानिएको अहंकार अस्वीकृतिले अथवा नमान्नाले मेटिन्छ ।
अहम् दुई किसिमका हुन्छन् -- 

(१) वास्तविक (आधाररुप) 'अहम्'; जस्तो -- 'म सत्ता मात्र हुँ'।
(२) अवास्तविक (मानिएको) 'अहम्'; 'म शरीर हुँ' ।
'वास्तविक अहम्' स्वाभाविक एवं नित्य र 'अवास्तविक अहम्' अस्वाभाविक एवं अनित्य हुन्छ । अतः 'वास्तविक अहम्' विस्मृत त हुन सक्छ, तर मेटिन सक्तैन;  'अवास्तविक अहम्' प्रतीत हुन सक्छ, तर टिकदैन । हाम्रो भूल त्यहाँ हुन्छ, हामी 'वास्तविक अहम्'लाई (आफ्नो स्वरूप) भन्ने  विर्सेर 'अवास्तविक अहम्' लाई (म शरीर हुँ)लाइ नै सत्य मान्छौं ।
सबै कर्म सबै प्रकारले प्रकृतिजन्य गुणहरुवाट हुने भए पनि अहंकारले मोहित अन्तःकरण भएको अज्ञानी व्यक्ति कुनै कर्मको कर्ता आफूलाई मान्छ । कारण कि ऊ अहंकारलाई नै आफ्नो स्वरूप मान्छ । अहंकारले गर्दा नै हामी शरीर, इन्द्रियहरु, मन आदिमा 'म' भन्छौं  र ती शरीर आदि क्रियाहरुको कर्ता आफूलाई मान्छौं ।   यस्तो विपरीत मान्यता हामी आफैंले वनाएका हौँ, यस्तो मान्यता हटाउने काम पनि हाम्रो हो । यसको एक मात्र उपाय -- यस्तो मान्यतालाई विवेक-विचारपूर्वक नमान्ने, किनकि एउटा मान्यता अर्को मान्यतावाट नै काटिन्छ ।                             

एक 'गर्ने' हुन्छ, एक 'नगर्ने' हुन्छ। 'गर्ने' क्रिया भए जस्तै नगर्ने पनि क्रिया नै हो । सुत्नु, उठ्नु, वस्नु, हिंड्नु, समाधिस्थ हुनु आदि सबै क्रियाहरु  नै हुन् । सम्पूर्ण क्रियाहरु प्रकृतिमा हुन्छन् । 'स्वयं' (चेतन-स्वरूप) मा गर्ने र नगर्ने -- दुवै छैनन्, किनकि चेतन-स्वरूप यी दुइ भन्दा पनि माथि छ । यो चेतन-स्वरूप अक्रिय र सबैको प्रकाशक हो । क्रिया 'स्वयं'मा पनि क्रिया हुने भए (शरीर आदिमा परिवर्तनरुप क्रियाहरु)को ज्ञाता कसरी हुने ? 'अहम्' (म) रहँदा मात्रै 'गर्ने' र 'नगर्ने' हुन्छ । 'गर्ने' र 'नगर्ने'लाई  प्रकाशित गर्ने  त्यो अक्रिय तत्व (आफ्नो स्वरूप)मा सबै मनुष्यको स्वाभाविक स्थिति छ । तर 'अहम्'ले गर्दा मनुष्य प्रकृतिमा हुने क्रियाहरुसँग आफ्नो सम्बन्ध मान्छ । प्रकृति (जड)सँग मानिएको सम्बन्धलाई नै 'अहम्' भनिन्छ ।
 
समुद्रको नै अंश भएकोले सहर र समुद्रमा एकता भए जस्तै संसारको नै अंश भएकोले शरीरको संसारसँग जातीय एकता छ । हामी संसारलाई त 'म' मान्दैनौं, तर शरीरलाई चाहिं 'म' मान्छौं । 
 
समुद्र विना लहरको आफ्नो कुनै स्वतंत्र अस्तित्व नभए जस्तै संसार विना शरीरको आफ्नो कुनै अस्तित्व छैन । परन्तु अहंकारले मोहित अन्तःकरण भएको मनुष्यले शरीरलाई 'म' (आफ्नो स्वरूप) मान्दा उसमा अनेक प्रकारका कामनाहरु उत्पन्न हुन्छन् -- जस्तो, मलाई स्त्री (पुरुष), पुत्र, धन आदि पदार्थ मिलून, अरु व्यक्तिहरुले  मलाई असल भनून, मेरो आदर गरून, मैले भनेको जस्तो गरून, आदि आदि। उसलाई यो कुराको ध्यान रहँदैन, 'शरीरलाइ आफ्नो स्वरूप मानेर म पहिले नै वांधिइसकें, अव कामना गरेर अरु बन्धनमा परिरहेछु, आफूलाई विपत्तिमा पारिरहेछु' भन्ने ।
'म शरीर हुँ, म कर्ता हुँ' भन्ने असत् मान्यताहरु हामीमा यति दृढ हुन्छन्, ती मान्यताहरु छोड्न हामीलाई मुश्किल पर्छ । त्यसो भए 'म शरीर होइन ', 'म अकर्ता हुँ' भन्ने सत्य मान्यताहरु दृढ नहुने कुरै छैन । यस्तो मान्यता एक चोटि दृढ भएपछि छुट्ने कुरै आउँदैन ।
सबै क्रियाहरु जड-विभागमा हुन्छन्, चेतन-बिभागमा कहिले पनि अलि कति मात्र पनि कुनै क्रिया हुँदैन । अहंकारले अन्तःकरण मोहित भएको कारण अज्ञानी व्यक्ति 'म कर्ता हुँ' भन्ने मान्छ । अहंकारले अन्तःकरण मोहित हुनु भनेको -- अपरा प्रकृतिको अंश अहम् सँग आफ्नो सम्बन्ध मान्नु अर्थात् अहम् लाई आफ्नो स्वरूप मान्नु कि यो नै म हुँ । यसैलाई तादात्म्य भन्छन् ।
 
