Friday, 25 April 2014

46. No. 17 श्लोक १७ (तिमी) त्यसलाई अविनाशी जान, जसवाट यो सम्पूर्ण संसार व्याप्त छ ।

No. 17 

श्लोक १७ 

(तिमी) त्यसलाई अविनाशी जान, जसवाट यो सम्पूर्ण संसार व्याप्त छ । यो अविनाशीको विनाश गर्न कोही पनि सक्तैन ।

व्यवहारमा हामी भन्छौं, 'यो मनुष्य हो, यो पशु हो, यो वृक्ष हो' आदि, आदि । यहाँ यो बुझ्नु पर्यो कि यी वाक्यमा उल्लिखित 'मनुष्य, पशु, वृक्ष' त पहिले पनि थिएनन्, पछि पनि रहने छैनन् तथा वर्तमानमा पनि प्रतिक्षण अभावमा गैरहेछन् । तर यिनीहरुमा 'छ' रूपले जुन सत्ता छ, त्यो त सदा जस्ता-को-तस्तो छ । तात्पर्य, 'मनुष्य, पशु, वृक्ष' आदि संसार (असत्) हुन्, र 'छ' अविनाशी आत्मतत्त्व (सत्) छ । यसैले 'मनुष्य, पशु, वृक्ष' आदि त अलग-अलग भए, तर यी सबैमा 'छ' एक नै रह्यो । यही किसिमले म मनुष्य हुँ, म पशु हुँ, म देवता हुँ आदिमा शरीर त अलग-अलग भए, तर 'हुँ' अथवा 'हो' एक नै रह्यो ।               

यो अध्यायका श्लोकहरुले साधकहरुलाई त्यही आत्मतत्त्व तर्फ नै इंगित गरिरहेछन्  र भनिरहेछन्, एकातिर संसार छ, अर्कोतिर परमात्मा छ, एकातिर जड छ, अर्कोतिर चेतन छ, एकातिर अपरा प्रकृति छ, अर्कोतिर परा  प्रकृति छ, एकातिर क्षर छ, अर्कोतिर अक्षर छ, एकातिर शरीर छ, अर्कोतिर शरीरी छ, एकातिर प्रकृति छ, अर्कोतिर पुरुष छ, एकातिर देह छ, अर्कोतिर देही छ, एकातिर क्षेत्र छ, अर्कोतिर क्षेत्रज्ञ छ 

पहिले छुट्टयाएर बुझाउँदा भनिन्छ, तिमी संसार होइनौ, परमात्मा हौ, तिमी जड होइनौ, चेतन हौ, तिमी अपरा प्रकृति होइनौ, परा प्रकृति  हौ, तिमी क्षर होइनौ, अक्षर हौ, तिमी शरीर होइनौ, शरीरी हौ, तिमी प्रकृति होइनौ, पुरुष हौ, तिमी देह होइनौ, देही हौ, तिमी क्षेत्र होइनौ, क्षेत्रज्ञ हौ । किनभने अर्जुन जस्तो साधकले आफूलाई शरीर माने , त्यसैले उनलाई मोह भयो, त्यही मोह हटाउने हेतुले भगवानले अर्जुनलाई शरीर र शरीरीको बिभाग अलग-अलग गर्नु भयो । त्यसपछि साधकलाई 'ए, म त मर्ने शरीर होइन रहेछु, यो शरीर धारण गर्ने आत्मा पो रहेछु' भन्ने बोध हुन्छ । 

तर,वास्तवमा, यो समस्त सृष्टि परमात्मामय भएकोले, परमात्मा नै भएकोले पहिले साधकलाई तिमी होइनौ भनेको संसार, तिमी होइनौ भनेको जड, तिमी होइनौ भनेको अपरा प्रकृति, तिमी होइनौ भनेको क्षर, तिमी होइनौ भनेको, शरीर, तिमी होइनौ भनेको प्रकृति, तिमी होइनौ भनेको देह, तिमी होइनौ भनेको क्षेत्र पनि परमात्मा नै हो भनेर बुझाइएको छ । गीताको र अरु सबै शास्त्रको उद्देश्य नै साधकको मोह,शोक, चिन्ता, भय हटाउनु भएकोले यी तरिकाहरु प्रयोग गरिएका हुन् ।         

गीताको सातौं अध्यायमा 'सबै परमात्मा नै हो' भन्ने ज्ञानको व्याख्या गरिएको छ । यो कुरा बुझ्न सक्ने साधकलाई भगवानले 'महात्मा' भन्नु भएको छ ।

आज घिउ अलि वढी भयो, अव हलुवा खानु पर्यो ।

अघिल्लो पत्रको झैं प्रश्नोत्तरमा जाउँ ।

प्रश्न: स्वामीजी ! समाजको दुःख कसरी हट्छ ?  

उत्तर: तिमी आफ्नो दुःख हटाउन सक्छौ । समाजले चाह्यो भने उसको दुःख हट्छ । कुनै वावु आफ्नो छोराको, कुनै पति आफ्नी पत्नीको दुःख हटाउन सक्तैन भने समाजले कसरी हटाउला । हो, तिमीले यति गर्न सक्छौ, तिम्रो आफ्नो दुःख-रहित जीवन समाजको अगाडि पेश गर्न सक्छौ, जसलाई देखेर समाजको मनमा आफ्नो दुःख हटाउने रुचि पैदा हुन सक्छ ।  

यो कुरावाट हामीले यो बुझ्नु पर्यो, हामीले आफूलाई परेको दुःख अरुवाट छुटाउने आशा राख्न नै नहुने रहेछ । जो मान्छे आफ्नो दुःख त छुटाउन सक्तैन, त्यसले अरुको दुःख कसरी छुटाउला ? त्यसैले भगवान गीताको छैठौं अध्यायमा भन्नुहुन्छ, 

'उद्धरेदात्मनात्मानं   नात्मानमवसादायेत् । आत्मैव ह्यात्मनो वन्धुरात्मैव  रिपुरात्मन: ।।       

अर्थ, आत्मना = आफूद्वारा  आत्मानम् = आफ्नो  उद्धरेत् = उद्धार गरोस्, आत्मानम् = आफ्नो  न अवसादयेत् = पतन नगरोस् ; हि = किनकि  आत्मा =आफैं  एव = नै  आत्मन: = आफ्नो  बन्धु:= मित्र हो (र) आत्मा = आफैं  एव = नै आत्मनः = आफ्नो  रिपुः= शत्रु हो । 

आफ्नो उद्धार अथवा पतनमा मनुष्य स्वयम् नै कारण हुन्छ, अर्को कुनै कारण  छैन । भगवानले हामीलाई मनुष्य शरीर दिनुभएको छ, त्यस्तै हाम्रो कल्याण गर्ने र हुने सबै सामग्री पनि दिनुभएको छ । यसैले आफ्नो कल्याणकोलागि अरु कसैको जरुरत छैन । हाम्रो पतन पनि अरु कोही गर्न सक्तैन । जीव (हामी) आफैं गुणहरुसँग सम्बन्ध गरेर जन्म-मरणमा परिरहेका छौं । 

गीताको ज्ञानले हामीलाई आफ्नो सोच वदल्न लगाउँछ । अहिलेसम्म यो संसारलाई, यही संसारका व्यक्ति, वस्तु र पदार्थलाई साँचो, स्थायी र पछिसम्म सुख दिने भन्ने मान्यता हामीले वनाइरहेका छौं । तर हामीलाई शास्त्र भनिरहेछ, यो संसार, यो संसारमा उपलब्ध व्यक्ति, वस्तु र पदार्थ केहीले पनि तिम्रो 'सुरक्षा' दिन सक्तैनन् । यी चिजवाट सुरक्षा पाउँला भन्नु त तिम्रो भ्रम मात्रै हो । स्वभावले नै नाशवान वस्तुले अविनाशी तिमीलाई कसरी सुरक्षा दिन्छ ? तिम्रो स्वभाव नै नित्य, शुद्ध, बुद्ध, मुक्त छ भने यो संसारका जड वस्तुले कसरी सुरक्षा दिन्छन् ?                       

यही परिप्रेक्षमा हामीले आफ्नो उद्धार हुने उपाय आफैं खोज्नु पर्यो । हामीलाई आफ्नो भूतकालले सताउनु भएन, त्यस्तै  भविष्यकालको चिन्ता पनि हुनु भएन । गीतामा भगवान भन्नुहुन्छ,   

'ब्रह्मभूत: प्रसन्नात्मा न शोचति न कांक्षति । सम: सर्वेषु भूतेषु मद्भक्तिम्  लभते पराम्  ।।     

 ब्रह्मभूतः = ब्रह्मरूप वनेको   प्रसन्नात्मा = प्रसन्न मन भएको साधक   न = न  त कसैकोलागि  शोचति = शोक गर्छ  र न = कसैको, केहीको   कांक्षति = इच्छा नै गर्छ । (यस्तो) सर्वेषु = सम्पूर्ण  भूतेषु = प्राणीहरुमा  समः = सम भाव भएको साधकलाई     पराम्, मद्भक्तिम् = मेरो पराभक्ति  लभते = प्राप्त हुन्छ ।  

तात्पर्य, ब्रह्म वनेको साधकको मन सँधै भरी प्रसन्न हुन्छ । त्यस्तो साधकलाई शोक हुँदैन । शोक हुने भूत कालको घटना अथवा परिस्थिति सम्झेर हो । ऊ हर वखत वर्तमानमा स्थित रहने हुँदा उसलाई शोक हुने प्रश्न नै रहँदैन । कुनै कुराको इच्छा गर्नु पर्ने भविष्यलाई लिएर हो । वर्तमानमा नै स्थित हुने त्यो साधकलाई भविष्यको चिन्ता पनि किन हुनु ?              
      
यस्तै कहिले घिउ खाने, कहिले हलुवा खाने गर्दा हाम्रो मोहरूपी रोग ठिक हुने आशा गरिन्छ ।

आजलाई यत्ति, अरु पछि ।

हजुरहरुको 

इन्दिरा 

Songs from Hajurma's Cassette Collection : Last Songs

45. No. 16 सोह्रौं श्लोकको नै विस्तार:


No. 16  

सोह्रौं श्लोकको नै विस्तार:

जवसम्म असत् को सत्ता छ, तवसम्म विवेक छ । असत् को सत्ता मेटिएपछि त्यही विवेक नै तत्त्वज्ञानमा परिणत हुन्छ । 'उभयोरपि दृष्टोन्तस्त्वनयोस्तत्त्वदर्शिभि:' । (तत्त्वदर्शिभि:=तत्वदर्शी महापुरुषहरुले, अनयोः=यी, उभयो:=दुबैको, अपि=नै, अन्तः=तत्व दृष्ट:=देखेका छन् अर्थात् अनुभव गरेका छन् ।)     

'उभयोरपि'मा विवेक छ, 'अन्तः'मा तत्त्वज्ञान छ, र 'दृष्ट:'मा अनुभव छ, अर्थात् विवेक तत्त्वज्ञानमा परिणत भयो र सत्ता मात्र वांकी रह्यो । एक सत्ता सिवाय केही पनि छैन--यो ज्ञानमार्गको सर्वोपरि कुरो हो । 
            

असत् को सत्ता छैन--यो पनि सत्य हो र सत् को अभाव छैन--यो पनि सत्य हो । सत्यलाई स्वीकार गर्नु साधकको काम हो । साधकलाई अनुभव होस् अथवा नहोस्, उसले सत्य स्वीकार गर्नुपर्छ । 'छ'लाई स्वीकार गर्नु छ र 'छैन'लाई अस्वीकार गर्नु छ--यही वेदान्त हो, वेदहरुको खास निष्कर्ष हो ।      

संसारमा भाव र अभाव--दुवै देखिंदा पनि 'अभाव' मुख्य रहन्छ । परमात्मामा भाव र अभाव--दुवै देखिंदा पनि 'भाव' मुख्य रहन्छ । संसारमा 'अभाव' अन्तर्गत भाव-अभाव छन् र परमात्मामा 'भाव' अन्तर्गत भाव-अभाव छन् । अर्को शब्दमा, संसारमा 'नित्यवियोग' अन्तर्गत 'संयोग-वियोग' छन् र परमात्मामा 'नित्ययोग' अन्तर्गत योग-वियोग (मिलन-विरह) छन् । अतः संसारमा अभाव नै अभाव रह्यो र परमात्मामा भाव नै भाव रह्यो ।     

मैले पढेको एउटा पुस्तकवाट केही प्रश्न र उत्तरहरु प्रस्तुत गर्छु । 

प्रश्न: स्वामीजी ! भगवान् हाम्रो इच्छा किन पूरा गर्नुहुन्न?

उत्तर: इच्छा त भगवानले आफ्नो बाबु दशरथको पनि पूरा गर्नुभएन । फेरि तिम्रो इच्छा कसरी पूरा गर्नुहुन्छ? सीताले चाहेको भएन, कौशल्याले चाहेको भएन । तिमीले चाहेको कसरी हुन्छ ?  