आफूलाई कर्ता मान्ने चेतन हो, तर यही चेतन जड अहम् लाई आफ्नो स्वरूप मान्छ । अहम् लाई आफ्नो स्वरूप मान्ने, आफूलाई एक देशीय मान्ने स्वयम् चाहिं परमात्माको अंश हो । त्यो स्वयम् मा कर्तापन सम्भव नै छैन । वास्तवमा स्वयम् शरीरसँग मिल्नै सक्तैन, तर हामी मिलेको मान्छौं । वास्तवमा तादात्म्य पनि हुँदैन, तर तादात्म्य मानिन्छ ।  स्वयम् कर्ता वन्दैन, केवल अविवेकपूर्वक आफूमा कर्तापनको मान्यता गरिन्छ । आफूलाई कर्ता मानेको कारण नै हामीमा शास्त्रविधि लागु हुन्छ र कर्मफलको भोक्ता पनि वन्नुपर्छ हामीलाई ।
 
स्वरूप (स्वयम्)मा कुनै क्रिया छैन । कहिं कुनै खालि ठाउँमा नै क्रिया हुन्छ । सर्वथा ठोस स्वरूपमा क्रिया कसरी हुने ? परन्तु आफूलाई कर्ता मानेकोले हामी प्रकृतिको जुन क्रियासँग सम्बन्ध जोडछौं, त्यो क्रिया हाम्रोलागि फलजनक 'कर्म' भइदिन्छ, त्यो कर्मको फल हामीले भोग्नै पर्छ । किनभने कर्ता हुनेले भोक्ता हुनैपर्छ । 
         
सम्पूर्ण कारकहरुसँग स्वरूपको सर्वथा सम्बन्ध-विच्छेद छ । यसैले स्वरूपमा लेशमात्र पनि कर्तृत्व छैन । कर्तृत्वको बिभाग छुट्टै छ । अहिलेसम्म देवता, मनुष्य, पशु, पक्षी, यक्ष, राक्षस आदि अनेक शरीरहरुमा जति कर्म भए, ती मध्ये कुनै पनि कर्म स्वरूपसम्म पुग्न सकेन तथा कुनै पनि शरीर स्वरूपसम्म पुग्न सकेन ; किनकि कर्म र पदार्थ (शरीर)को बिभाग नै छुट्टै छ र स्वरूपको बिभाग नै छुट्टै छ । यही विवेकको महत्व नदिएको कारणले नै हामी कर्म र फलमा वाँधिन्छौँ ।
'गर्नु' हुन्जेल अहंकारसँग सम्बन्ध छ; किनकि अहंकार (कर्तापन) विना 'गर्नु' सिद्ध नै हुँदैन । गर्ने भाव हुँदा नै कर्तृत्वाभिमान भइहाल्छ । कर्तृत्वाभिमान हुँदा 'गर्नु' हुन्छ र 'गर्दा' कर्तृत्वाभिमान पुष्ट हुन्छ । यसैले गरिएको साधनवाट साधक कहिले पनि अहंकाररहित हुन सक्तैन । अहंकारपूर्वक गरिएका कर्म कहिले पनि कल्याण गर्न सक्तैनन्; किनकि सबै अनर्थहरुको मूल नै अहंकार हो । आफ़्नोलागि केही नगरे अहंकारसँग सम्बन्ध रहँदैन अर्थात् प्रकृतिसँग सम्बन्ध विच्छेद हुन्छ । त्यसैले, हामीले क्रियालाई महत्व नदिएर आफ्नो विवेकलाई महत्व दिनुपर्छ । विवेकलाई  महत्व दिने वित्तिकै विवेक स्वतःस्पष्ट भइरहन्छ र हाम्रो मार्गदर्शन गरिरहन्छ । पछि पछि यही विवेक नै तत्वज्ञानमा परिणत हुन्छ ।
 
विषय पनि यस्तै पर्यो, मेरो लेखाइ पनि यस्तै पर्यो, म खुरुखुरु लेखिरहेछु, हजुरहरु खुरुखुरु पढिरहनु भएको छ । यहाँ, विचार गर्नु पर्ने कुरो, यहाँका सबै प्रसंगले समस्या सँगसंगै समाधान पनि दिइरहेका छन् । एक जना सन्त भन्नुहुन्छ, ' विहान उठेर, side tableमा cofee राखेर, आफ्नो अगाडि भएको tv खोलेर, पत्रिका पढेको जस्तो गरेर गीता पढे कहिले पनि, कुनै हालतमा पनि बुझ्न सकिंदैन' । यो गीताको ज्ञान पढ्न, बुझ्न तीव्र जिज्ञासा चाहिन्छ हामीलाई । मलाई समय समयमा लाग्छ, म एकोहोरो ढंगले लेखिरहेछु, मेरा मित्रहरुले बुझेको अथवा नबुझेको के हो, उहाँहरुलाई मात्र थाहा छ । यसैले यो विषयमा उठेका जिज्ञासाहरुको चर्चा वेला वेलामा हुन सके मेरा मित्रहरुलाई लाभदायक हुन्थ्यो कि ! मैले हजुरहरुलाई सुझाव मात्र पेश गरेको, मेरो आफ्नो कुनै पनि स्वार्थ छैन यसमा । वांकी हजुरहरुको निर्णय ! 