यो कुरामा  मेरो विचार: 

भगवानले हाम्रो आवश्यकता पूरा गर्नुहुन्छ, इच्छा पूरा गर्नुहुन्न । आवश्यकता भनेको, खानु, लगाउनु, सुत्ने ठाउँ हुनु, यी हाम्रा आवश्यकता हुन्, यी भन्दा अरु सबै इच्छा हुन् । गीतामा भगवान् भन्नुहुन्छ,   

'अनन्याश्चिंतयन्तो माम् ये जनाः पर्युपासते । तेषाम्  नित्याभियुक्तानां योगक्षेमं वहाम्यहाम्  ।।'      

अर्थ, ये=जो  अनन्या:=अनन्य  जनाः=भक्त  माम्=मेरो  चिन्तयन्त:=चिन्तन गर्दै  पर्युपासते=(मेरो) भलिभाँती उपासना गर्छन्,  नित्याभियुक्तानाम्=(ममा) निरन्तर लागिरहेका  तेषाम्=ती भक्तहरुलाई  योगक्षेमम्=योगक्षेम (नभएको कुराको प्राप्ति र भएको कुराको रक्षा)  अहम्=म   वहामि=वहन गर्छु ।               

यो श्लोकमा भगवानले 'अनन्य' भक्तको जिम्मा लिने कुरा गर्नुभयो । उहाँको विचारमा अनन्य भक्तको दृष्टि एक भगवानको सत्ता सिवाय कहीं अन्त जाँदै जाँदैन । उहाँको परिभाषा अनुसार आफ्नो इच्छा भगवान समक्ष पेश गर्ने मान्छे 'अनन्य' होइन । अनन्य भक्तको आफ्नो इच्छा भन्ने त हुँदै हुँदैन । ऊ भन्छ,  

'सिताराम सिताराम सिताराम कहिए । जाहि विधि राखे राम ताहि विधि रहिए ।। 
मनमें हो राम नाम राम सेवा हाथमें  । तू अकेला नहिं प्यारे राम तेरे साथमें ।।  

भगवान साधकलाई उसकोलागि आवश्यक साधन-सामग्री जुटाइदिनुहुन्छ, र उसले पाएको साधन-सामग्रीको रक्षा गरिदिनुहुन्छ--भगवानले भक्तको योगक्षेम गर्ने भनेको यही हो--हामीले हाम्रो जीवन कालमा आँखा नदेखेर जोडेको वस्तुको जिम्मा लिने काम भगवानको होइन । यहाँ त खालि 'आवश्यकता' शब्दले नै महत्त्व राख्छ । जस्तो-आफ्नो प्यारो वच्चाको पालन उसकी आमा स्वयं गर्छिन्, नोकरवाट होइन । तर भगवानको प्यारो हुन हामीलाई पनि कुनै योग्यता चाहिएला नि, होइन त !          

जस्तो भक्तलाई भगवानको सेवा गर्न आनन्द आउँछ, त्यस्तै भगवानलाई पनि भक्तको सेवामा आनन्द आउँछ । यस्तो 'अनन्यभक्त' र भगवानमा कुनै भेद छैन भन्छ शास्त्र ।
 
एउटा सन्तवाट सुनेको,  

एक साधु कतै गैरहेका थिए । वाटोमा उनलाई कसैले नराम्ररी पिट्यो, उनलाई त्यो पिटाइवाट चोट पनि लाग्यो । तर उनलाई यो कुराको केही परवाह भएन । उनले सोचे , 'मलाई भगवानले पिटे' । हिंडदा हिंडदै वाटामा एक सज्जनले ती साधुको मुखमा लागेको चोट देखे । ती सज्जनले ती साधुलाई अस्पतालमा लगेर मलम पट्टि लगाइदिए । अस्पतालमा पुलिसले उनलाई सोध्यो, 'तिमीलाई कसले पिट्यो ?' साधुले जवाफ दिए, 'मलाई भगवानले नै पिटे, भगवानले नै मलम पट्टी लगाइदिए ।' यस्तो कुरा सुनेर पुलिसले त्यो मलम पट्टि लगाउनेलाई नै थानामा थुन्यो ।        

यो कुराको आशय, अनन्यभक्तको दृष्टिमा एक भगवान सिवाय अर्को सत्ता नै नभएपछि 'जित देखुँ तित राम' भएन त ।   

हामी फेरि प्रश्नमा नै जाउँ । प्रश्नमा सोध्ने व्यक्ति हामी जस्तै भयो । उसको हिसावमा भगवानले हामीले जे जे सोच्दै जान्छौं, त्यही भगवानले पुर्याइदिनुपर्छ भन्ने भयो । त्यही अनुसारको प्रश्न भयो त्यो, स्वामीजीवाट  आएको उत्तर पनि त्यस्तै भयो ।   

हस् त हजुर, आजलाई यत्ति । 

हजुरहरुको 

इन्दिरा 

44. No. १५ 'उभयोरपि दृष्ट:', अर्थ, उभय=दुइलाई, अपि=नै, दृष्ट:=देखेको ।

No. १५ 

'उभयोरपि दृष्ट:', अर्थ, उभय=दुइलाई, अपि=नै, दृष्ट:=देखेको ।     

तत्त्वदर्शी महापुरुषहरुले सत्-तत्त्वलाई उत्पन्न गरेका हैनन्, केवल देखेका हुन् अर्थात् अनुभव गरेका हुन् । तात्पर्य, असत् को अभाव र सत् को भाव, यी दुवै तत्त्व (निष्कर्ष) जान्ने जीवन्मुक्त, तत्त्वज्ञ महापुरुष एक सत् तत्त्वलाई नै देख्छन् अर्थात् स्वतः-स्वाभाविक एक 'छ'को मात्र अनुभव गर्छन् । असत् को तत्त्व पनि सत् हो र सत् को तत्त्व पनि सत् हो--यस्तो जानेपछि ती महापुरुषहरुको दृष्टिमा एक सत्-तत्त्व 'छ' सिवाय अरु कसैको स्वतन्त्र सत्ता रहँदै रहँदैन ।         

असत् को सत्ता विद्यमान नरहँदा त्यसको (असत् को) अभाव भयो र सत् को अभाव विद्यमान नरहँदा त्यसको (सत् को) भाव भयो । निष्कर्ष यस्तो निक्लियो, असत् छँदै छैन, खालि सत् नै सत् छ । त्यो सत् तत्त्वमा देह र देहीको बिभाग पनि छैन । 