Song of the Day: Bhichya Deide Maiya Pingala courtesy Hajurma's Cassette Collection
 

Monday 7 July 2014

120 No. 88 पहिलो श्लोकको नै वांकी विद्वान पुरुषवाट पनि लोकसंग्रहकोलागि सबै कर्म हुन्छन् ।

No. 88 
पहिलो श्लोकको नै वांकी 
 विद्वान पुरुषवाट पनि लोकसंग्रहकोलागि सबै कर्म हुन्छन् । तर यस्तो हुँदा पनि उनमा 'म लोकसंग्रह गरिरहेछु' भन्ने अभिमान रहँदैन । कारण कि शरीर, इन्द्रियहरु, मन, बुद्धि, विद्या, योग्यता, पद आदि सबै संसारका हुन् र संसारवाट नै मिलेका हुन् । संसारवाट मिलेको सामग्रीलाई संसारको नै सेवामा लगाइदिनु इमान्दारी हो । ती सामग्री निकै इमान्दारीसंग  संसारलाई  अर्पण गरिदिने हो । यस्तो अर्पण गर्ने कुनै  ठूलो काम होइन । हामीलाई कसैले केही नासो सुम्पेको छ भने त्यो सुम्पने व्यक्तिले सो सामान मागेको वेलामा उसको सामान फिर्ता गर्दा हामीले कुन ठूलो काम गर्यौं र !  कुरो यत्ति हो, हामी ऋणमुक्त भयौं । यही किसिमले संसारको वस्तु संसारलाई अर्पण गर्दा हाम्रो दायित्व समाप्त हुन्छ, हामी ऋणमुक्त हुन्छौं, जन्म-मरणको बन्धनदेखि सँधैकोलागि छुटछौं । यसैले संसारिक पदार्थहरुलाई संसारको सेवामा लगाएर कुनै दान -पुण्य गर्ने हैन, खालि ती पदार्थहरुवाट  आफ्नो पिण्ड छुटाउनु छ । 
 
अन्तःकरणमा स्वतःस्वाभाविक समता भएको, स्थिति न्रिविकार भएको, सबै इन्द्रियहरु राम्रोसँग तह लागेको र माटो, पत्थर र स्वर्ण समान भएको व्यक्तिलाई गीता तत्वज्ञ भन्छ ।

श्रेष्ठ पुरुषमा विशेष जिम्मेवारी हुन्छ; किनकि अरु व्यक्तिहरु  सजिलै उसको  अनुसरण गर्छन् । यसैले भगवान यो प्रकरणमा विद्वान (ज्ञानी)लाई  आज्ञा दिनुहुन्छ कि त्यो ज्ञानीले अरु (कामनायुक्त अज्ञानी)लाइ पतन गर्ने कुनै कुरो भन्नु पनि हुँदैन, त्यस्तो आचरण गर्नु पनि हुँदैन । अज्ञानी पुरुषलाई उसको  आफ्नो स्थितिवाट विचलित गर्नु नै उनीहरुमा 'बुद्धिभेद' गर्नु हो । त्यसैले विद्वानले सबैको हितको भाव राख्दै आफ्नो वर्ण र आश्रम धर्म अनुसार शास्त्रविहित शुभ-कर्महरुको आचरण गरिरहनु पर्छ,जसले अरु व्यक्तिलाई पनि निष्कामभावले कर्तव्य-कर्म गर्ने  प्रेरणा मिलोस् । त्यो ज्ञानी व्यक्तिले आफ्नो समाज र परिवारको व्यक्तिसँग पनि यस्तै आचरण गर्नुपर्छ । आफ्नो परिवार र समाजसँग पनि उनीहरुमा राम्रो प्रभाव पार्नकोलागि  सावधानीपूर्वक आफ्नो कर्तव्य-कर्महरुको उचित आचरण गरिरहनुपर्छ । अज्ञानी पुरुषले वर्तमानमा गरिरहेका शास्त्रविहित शुभकर्महरुको विशेषरूपले प्रशंसा गरेर उनीहरुको कर्ममा भएको  त्रुटीहरु वारे उनीहरुलाई अवगत गराउनु पर्छ,। ज्ञानी पुरुषले यसो गर्दा अरु व्यक्तिहरु आफ्ना त्रुटीहरु हटाएर उचित विधिले आफ्नो कर्म सम्पादन गर्न  सकून । साथसाथै, ज्ञानी पुरुषले 'कर्मसंगी' पुरुषलाई यस्तो शिक्षा दिनु, 'यज्ञ, दान, पूजा, पाठ आदि शुभकर्म गर्नु त् धेरै राम्रो हो, तर ती कर्महरुमा फलको इच्छा राख्नु ठीक छैन, किनकि हीराको सट्टा रोडा, ढुंगा वेच्नु ठीक हुँदैन ।' किनकि सकाम भाव छोडेर निष्काम भाव तिर लग्नु बुद्धिभेद  हैन, वरु वास्तविकता हो । 
                            

यसै गरी उपासनाको विषयमा पनि तत्वज्ञ पुरुषले बुद्धिभेद पैदा गरिदिनु हुँदैन । उसले यस्तो उपदेश दिनु पर्छ, भगवानको पूजा, उपासना कहिले पनि व्यर्थ हुँदैन, किनकि भगवान प्रति कुनै न कुनै भाव हुँदा नै पूजा उपासना हुन सक्छ । भाव नभई नामजपमा प्रवृत्ति नै हुन सक्तैन । त्यसैले नामजपको त्याग कहिले पनि गर्नु हुँदैन । मन लगाएर ध्यान जप गर्यो भने सिद्धि हुन सक्छ, आदि आदि उपदेश दिएर सर्वसाधारणलाई सुमार्गतिर लगाउनु पर्छ । 

कुनै पनि व्यक्ति शतप्रतिशत गुणरहित हुँदैन । उसमा कुनै न कुनै गुण त हुन्छ नै । यसैले तत्वज्ञ महापुरुषले  कुनै व्यक्तिको उन्नातिकोलागि  शिक्षा दिनु छ भने त्यो व्यक्तिको निन्दा या अपमान नगरेर उसको गुणहरुको प्रशंसा गर्नुपर्छ । गुणहरुको प्रशंसा गर्दै आदरपूर्वक कसैलाई शिक्षा दिइयो भने त्यो शिक्षाको विशेष प्रभाव पर्छ ।

भगवान फेरि भन्नुहुन्छ,, (१) स्वयम् सावधानीपूर्वक शास्त्र-विहित कर्तव्य-कर्म राम्रोसंग गर्ने र (२) कर्ममा आसक्त अज्ञानी व्यक्तिहरुलाई पनि त्यसै गरी कर्म गर्न लगाउने । अरुलाई देखाउन कर्म गर्दा दम्भ हुन्छ। अतः भगवान लोक संग्रहकोलागि नै कर्तव्य-कर्म गर्ने आज्ञा दिनुहुन्छ । तत्वज्ञ पुरुषले कुनै कर्म गर्दा, आफ्नो कुनै प्रयोजन नरहँदा पनि उसवाट हुने समस्त कर्तव्य-कर्महरु सुचारुरूपले गरोस् । यसो हुन सक्यो भने कर्महरुमा आसक्त पुरुषहरुलाई निष्काम कर्महरु प्रति महत्व-बुद्धि जाग्रत हुनेछ र उनीहरु पनि निष्काम कर्म गर्न थाल्ने छन् । तात्पर्य, त्यो महापुरुषको आसक्तिरहित आचरण देखेर अरु पुरुष पनि त्यस्तै आचरण गर्ने चेष्ट गर्नेछन् ।
         

तत्वज्ञ महापुरुष र भगवान--दुबैमा कर्तृत्वाभिमान हुँदैन । त्यसैले यी दुवै केवल लोक संग्रहकोलागि नै कर्तव्य-कर्म गर्ने गर्छन्, आफ़्नोलागि होइन । साधकले (हामीले) पनि आफ़्नोलागि केही गर्ने होइन, किनकि स्वरूपमा कर्तृत्व छैन ।  अरुलाई उन्मार्गदेखि हटाएर संमार्गमा लगाउनु लोकसंग्रह हो । लोक संग्रहको उपाय हो -- शास्त्र अनुसार ठीक आचरण गर्नु, तर आफूभित्र साधकले यस्तो भाव राख्नु, 'मलाइ आफ़्नोलागि केही गर्नु छैन'।   फेरि उसले अरुलाई यो कुरा पनि नभन्नु । 
  


अहिलेसम्मको हाम्रो हालै चलिरहेको कुराकानीवाट स्पष्ट भइसक्यो, गीतामा तीन योग छन् -- कर्मयोग, भक्तियोग र ज्ञानयोग ।  गीताका अठार अध्यायहरु मध्ये पहिला छ अध्यायहरु कर्मयोगको व्याख्या गर्छन्, वीचका छ अध्यायहरु भक्ति (उपासना)योगको व्याख्या गर्छन् र पछिल्ला छ अध्यायहरु ज्ञानयोगको व्याख्या गर्छन् । अहिले भइरहेको व्याख्या कर्मयोगको व्याख्या हो ।
 