यहाँ 'सुवर्ण' र 'अलंकार' को दृष्टान्त बुझ्नु उचित देखिन्छ ।

कुनै महिलाले आफूलाई सुनको वाला चाहिएको कुरा आफ्नो श्रीमानसंग गरिन् । श्रीमानले आफ्नी श्रीमतीको चाहना अनुसार पाँच तोला सुनको विस्कुट किनेर दिए । तर उनी आफ्नो श्रीमान् सँग रिसाइन् , किनभने उनलॆ वाला पो मागेकी थिइन्, सुन होइन । किनभने त्यो विस्कुट उनी हातमा लगाउन सक्तिनथिन् । यहाँ सुनलाई पार्मार्थिक सत्ता र वालालाई व्यवहारिक सत्ता भन्ने मान्नु पर्यो हामीले । श्रीमतीले मागेको सुनको वालामा उनको श्रीमानले सुनको मुख्यता देखे, त्यही अनुरुप सुन किनेर ल्याइदिए । तर श्रीमतीले चाहिं त्यो सुनको महत्त्व नबुझेर वालाको महत्त्व देखिन् ।  आकार र रूपमा रमाउने मान्छे सँधै ठगिइ नै रहन्छ । तत्त्वमा रमाउने मान्छे कहिले पनि ठगिइंदैन ।                

यहाँ यो सन्दर्भमा, यो दृष्टान्तवाट यो बुझ्नु जरूरी छ, (हामीले यो पनि बुझ्नुपर्छ कि एउटा दृष्टान्त एउटा प्रसंगकोलागि मात्रै अर्थ राख्छ, अरुकोलागि होइन) सुन भनेको परमात्मा, वाला भनेको संसार । वालाको अस्तित्त्व सुन विना छैन, तर, सुनको अस्तित्त्व वाला हुँदा पनि छ, वाला नहुँदा पनि छ । त्यही वाला सिक्री पनि वन्न सक्छ, औंठी पनि वन्न सक्छ, नेक्लेस पनि वन्न सक्छ, तर, सुन भएन भने न त वाला, न त सिक्री, न त औंठी, न त कानपासा । भन्न खोजिएको, सुनको अस्तित्त्व स्वतन्त्र छ, तर गहना, वाला आदिको अस्तित्त्व स्वतन्त्र छैन । हुन त वाला पनि सुनवाट नै वनेको हो, अरु गहना पनि सुन वाट नै वनेका हुन्, तर वाला आदिवाट सुन झिकिदियो भने, न वाला, न सिक्री । सुन भनेको परमात्मा हो, वाला आदि अलंकार संसार हुन् । वाला, सिक्री आदिको आकार विग्रिए भत्किए जस्तै संसारको परिवर्तन भैरहन्छ । तर, जसमा संसारको अस्तित्त्व छ, त्यसको कहिले पनि नाश छैन, कहिले पनि क्षय छैन, त्यसको कहिले व्यय छैन । त्यो त जस्ताको तस्तो निर्विकार छ । यही कुरा यो श्लोकमा प्रस्तुत भएको छ । 

यही क्रममा संसारलाई असत् र त्यसको अधिष्ठानलाई सत् भनिरहिएको छ यहाँ । परिवर्तनशील संसारको अधिष्ठान अपरिवर्तनशील भएकोले नै यो संसारको विचित्रता छ । संसार पनि परिवर्तनशील, त्यसको अधिष्ठान पनि परिवर्तनशील भए के दशा हुन्थ्यो होला यो संसारको । जुनसुकै पदार्थ, जस्तै, घडी, चक्र (पाङ्ग्रा) चलिरहने भए पनि त्यहाँ एउटा यस्तो किला हुन्छ, जुन स्थिर रहन्छ । त्यो किलाको अस्तित्त्व मात्रैले घडी घडी वन्न सक्छ, पाङ्ग्रा पाङ्ग्रा वन्न सक्छ ।  यही अनुसार, तत्त्वज्ञ महापुरुषहरु पनि संसार देख्दा तत्त्व दृष्टिले त्यही परमात्मा देख्छन्, मनुष्य देख्दा तत्त्व दृष्टिले त्यही परमात्मा देख्छन्, संसारका हरेक वस्तु, व्यक्ति, पदार्थ देख्दा त्यही परमप्रभु परमात्माको नै उपस्थितिको अनुभव गर्छन् । उनीहरुको दृष्टि परमात्मा भन्दा पर एक क्षण पनि जाँदैन । यही कारण उनीहरुलाई मोह हुँदैन, चिन्ता हुँदैन, शोक हुँदैन, भय हुँदैन ।             

मानौं,  म वाँडाकहाँ एउटा सिक्री किन्न गएँ । वाँडाले मलाई सिक्री किन्दा सुनको मात्रै पैसा लिएन, सुनको मूल्य सँगै त्यो सिक्री वनाएको ज्याला र जर्तीको पनि दाम लियो । यसो हुँदा मैले त्यो सिक्रिकोलागि सुनको मूल्य, ज्याला र जर्तीको पनि मुल्य तिर्नु पर्यो । सुन मात्रै किनेको भए मैले ज्याला र जर्तीको मोल दिनुपर्ने थिएन । केही समयपछि मलाई त्यो सिक्री मन परेन, म फेरि त्यही वाँडाकहाँ त्यो सिक्री विगारेर वाला वनाउन गएँ । त्यो वेला वाँडाले मलाई उसले पहिले आफूले सिक्री वनाउँदा लिएको ज्याला र जर्तीको दाम पनि दिएन, उल्टो मेरो सुनलाई नै कमसल भनेर त्यसको पैसा घटाएर किन्यो, जसले गर्दा मेरो सुनको तौल कम भयो, पहिले मेरो सिक्री वनाउँदा जतिको तौलकोलागि पनि मैले वढी मूल्य चुकाउनु पर्यो । यदि मैले सुन मात्रै किनेको भए, न त मेरो सिक्री वनाउँदाको खर्च लाग्थ्यो, न त सिक्री विगार्दाको खर्च लाग्थ्यो, उल्टै मेरो सुनको भाउ वढी रहन्थ्यो, भाउ नै नबढे पनि मेरो सुन त घट्ने थिएन । रुप र आकारमा अल्मलिंदा नै मैले त्यति धेरै कष्ट उठाउनु पर्यो, नोक्सान सहनु पर्यो ।             

यही प्रसंगमा यो श्लोकमा वर्णित तत्त्वदर्शीहरु सुन किन्ने जस्ता भए, उनीहरुले सबै गहनामा सुन व्याप्त देखे, यो संसारलाई परमात्माको विस्तार भन्ने बुझे, त्यही अनुसार जीवन यापन गरे, सन्तुष्ट भएर वसे । हामी जस्ता गहनामा आकर्षित हुनेहरु सिक्री वनाउँदा पनि घाटामा पर्यौं, वाला वनाउँदा पनि घाटामा पर्यौं, किनकि  सँधै शोक, सँधै चिन्ता, सँधै भयको जीवन विताइरह्यौं । तर सबै गहनामा सुन, सम्पूर्ण संसारमा परमात्मा व्याप्त देख्ने तत्त्वदर्शी कहिले, कुनै वेला पनि घाटामा परेन, सँधै आनन्दित रह्यो ।    