गीताको उपदेश अर्जुनलाई कर्म गर्न मन नलागेर शुरु भएको हो । कति वर्ष अघिदेखि हस्तिनापुरमा पाण्डव र कौरव वीचको अति तीतो सम्बन्धको कारण हस्तिनापुरको कुरुक्षेत्रमा युद्ध हुने निश्चित भइसक्यो, दुवैतिरका सेनाहरु रणभूमिमा युद्धकोलागि एकत्रित भैसके, दुबैतिरका महारथीले युद्धको शंख फुकिसके, अव केवल महारथीहरुवाट आफ्नो आफ्नो धनुषमा प्रत्यंचा चढ्न वांकी छ । यस्तो संकटपूर्ण समयमा अर्जुनलाई युद्ध गर्न मन लागेन, उनमा मोह भयो । उनको यो मोहको अभिव्यक्तिले अर्कै मोड लियो । उनको शरीर काँप्न थाल्यो, मुख सुक्यो, शरीरका रौं ठाडा भए, आँखावाट आँसु झर्न थाले, उनी उभिन पनि सकेनन्, रथमा थचक्क वसे, धुरु धुरु रुन थाले । अर्को शब्दमा, युद्ध जस्तो विषम परिस्थितिमा अर्जुनलाई depression भयो । यो depressionले पांडित्यको रुप लियो । जुन परमात्मावाट समस्त ज्ञानको प्रादुर्भाव भएको छ, त्यही परमात्मालाई शास्त्र सुनाउन लागे अर्जुन ।
अझ विचार गर्दा, अर्जुनलाई  द्वन्द्व भयो । उनलाई थाहा थियो, आफ्ना आदरणीयहरुलाई मार्नु हुन्न भन्ने कुरा । अझ उनले सुनेका थिए, आफ्नो गुरु (यहाँ द्रोणाचार्य र कृपाचार्य)लाई 'हूँ' मात्रै गर्यो भने पनि सयौं वर्षसम्म मसान अघिल्तिरको सुकेको रुखको ठुटो भएर रहनु पर्छ । अर्कोतिर उनले यो पनि जानेका थिए, क्षत्रियले आफूलाई आएको युद्धको चुनौति स्वीकार गरेर मृत्युको वरण पनि गर्नुपर्छ । यही द्वन्द्वमा रुमल्लिए अर्जुन, उनलाई के गरौँ र के नगरौं भन्ने भयो । केही समयसम्म उनले भगवानलाई आफू युद्ध नगर्ने दलील दिइरहे । तर, भगवानले अर्जुनको दलीललाई 'नपुंषकता', 'हृदयको कमजोरी', 'लाछी' भन्ने नाम दिनुभयो । भगवानको यस्तो वचन सुनेर अर्जुन अलि झस्के, तुरुन्तै उनले आफ्नो 'कमजोरी' थाहा पाए । आफू 'धर्मसम्मूढचेता:' भएको कुरा उनलाई थाहा भयो, उनी उही परमात्माको शरण परे । उनले भने, 'शिष्यस्तेहम्' (हजुरको शिष्य हुँ) । उनले भगवानलाई गुरुरूपमा स्वीकार गरे, (अहिलेसम्म अर्जुनले परमात्मालाइ दाजुरूपमा, जेठानरूपमा, साथीरूपमा मानेका थिए) उहाँको शरण परे, ''शाधिमाम् त्वाम् प्रपन्नम्' उचित मार्गदर्शनकोलागि प्रार्थना गरे, 'यच्छ्रेय: स्यान्निश्चितम् ब्रूहि तन्मे'। अर्जुनले आफूलाई गुरुरूपमा स्वीकार गरेर आफूलाई उचित सल्लाहको आग्रह नगरुन्जेल भगवानले अर्जुनलाई गीता सुनाउनु भएको थिएन, युद्ध हुनु भन्दा पहिले वारह वर्षको वनवासकालमा भगवान र अर्जुनको धेरै समय भेट भएको प्रसंग हामीले सुनेकै पनि हो । तर, ती समयमा कहिले पनि अर्जुनलाई मोह भएन, त्यसैले गीताको प्रसङ्ग पनि आएन । अहिले अर्जुनलाई विषाद भयो, यही विषाद नै 'विषादयोग' वन्यो, यो विषादले अर्जुनलाई गुरु भेटाइदियो, गीता ज्ञान सुनाइदियो, अर्जुनको माध्यमवाट हामीहरुले गीताको ज्ञान सुन्न पायौं, पढ्न पायौं । गीताको अठारौं अध्यायमा गीताको उपदेशको महत्त्वको उल्लेख गर्दै भगवान भन्नुहुन्छ, 'मेरो यो गीताको उपदेश कसैले पढ्छ मात्रै भने पनि मलाई त्यो व्यक्तिले ज्ञानयज्ञले पूजा गर्यो भन्ने मेरो निश्चित मत छ' ।
                          
यस्तै हो हजुर, मेरा कुरा, कहिले पनि सकिंदैनन् । अरु पछि ।



Sunday 6 July 2014

119. No. 87 श्लोक २५, २६ हे भरतवंशोद्भव अर्जुन ! कर्ममा आसक्त भएका अज्ञानी

No. 87 

श्लोक २५, २६ 

हे भरतवंशोद्भव अर्जुन ! कर्ममा आसक्त भएका अज्ञानी व्यक्तिहरुले कर्म गर्ने जस्तो आसक्तिरहित तत्वज्ञ महापुरुषले पनि लोकसंग्रह गर्न खोज्दै त्यस्तै प्रकारले कर्म गरोस् । सावधान तत्वज्ञ महापुरुषले कर्महरुमा आसक्ति भएका अज्ञानी मनुष्यहरुको बुद्धिमा भ्रम उत्पन्न नगर्नु, बरु स्वयं नै समस्त कर्महरु राम्ररी गरी गरी अरु अज्ञानीहरुवाट पनि त्यस्तै कर्म गराउनु ।

जुन व्यक्तिहरुमा शास्त्र, शास्त्र-पद्धति र शास्त्रविहित शुभ कर्महरुमा पूरा श्रद्धा छ, त्यस्तै शास्त्रविहित कर्महरूको फल पनि अवश्य पाइन्छ भन्ने विश्वास छ, त्यस्ता व्यक्तिहरुलाई यहाँ 'सक्ताः', 'अविद्वांस:' भनिन्छ । यिनीहरु तत्वज्ञ पनि होइनन्, दुराचारी पनि होइनन्; तर यिनीहरु कर्महरुमा, भोगहरुमा एवं पदार्थहरुमा आसक्त छन् । शास्त्र जान्ने भए पनि कामनाको कारणले यिनीहरु अविद्वान (अज्ञानी) भएका हुन् । यस्ता व्यक्तिहरु शास्त्रज्ञ त हुन्छन्, तर तत्वज्ञ हुँदैनन् । यिनीहरु आफ़्नोलागि कर्म गर्छन्, यही कारण अज्ञानी मानिन्छन् ।

यस्ता अविद्वान (अज्ञानी) व्यक्तिहरु कर्महरुमा कहिले प्रमाद, आलस्य आदि नगरेर सावधानी र तत्परतापूर्वक विधिद्वारा कर्म गर्छन्; किनकि उनीहरुको मान्यता हुन्छ, कर्महरु गर्दा कुनै कमी आयो भने फलमा पनि कमी आउनेछ । भगवान अविद्वानको यस्तो किसिमको कर्म गर्ने तरिकालाई आदर्श मान्दै आसक्तिरहित विद्वानहरुलाई पनि यही विधिले लोकसंग्रह गर्ने प्रेरणा गर्नुहुन्छ ।

कामना, ममता, आसक्ति, वासना, पक्षपात, स्वार्थ आदिको सर्वथा अभाव भएको र शरीर आदि पदार्थहरुसँग अलिकति पनि सम्बन्ध नभएका तत्वज्ञ महापुरुषलाई यहाँ 'असक्तः', 'अविद्वान' भनिएको छ ।  

श्रेष्ठ व्यक्ति (आसक्तिरहित विद्वान)का सबै आचरण स्वाभाविक नै यज्ञकोलागि, मर्यादा सुरक्षित राख्नकोलागि हुन्छन् । जस्तो भोगी व्यक्तिलाई भोगहरुमा, मोही मनुष्यहरू लाई कुटुम्बहरुमा र लोभी मनुष्यहरुलाई धनमा रति हुन्छ, त्यस्तै श्रेष्ठ मनुष्यलाई सम्पूर्ण प्राणीहरुको हितमा रति हुन्छ । त्यो श्रेष्ठ पुरुषको अन्तःकरणमा 'म लोकहित गर्छु' भन्ने भाव पनि आउँदैन, वरु उद्वारा स्वतःस्वाभाविक लोकहित भइरहेको हुन्छ । प्राकृत पदार्थवाट सर्वथा सम्बन्ध-विच्छेद भएकोले त्यो ज्ञानी महापुरुषको शरीर, इन्द्रियहरु, मन, बुद्धि, आदि पनि 'लोकसंग्रह' पदमा आएको 'लोकः' शब्द अन्तर्गत नै आउँछन् ।

अरु सर्व साधारण व्यक्तिलाई यस्ता ज्ञानी महापुरुषले पनि लोकसंग्रहको इच्छा गरे जस्तो देखिन्छ, तर वास्तवमा त्यस्ता महापुरुषमा लोकसंग्रहको इच्छा पनि हुँदैन । किनकि संसारमा प्राप्त शरीर, इन्द्रियहरु, मन,बुद्धि, पदार्थ, पद, अधिकार, धन, योग्यता, सामर्थ्य, साधन अवस्थादेखि नै किञ्चित् मात्र पनि आफ्नो र आफ़्नोलागि मान्दैन, खालि संसारको र संसारकोलागि नै मान्छ । यही प्रवाहको कारणले सिद्धावस्थामा पनि उसको भनिने शरीर आदि पदार्थ स्वतःस्वाभाविक, कुनै प्रकारको इच्छा विना संसारको  सेवामा लागिरहन्छन् ।

अज्ञानी (सकाम) पुरुषले आफ्नो स्वार्थकोलागि सावधानी र तत्परतापूर्वक कर्म गरे जस्तो ज्ञानी पुरुषले  पनि लोकसंग्रहको अर्थात् अरुको हितकोलागि कर्म गर्नुपर्छ  । ज्ञानी पुरुषले प्राणीमात्रको हितको भाव राखेर सम्पूर्ण लौकिक र वैदिक कर्तव्य-कर्मको आचरण गरिरहनु पर्छ। सबैको कल्याण कसरी होला? भन्ने भावले कर्तव्य-कर्म गरे लोकमा राम्रो भावको प्रचार स्वतः हुन्छ ।

अज्ञानी पुरुष त फलको प्राप्तिकोलागि सावधानी र तत्परताले विधिपूर्वक कर्तव्य-कर्म गर्छ, तर ज्ञानी पुरुषको फलमा आसक्ति हुँदैन र उसकोलागि कुनै कर्तव्य पनि हुँदैन । त्यसैले ज्ञानी पुरुषवाट पनि कर्मको उपेक्षा हुन सक्छ । यसैले भगवान कर्म गर्ने विषयमा ज्ञानी पुरुषले पनि अज्ञानी (सकाम)ले जस्तो नै कर्म गर्ने आज्ञा दिनुहुन्छ ।

यो भन्दा अघिल्लो प्रसंगमा विद्वानलाई 'आदर्श' भनिएको थियो, तर यहाँ उसैलाई 'अनुयायी' भनिएको छ । तात्पर्य, विद्वान चाहे होस् या अनुयायी, ऊद्वारा स्वतः लोकसंग्रह नै हुन्छ । जस्तो भगवान रामचन्द्रले प्रजालाई उपदेश पनि दिनुभयो र पिताजीको आज्ञा मानेर वनवास पनि जानुभयो । दुवै परिस्थितिमा उहाँ द्वारा लोकसंग्रह भयो; किनकि कर्महरु गर्ने र नगर्नेमा उहाँको कुनै प्रयोजन थिएन ।

आसक्तिरहित विद्वानले गरेको कर्तव्य-कर्मवाट आसक्तियुक्त चित्त भएको पुरुषको अन्तःकरणमा पनि विद्वानको कर्महरुको स्वतः प्रभाव पर्छ, चाहे  उनीहरुलाई 'यो महापुरुष निष्कामभावले कर्म गरिरहेको छ' भन्ने परोस् अथवा नपरोस् । कुनै व्यक्तिको निष्काम भावको असर अरुमा अवश्य नै पर्छ--यो सिद्धान्त नै हो । यसैले आसक्तिरहित विद्वानका भावहरु, आचरणहरुको प्रभाव मनुष्यहरुमा मात्रै होइन, पशु-पक्षीहरूमा पनि पर्छ ।