सुकन्याको नै प्रसंगमा जाउँ । उनलाई अश्विनीकुमारको प्रस्ताव ठीक लागेन, तर  उनका पतिले  उनलाई त्यो प्रस्ताव मान्न वाध्य गराए । अब सुकन्याले अर्को कुनै उपाय नभएपछि, आफ्नै पतिले पनि आफ्नो मनको कुरा नबुझेपछि उनको एक मात्र आश्रय, एक मात्र शरण भगवानलाई संझिन् र उहाँको पुकारा यसरी गरिन् 'हे प्रभु, यदि मैले सपनामा पनि आफ्नो 'पातिव्रत्य'मा तलमाथि नगरेको भए मलाइ मेरो पति चिन्ने  शक्ति दिनुहोस्' ।

ती तीनै व्यक्तिहरु तलाउमा डुबुल्की मारे, ती तीनै जना एकै रूपका भएर निस्के, भगवानको कृपाले उनले आफ्नो पतिलाई चिन्न सकिन् । यसरी सुकन्याको संकट टर्यो ।  

केही समयपछि सुकन्याका माता पिता सुकन्यालाई भेट्न आए । उनीहरुले ऋिष आश्रममा च्यवन ऋिषको सट्टा अर्कै नवयुवकलाई देखेर सुकन्याको चरित्रमाथि नै शंका गरे । तर पछि सवै कुरा थाहा पाएपछि सबै आनन्दित भए । यसरी यो कथाको सुखान्त भयो ।     

अव उनको पतिको दृष्टिले एकछिन सोचौं हामी । च्यवन ऋिषले आफू जवान हुँदा आफ्नोलागि कुनै पनि वेफाइदा नहुने देखे ।  तलाउवाट निस्कँदा सुकन्याले चिने पनि, नचिने पनि उनी जवान भइहाल्थे । सुकन्याले चिन्न सकेको भए सुकन्या छँदै थिइन्, यदि सुकन्याले नचिनेको भए  सुकन्यालाई अश्विनीकुमारसंग जानु पर्थ्यो । च्यवन ऋिष जवान भइहाल्थे, उनले अरु कुनै स्त्रीसँग विहे गर्थे । च्यवन ऋिषलाइ दुवै हातमा लड्डु थियो, विचरी सुकन्यालाई चाहिं सारै ठूलो संकट थियो । अव थाहा भयो त हजुर  यो संसार कति स्वार्थी छ भनेर ।               

हस् त हजुर, आजलाई यत्ति । अरु पछि ।

हजुरहरुको 

इन्दिरा 

Tuesday, 22 April 2014

43. No. 14 फेरि पनि श्लोक १६ कै विस्तार:

No. 14 

फेरि पनि श्लोक १६ कै विस्तार:

'नाभावो विद्यते सतः', अर्थ, सतः=सत् को, अभाव:=अभाव, न विद्यते=विद्यमान छैन ।      

सत् को अभाव विद्यमान छैन, केवल सत् को भाव नै विद्यमान छ ; यसको कहिले (परिवर्तन) हुँदै हुँदैन। अभाव हुनेलाई सत् भन्दै भन्दैनन् । सत् को सत्ता निरन्तर विद्यमान छ । सत् निरन्तर वर्तमान छ । सत् निरन्तर उपस्थित छ । सत् निरन्तर प्राप्त छ । सत् निरन्तर मौजूद छ । सत् निरन्तर कायम छ । कुनै पनि देश, काल, वस्तु, व्यक्ति, क्रिया, घटना, परिस्थिति, अवस्था आदिमा सत् को अभाव हुँदैन । कारण कि देश, काल, वस्तु, आदि त असत् (अभावरुप अर्थात् निरन्तर परिवर्तनशील) छन्, तर सत् सदा जस्ता-को-तस्तो रहन्छ । यसमा कहिले किञ्चित् मात्र पनि परिवर्तन हुँदैन, कुनै कमी आउँदैन । त्यसैले सत् को भाव सँधै नै छ । परमात्मतत्त्वलाइ हामी जति नै अस्वीकार गरौँ, त्यसको जति उपेक्षा गरौँ, त्यसवाट जति नै विमुख होउँ, त्यसको जति नै  तिरस्कार गरौँ, त्यसको जति नै युक्तिहरुद्वारा खण्डन गरौँ, तर वास्तवमा त्यसको अभाव विद्यमान नै छैन । सत् को अभाव हुन सम्भव नै छैन । सत् को अभाव कहिले कोही गर्नै सक्तैन ।           

यो श्लोकले हामीलाई केवल, केवल आफ्नो स्वरूपमा जान लगाइरहेछ, आफू को हो, आफ्नो अस्तित्व के हो भन्ने जान्न सिकाइरहेछ । अहिले सम्म हामी यता उति भट्किरहेका छौं, हामीलाई हाम्रो गन्तव्य, लक्ष्य नै थाहा छैन ।       

यसवाट बुझिन्छ, हामीले हाम्रो लक्ष्य पहिचान गर्नु पर्यो । पहिले पनि वर्णन भैसकेको छ, हाम्रो लक्ष मीठो खानु, राम्रो राम्रो लुगा, गहना लगाउनु, राम्रो घरमा वस्नु, जहान परिवारलाइ खुशी पार्नु मात्रै होइन ।  अहिलेसम्म हामीले थाहा पाइसक्यौं, यी कुरा मात्रै गर्दा हामीलाई शान्ति नहुने रहेछ, यही कारणले नै हामी यो अध्यात्मशास्त्रमा रूचि लिइरहेका छौं । वाटो लागिसकियो, गन्तव्यमा त पुग्नै पर्यो हामीले । आफूले नै शुरु गरेको परियोजना (प्रोजेक्ट) अधूरो छोड्न पनि हामीले भएन ।

यही सन्दर्भमा एउटा कविको कविता सम्झना भयो ।      

'प्रयासका पत्थरमा नदी सरी, वहंछु हाँसी म तरंगले भरी । म पोखरी झैं उही ठाउँ वस्दिन, छ शुद्ध यो जीवनको सबै कण ।।'

'गरीव भन्छौ सुखको म झैं धनी, मिल्दैन संसारभरी कतै पनि । विलासको लालस दास छैन म, मीठो छ मेरो रसिलो परिश्रम ।। 
छ भोक मीठो रसिलो छ प्यास, छ अन्तमा व्यन्जनको सुबास । छ थोर आवश्यकता पुगेपछि, म वस्छु संसार नयाँ नयाँ रची ।।   
निधार मेरो पसिना जडाउ छ, मोति तिनैको अनमोल भाउ छ । छ शान्तिको सुन्दर दीप वासमा, पियूषको स्वाद छ गाँस गाँसमा ।।'  

कस्तो आदर्श जीवनको कल्पना गर्नुभएको छ हाम्रा महाकविले !