साधकले निष्कामभावपूर्वक विहित कर्म नगरुन्जेल उसको जन्म-मरण मेटिन सक्तैन । आफ्नोलागि कर्म गरुन्जेल ऊ कृतकृत्य हुँदैन अर्थात् 'गर्नु' सकिंदैन । किनकि स्वयं नित्य रहने स्वभावको छ र कर्म एवं त्यसको फल नष्ट हुने स्वभावको छ । अतः सवै व्यक्तिले स्वार्थ त्यागेर, आफ्नोलागि कर्म नगरेर केवल अरुको हितकोलागि कर्तव्य-कर्म गर्ने आवश्यकता छ ।

सांसारिक वस्तुहरुलाई मूल्यवान मान्दा नै कर्मयोगको आचरणमा कठिनाइ आएको जस्तो लाग्छ हामीलाई । हामीले अरुसँग कुनै चीजको पनि आश नगरेर खालि अरुको हितकोलागि काम गर्ने हो भन्ने कुरो स्वीकार गर्यौं भने आज नै कर्मयोगको पालन गर्न सजिलो हुन्छ ।

वास्तवमा महत्व पदार्थको होइन, आचरणको हो । अन्तःकरणमा पदार्थको महत्व नभए मात्रै आचरणको महत्व हुन्छ । कुनै पनि पदार्थ व्यक्तिगत होइन, केवल उपयोगकोलागि नै व्यक्तिगत हो । पदार्थलाई व्यक्तिगत मान्दा नै परहितकोलागि पदार्थको त्याग गर्न गाह्रो हुने हो । कुनै पदार्थ अथवा क्रिया बन्धन-कारक होइन, तिनीहरुसंगको सम्बन्ध नै बन्धन-कारक हो ।

मेरा मित्रहरु, मैले धेरै पटक गीता पढिसकें । अहिले हजुरहरुलाई पठाइरहेको यो आलेख पनि स्वामी श्रीरामसुखदासजी महाराजको 'साधक संजीवनी' भन्ने गीताको आधारमा नै हो । जति चोटि गीता पढ्दा पनि केही न केही नयाँ पाइरहेको जस्तो लाग्छ मलाई । जहिले पनि गीताले भनेको जस्तो आचरण गर्न केही न केही वांकी रहे जस्तो मलाई लागिरहन्छ । यसको अध्ययनले overnight परिवर्तन आउन सक्ने होइन, थाहा नपाइंदो किसिमले हामीमा केही न केही change आउँछ । अहिलेसम्म हामीले भोगेको, देखेको, सुनेको सूचनाको आधारमा पनि हामीलाई यो कुरा पक्का नै भएको हुनुपर्छ, भौतिक पदार्थ सम्पन्न व्यक्तिले पनि शाश्वत सुख पाउन सक्तैन, किनभने यो सुख पैसाले किन्न नसकिने रहेछ, यसलाई हामी आफैंले आर्जन गर्नुपर्ने रहेछ । अरु अहिले सम्म आर्जन गरेका पदार्थ तथा सूचना हाम्रो शरीर छुटेपछि हामीसँग जाँदैनन्, तर अहिले हामीले मनन गरिरहेको वेदान्तको ज्ञान हाम्रो शरीर छुटेपछि पनि हामीसँग जान्छ, यसले हाम्रो साथ कहिले पनि छोड्दैन । यो कुरो यही गीतको छैठौं अध्यायमा पढ्न पाइन्छ । शाश्वत सुख नपाई  व्यक्ति सन्तुष्ट हुन सक्तैन । यो कुरो निरन्तर सम्झिरहन गीताको अध्ययन चाहिन्छ हामीलाई । संसारका धनीहरु मध्ये एक मानिने एक व्यक्ति malnutrition भएर निधन भएको कुरो हामीलाई थाहा नै भएको हुनु पर्छ । मैले वयान गरिरहेको यो गीता, यसलाई 'मेरो' भन्न मन लाग्छ मलाई, हजुरहरुले पनि हजुरहरुको 'मेरो' वनाउनु छ । नत्र त हजुर, हाम्रो भविष्य अत्यन्त अनिश्चित छ, अहिलेको अहिले के हुन्छ हामीलाई मात्रै होइन, कसैलाई पनि थाहा छैन । यस्तो अनिश्चित जीवनमा 'ढुक्क' भएर वाँच्न सक्ने कला सिकाउँछ गीताले हामीलाई । कतिले त गीताको ज्ञानलाई abstract भनेर स्वीकार्नै सक्तैनन्, 'हामीले ईश्वर देखेका छैनौं,  कसरी पत्याउने' भन्छन् उनीहरु । गीताको ज्ञानले भन्छ, 'तिमीहरुको इन्द्रियहरू, मन, बुद्धिको पकडमा आउन नसक्ने तत्व हो यो, जसले तिमीहरुको शरीर, इन्द्रियहरु, मन, बुद्धिलाई सत्ता-स्फूर्ति दिन्छ, त्यो तत्वलाई तिम्रो शरीर, इन्द्रियहरु, मन, बुद्धिले कसरी जान्ने'? हाम्रा इन्द्रियहरु द्वारा जान्न सकिने तेज, वायु, आकाश त कति सूक्ष्म छ भने ती भन्दा पनि अति सूक्ष्म तत्वको ज्ञान हुन नित्य-निरन्तर श्रवण, मनन, निदिध्यासनको जरुरत छ हामीलाई । मैले पनि जानेको त के छ र हजुर, केवल हजुरहरुले मेरो अक्षरहरु पढिरहनु भएको छ भन्ने  मात्रै लाग्छ मलाई र यही भएर नै मैले हजुरहरुलाई आफ्नो feelings share गरिरहेको ।                 