हाम्रो आवश्यकता धेरै छँदै छैन, हामीले नजानेर नै आफूलाई धेरै चाहिएको ठानेका छौं । त्यही किसिमले अनावश्यक इच्छा गरेका छौं, इच्छा गरे अनुसार केही  इच्छा पूर्ति पनि गरेका छौं, अझ कति इच्छा पूरा गर्ने इच्छा पनि लिएर वसेका छौं । त्यही इच्छाले नै हाम्रो स्वरूप चिन्तनमा, ध्यानमा वाधा भइरहेको छ । त्यही इच्छाले नै हाम्रो मनलाई चंचल गराइरहेको छ । त्यो कुरा तिर हामी वास्ता नै गर्दैनौं, मतलव नै राख्दैनौं । त्यसको समाधानको उपाय नै खोज्दैनौं । निरन्तरको अनवरत दौड कायम नै छ हाम्रो । शास्त्र भन्छ, जति इच्छा, त्यति रीस, जति इच्छा, त्यति लोभ, जति इच्छा, त्यति राग, जति इच्छा, त्यति द्वेष । यही भएर, यही भएर हाम्रो स्वरूप चिन्तनमा आउने यी सबै वाधाहरुलाई कसरी थान्को लागाउने, कसरी हटाउने जिम्मेवारी पनि हाम्रै छ, किनकि इच्छा गर्ने पनि हामी, इच्छालाइ सीमित गरेर सुखपूर्ण, शान्तिपूर्ण जीवन विताउन सक्ने क्षमता राख्ने पनि हामी ।  

श्रीमद्भागवत महापुराणमा  धेरै कथाहरु आउँछन् । धेरै कथाले हामीलाई केही न केही सिकाइ नै रहेका हुन्छन् । राम्रा कथाहरुवाट के गर्न हुने र के गर्न पर्ने भन्ने थाहा पाउँछौं, नराम्रा कथाहरुवाट हामी के गर्न नहुने, के गर्नु नपर्ने भन्ने पनि थाहा पाउँछौं । यही सन्दर्भमा, च्यवन ऋिषको प्रसङ्ग सम्झना आयो ।            

च्यवन ऋिषले एउटा जंगलमा कठोर तपस्या गरिरहेका थिए । उनको त्यो धेरै लामो तपस्याले उनको शरीरमा नै धमिरा लागेर उनको शरीर ढाकेको थियो । एक दिन त्यो देशकी राजाकी छोरी सुकन्या आफ्ना केही साथीहरुसंग जंगल गइन् । त्यहाँ उनले एउटा माटोको ठूलो ढिस्कोमा दुइटा ज्योति देखिन् । त्यो ज्योति के होला भन्ने ठानेर तिनले ती ज्योतिमा छेस्काले घोचिदिइन् । त्यसवाट रगत आयो । यो देखेर ती राजकुमारी डराएर आफ्नो दरवार फर्किन् । यता ऋिषलाइ पीडा भयो, जसको कारण त्यो देशभरीका जनताको दिशा पिशाव रोकियो । राजा डराए र यसको कारण खोजी गर्दा सबैलाई थाहा पनि भयो । उनी ती ऋिषलाइ मनाउन गए । ती ऋिषले आफू दैनिक कृयाकलाप गर्न पनि असक्त भएकोले आफ्नो सेवाकोलागि ती सुकन्यालाई नै पत्नीको रूपमा मागे । राजासँग कुनै अर्को उपाय थिएन, राजकुमारीको विवाह ती ऋिषसँग भयो ।                           

केही समयपछि अश्विनीकुमारहरु ती ऋिषको आश्रममा आए । तिनीहरुले च्यवन ऋिषलाइ जवान वनाइदिने कुरा गरे, तर एउटा शर्तमा ।  ती च्यवनजी सहित ती अश्विनीकुमार तलाउ भित्र पस्ने, तर तलाउ वाट निस्कँदा ती सबै एकै रूपका भएर निस्कने । त्यसपछि सुकन्याले  च्यवन ऋिषलाइ चिन्नु पर्ने । (यो शर्तमा अश्विनीकुमारको आफ्नो स्वार्थ थियो) । सुकन्याले यो शर्त पहिले  स्वीकार गरिनन्, तर च्यवन ऋिषको कडा आग्रहमा उनले सो शर्त  स्वीकार गर्नै पर्यो । त्यसपछिको कथा त हजुरहरुलाई विदितै छ ।                   

अव यहाँ कुरा आउँछ, यो कथाले के संदेश दिन्छ त हामीलाई । ती ऋिषको तपस्या त उनलाई पतन गर्ने खालको पो रहेछ, उनले आफ्नो आँखा फुटाउने कन्यालाई नै मागे, उनमा प्रतिशोधको भावना रहेछ । यदि उनले ज्ञानकोलागि तपस्या गरेको भए ती कन्यालाई क्षमा गरिदिन्थे, आफ्नो दैनिक व्यवहारकोलागि राजासँग कुनै पुरुष सहचारी माग्थे । फेरि, अश्विनी कुमारको प्रस्ताव किन स्वीकार गर्नु पर्थ्यो उनले । उनी तपस्या गर्दा त वुढा नै थिए, घरमा सुकन्या छंदै थिइन् , उनलाई किन तरुनो हुनुपर्थ्यो ? थाहा पाइएन त हामीले ठूला ठूला व्यक्ति पनि गिरेको उदाहरण यही इच्छाको कारणले ।          

भागवतले हामीलाई हलुवा खुवाउँछ, गीता र उपनिषद घिउ खुवाउँछन् । धेरै के लेखौं, आज विराम लिन्छु ।  

हजुरहरुको 

इन्दिरा 

Songs from Hajurma's Cassette Collection: Saaja Badai Ayo  

42. No. 13 श्लोक १६ असत् को भाव (सत्ता) विद्यमान छैन र सत् को अभाव विद्यमान छैन ।

No. 13  

श्लोक १६ 

असत् को भाव (सत्ता) विद्यमान छैन र सत् को अभाव विद्यमान छैन । तत्त्वदर्शी महापुरुषहरुले यी दुइको (सत् र असत्) तत्त्व देखेका छन्, अर्थात्  अनुभव गरेका छन् ।    