118 No . 86 श्लोक २३, २४ किनभने हे पार्थ ! यदि मैले कुनै वेला होशियार भएर

No . 86

श्लोक २३, २४

किनभने हे पार्थ ! यदि मैले  कुनै वेला होशियार भएर कर्तव्य-कर्म गरिनं भने ठूलो हानि हुनेछ, किनभने मनुष्य सबै प्रकारले मेरो मार्गको नै अनुसरण गर्छन् । यदि मैले कर्म नगरुँ त म वर्णसंकरको कर्ता वन्नेछु तथा यी समस्त प्रजालाई नष्ट गर्ने वन्नेछु ।

भगवान भन्नुहुन्छ, मवाट सावधानीपूर्वक कर्म नहुने भन्ने कुरा त आउंदै आउँदैन । यहाँ भन्न खोजिएको, कर्तव्य-कर्म गर्न आलस्य, प्रमाद गर्नु हुँदैन, वरु अझ सावधानीपूर्वक गरिनु पर्छ ।   सावधानीपूर्वक कर्तव्य-कर्म नगर्दा मनुष्य आलस्य, प्रमादको वशमा पर्छ र ऊ आफ्नो अमूल्य जीवन नष्ट गर्छ । कर्ममा शिथिलता (आलस्य, प्रमाद) आउन नदिई ती कर्महरु सावधानीपूर्वक गरे नै कर्महरुसँग सम्बन्ध-विच्छेद हुन्छ ।  यदि कुनै कर्मको फेरि फेरि सम्झना आइरहन्छ भने हामीले यो बुझ्नु जरूरी छ, कर्म गर्न कुनै त्रुटी (कामना, आसक्ति, अपूर्णता, आलस्य, प्रमाद, उपेक्षा) भएको छ, जसले गर्दा त्यो कर्मसँग सम्बन्ध-विच्छेद भएको छैन । कर्मसँग सम्बन्ध-विच्छेद नभएको कारणले नै गरिएका कर्मको सम्झना आइरहन्छ ।
भगवान भन्नुहुन्छ, मेरो मार्गको अनुसरण गर्ने नै वास्तवमा मनुष्य हुन्छन् । मलाई आदर्श नमानेर आलस्य-प्रमादवश कर्तव्य-कर्म नगरेर अधिकार खोज्ने मान्छेलाई भगवानकोलागि आकृतिवाट मनुष्य भए पनि वास्तवमा मनुष्य भनिन योग्य छैनन् ।
मनुष्यले संसारमा कसरी रहनुपर्छ भन्ने कुरा वताउन  भगवान मनुष्यलोकमा अवतार लिनुहुन्छ । संसारमा आफ्नोलागि वस्ने नै होइन -- यो नै संसारमा रहने विद्या हो । संसार नै एउटा विद्यालय हो, जहाँ हामीलाई कामना, ममता, स्वार्थ त्यागेर अरुको हितकोलागि कर्म गर्न सिक्नुपर्छ र त्यही शिक्षा अनुसार कर्म गरेर आफ्नो उद्धार गर्नुपर्छ। 

यहाँ कर्महरुमा सावधानी नगरे हानि हुने र कर्म नै नगरे पनि हानि हुने कुरा छ ।भगवान यहाँ भन्नुहुन्छ, 'मेरोलागि केही पनि प्राप्तव्य नभए पनि म कर्म गर्छु । यदि मैले नै आफ्नो कर्तव्यको पालन गरिनँ भने सबै मनुष्य नष्ट-भ्रष्ट हुन्छन् अर्थात् उनीहरुको पतन हुन्छ ।   किनभने आफ्नो कर्तव्यको त्याग गर्दा तामस भाव आउँछ, जसवाट अधोगति हुन्छ ।' 

भगवान त्रिलोकीमा आदर्श पुरुष हुनुहुन्छ, सम्पूर्ण प्राणी उहाँको मार्गको अनुसरण गर्छन् । यदि भगवानले पनि आफ्नो कर्तव्यको पालन गर्नु भएन भने त्रिलोकीमा कोही पनि आफ्नो कर्तव्य-पालन गर्दैनन् । यसैले भगवान भन्नुहुन्छ, यदि म पनि आफ्नो कर्तव्यको पालन नगरौं त सबै लोक नष्ट-भ्रष्ट हुन्छन् र यिनीहरु नष्ट-भ्रष्ट हुने कारण म नै वन्नेछु। यसवाट थाहा हुन्छ, कर्तव्य-कर्म नगर्दा पनि वर्णसंकरता हुन्छ । यसैले भगवानले पनि आफ्नो कर्तव्य-पालन गर्नु भएन भने कर्म, धर्म, उपासना, वर्ण, आश्रम, जाति आदिमा पनि स्वतः वर्णसंकरता आउँछ । यहाँ अर्जुनलाई भगवान सावधान गर्नुहुन्छ, 'तिमीले पनि कर्तव्य-पालन गरेनौ भने तिमीलाई वर्णसंकरताको दोष लाग्नेछ ।' 

यो अध्यायको शुरु नै अर्जुनको 'मलाई घोर कर्ममा किन लगाउनु हुन्छ?' भन्ने थियो । भगवान यही सन्दर्भमा अर्जुनलाई उपदेश दिइरहनु भएको छ, 'तिमीले मात्रै कर्तव्य-कर्म गर्नु पर्ने होइन कि मैले आफैंले पनि कर्तव्य-पालन गरिरहेछु । अहिले यो अवतारमा तिमीले रथी वन्न स्वीकार गर्यौ, मैले सारथी वन्न स्वीकार गरें, त्यही प्रतिज्ञा अनुरुप मैले सारथीको काम गरिरहेको छु, तिमीले पनि रथीको काम स्वीकार गर्नै पर्छ ।