यहाँ यो व्याख्या गरिन्छ कि सत्ता मात्रै 'सत्' हो र सत्ता सिवाय जे सुकै प्रकृति र प्रकृतिको कार्य (क्रिया र पदार्थ) छन्, ती 'असत्' अर्थात् परिवर्तनशील हो । सत् र असत् को तत्त्व वेग्ला वेग्लै अनुभव गर्ने व्यक्तिलाई गीता महापुरुष भन्छ । यस्ता महापुरुषहरुलाई सत्तामात्रमा स्वतःसिद्ध स्थितिको अनुभव भएको हुन्छ । उनीहरुको दृष्टिमा (अनुभवमा) असत् को सत्ता छँदै छैन र सत् को अभाव छँदै छैन । अर्थात् त्यस्ता व्यक्तिले नित्य-अनित्य वस्तु विवेक द्वारा सत् र असत् को तत्त्वलाई राम्ररी बुझेका हुन्छन् । उनीहरुलाई यसमा कुनै पनि द्वन्द्व हुँदैन । त्यही कारण, उनीहरु संसारको सुख दुःखदेखि विचलित हुँदैनन्, त्यसै भएर अघिल्लो श्लोकमा वर्णन गरे जस्तै अमरताको अधिकारी हुन्छन् ।        

भगवानले चौधौं-पन्ध्रौँ श्लोकहरुमा शरीरको अनित्यताको वर्णन गर्नुभएको थियो, त्यसैलाई यहाँ 'नासतो विद्यते भावः' पदहरुले भन्नुभएको छ र वारहौं-तेह्रौं श्लोकहरुमा शरीरीको नित्यताको वर्णन गर्नुभएको थियो, त्यसैलाई यहाँ 'नाभावो विद्यते सतः'  भन्नुभएको छ ।     

असत् र सत्--यी दुइलाइ नै तेर्हौं अध्यायमा प्रकृति र पुरुष, पन्ध्रौँ अध्यायमा क्षर र अक्षर, दोस्रो अध्यायमा शरीर र शरीरी, अरु अरु प्रसंगमा अनित्य र नित्य, नाशवान् र अविनाशी आदि अनेक किसिमले वर्णन गरिएको छ । यसवाट थाहा हुन्छ, गीताको उद्देश्य साधकलाई त्यही वास्तविक तत्त्वको (सत्ता) अनुभव गराउनु हो । असत् भन्दा जुनसुकै देख्न, सुन्न, सम्झन, चिन्तन गर्न, निश्चय आदिमा आउने वस्तु भए । जसद्वारा देख्न, सुन्न, चिन्तन आदि गरिन्छ, त्यो पनि असत् हो, अर्थात् र देखिने पनि असत् हो । अर्थात् हाम्रो करणले अनुभव गरिने वस्तु असत्, करण पनि असत् र अनुभव गर्ने पनि असत् (किनकि अहिलेसम्म हामीले यही जगत् कै वस्तु नै अनुभव गरिरहेका छौं नि त) ।        

'नासतो विद्यते भाव:'  असत्=असत् को,  भाव:=भाव, न विद्यते=छैन ।  

असत् को भाव छैन, अर्थात्, असत् को अभाव विद्यमान छ; किनकि यसको निरन्तर (परिवर्तन) भइरहन्छ । असत् वर्तमान छैन । असत् उपस्थित छैन । असत् पाइएको छैन । असत् मौजूद छैन । असत् कायम छैन । यो त नियम नै हो  कि उत्पन्न हुने अथवा उत्पन्न भएको वस्तुको नाश हुन्छ । उत्पन्न हुने वित्तिकै तत्कालै त्यो वस्तुको नाश शुरु हुन्छ । त्यो वस्तुको नाश यति छिटो हुन्छ कि त्यसलाई हामी दुइ चोटी देख्न सक्तैनौं अर्थात् त्यो वस्तुलाई एक चोटी देखेपछि फेरि दोस्रो चोटी देख्दा त्यो उही स्थितिमा देख्न सकिंदैन । यो सिद्धान्त नै हो कि जुन वस्तुको कुनै पनि क्षण अभाव हुन्छ, त्यसको सँधै नै अभाव छ । अतः संसारको सँधै नै अभाव छ । हामी संसारलाई कति नै सत्ता दिउँ, कति नै महत्त्व दिउँ, तर, संसार वास्तवमा विद्यमान नै छैन, छँदै छैन । त्यसैले असत् प्राप्त छँदै छैन, कहिले प्राप्त भएकै थिएन, अव कहिले पनि प्राप्त हुने पनि छैन । असत् प्राप्त हुन सम्भव नै छैन ।   

यो कुरा हामीहरुले नबुझ्ने भन्ने त प्रश्न नै छैन, तर कति हदसम्म बुझियो भन्ने प्रश्न चाहिं छ । हामीलाई यो राम्ररी छ, यो गीताको ज्ञानको मूल जग foundation नै धृतराष्ट्रको प्रश्न हो: 'मामकाः' र 'पाण्डवाः' अर्थ, 'मेरा' र 'पाण्डुका छोरा', अर्थात्, 'मेरा हुन्', र  'मेरा होइनन्' । धृतराष्ट्रको मन, बुद्धिले एक थरीलाई 'मेरो' स्वीकार्यो, अर्को थरीलाई 'मेरो होइन' भन्ने स्वीकार्यो । तर, तर, अर्जुनको बुद्धिले, ज्ञान नभएको अवस्थामा पनि, धृतराष्ट्रका सन्तानलाई 'स्वजन' भन्ने स्वीकार्यो ।                         

अव विचार आयो, हामी कस्ता श्रेणीका मनुष्य हौँ त ? हामीमा धृतराष्ट्रता धेरै छ कि अर्जुनता धेरै छ । सरसर्ती हेर्दा यी दुवै खराव हुन्, तर गहिरिएर हेर्दा 'धृतराष्ट्रता' वढी खराव हो । अर्जुनताले अर्जुनलाई ज्ञानको अधिकारी वनायो, धृतराष्ट्रताले धृतराष्ट्रलाई ज्ञानको अधिकारी वनाएको प्रसंग हामीले थाहा पाएका छैनौं ।  किनभने अर्जुनको 'मोह' 'आगमापायी' थियो, तर धृतराष्ट्रको मोह 'आगमापायी' थिएन ।       

अव थाहा भयो, हामीलाई ज्ञान हुन अथवा हामीले पाएको ज्ञान बुझ्न हामी अर्जुन हुनु पर्ने रहेछ । अव हामीले आफूलाई 'धृतराष्ट्र' नै मान्नु पर्यो, त्यही सीमाबाट अघि वढ्नु पर्यो (किनभने अहिलेसम्म हामीले आफ्नो मुल्यांकन नै गरेका छैनौं) (मुल्यांकन नगरुन्जेल हामी दोस्रो श्रेणीमा जानै सक्तैनौं, किनभने 'हामी अर्जुन जस्तो' भन्नलाई पनि कुनै आधार त चाहियो नि हामीलाई ) । 

हस्  त यो प्रसंग अर्को पत्रमा ।

हजुरहरुको 

इन्दिरा 

Sunday, 20 April 2014

41. No. 12 पन्ध्रौं श्लोकको विस्तार:

No. 12  

पन्ध्रौं श्लोकको विस्तार:

सुखदायी-दुःखदायी परिस्थितिवाट सुखी-दुःखी हुनु नै व्यथित हुनु हो । कुनै विशेष परिस्थिति या घटनावाट सुखी दुःखी हुँदा हामी त्यो सुख अथवा दुःखको भोग गरिरहेका हुँदा रहेछौं । गीता भन्छ, भोगी व्यक्ति कहिले पनि सुखी रहन सक्तैन । त्यसैले, साधकले कहिले पनि सुख-दुःखको भोग गर्नु हुँदैन, केवल यस्तो घटना या परिस्थितिको सदुपयोग गर्नु पर्छ । सुखदायी-दुःखदायी परिस्थिति प्राप्त हुनु प्रारब्ध हो र ती परिस्थितिलाई साधन- सामग्री भन्ने विचार गरेर तिनको सदुपयोग गर्नु हाम्रो वास्तविक पुरुषार्थ हो । यो पुरुषार्थले नै हामीलाई अमरताको प्राप्ति गराउँछ । यो पन्ध्रौँ श्लोकले यही कुरा सिकाइरहेछ, हामीलाई ।     

सुखको, दुःखको सदुपयोग कसरी गर्ने?

आफूले यो संसारमा प्राप्त गरेको साधन सामग्रीले, (यहाँ साधन-सामग्री भन्दा हाम्रा समस्त नातागोता, घर सम्पत्ति, यहाँसम्मकि हाम्रो इन्द्रियहरु, मन, बुद्धिवाट हुने र गरिने समस्त क्रिया,र कर्म)ले अरुलाई सुख प्रदान गर्नु, उनीहरुको सेवा गर्नु नै सुखको सदुपयोग गर्नु हो ।  

सुखको इच्छाको त्याग गर्नु नै दुःखको सदुपयोग गर्नु हो । दुःखको सदुपयोग गर्दा साधकले आफूलाई आइपरेको दुःखको कारणको खोजी गर्छ । दुःखको एक मात्र कारण हो--सुखको इच्छा । जो व्यक्ति सुख-दुःखको भोग गर्छ, त्यो भोगी हुन्छ, उसको पतन हुन्छ र जो सुख-दुःखको सदुपयोग गर्छ, त्यो योगी हुन्छ, र ऊ सुख-दुःखदेखि माथि उठ्छ ।  दुःख पाउनु भन्दा पहिलेको अवस्था  (त्यो वेला त्यो अवस्था सुखदायी मानिएको थियो कि थिएन भन्नेमा पनि शंका नै हुन सक्छ) मा सुख थियो, त्यो सुख छुट्यो, त्यही सुख छुटेको अवस्थालाई नै सुख भनियो र त्यही अवस्थालाई दुःख भनियो । अर्को शब्दमा आफूलाई चित्त नबुझ्ने अवस्था आयो, दुःख भयो, आफूलाई चित्त बुझ्ने जस्तो अवस्था आयो, सुख भयो । त्यसमा अथवा मात्तिने र आत्तिने मान्छे अमरताको अधिकारी नहुने भयो । कुरा यति नै होइन त ।    

प्राकृतिक नियम अनुसार जुन नचाहँदा नचाहँदै पनि प्रत्येक प्राणीको जीवनमा आइ नै हाल्छ, त्यही दुःख हो, र जुन चाहँदा चाहँदै पनि रहँदैन, त्यही सुख हो । यस्तो दुःख-सुखलाई बलपूर्वक रोक्नु अथवा अडाइ राख्नु कुनै पनि प्राणीकोलागि सम्भव छैन, वरु तिनलाई (सुख-दुःखलाई) आदरपूर्वक स्वागत गर्नु अनिवार्य छ । जसलाई (सुखलाई) सुरक्षित गर्न सबै असमर्थ छन्, तिनमा आसक्ति गर्नु मूर्खता हो । बलपूर्वक रोक्न खोज्दा पनि नसकिने सुख हराउँदा हामी भयभीत हुन्छौं, र त्यही अवस्थालाई दुःख भन्छौं । पहिले पनि भनिसकिएको जस्तो लाग्छ, सुख र दुःख भनेको हाम्रो मनको मान्यता हो । शास्त्र भन्छ, मनले भनेको सबै झूठो ।        

दुःखदेखि भयभीत हुँदा हामीमा भएको सामर्थ्य, योग्यता तथा वस्तुको उपयोग राम्रोसंग हुन सक्तैन, भयभीत हुँदा आवश्यक विकास पनि हुँदैन, किनकि भयवाट हाम्रो शक्ति क्षीण हुन्छ जसले गर्दा हामीमा वेहोशी वढ्छ  । पछि गएर यो वेहोशी नै हाम्रो विनाशको मूल कारण वन्छ । यही वेहोशी उत्पन्न गर्ने भयलाई नाश गर्नकोलागि हामीले आफैं आएको दुःखको प्रभाव वारे विचार गर्नुपर्छ, त्यसको भोग गर्ने होइन । भोग गर्दा हामी त्यो आइपरेको दुःख हटाउन कोशीश गर्छौं, र सुख पाउने प्रयत्न गर्छौं । तर के गर्नु, दुःख आएपछि आइहाल्छ, त्यसलाई हामीले जति प्रयत्न गरे पनि त्यो हट्ने होइन । सुखको आसक्ति र त्योसँगको लोभले हामीलाई सुखको आशा गराउँछ । आशा भनेको आशा नै हो, जुन पुग्ने भन्दा नपुग्ने सम्भावना धेरै छ ।                

किनभने यो श्लोकको उद्देश्य नै सुख-दुःख भन्दा माथि उठ्ने छ । 

यही प्रसंगमा हामीले गर्नु पर्ने साधना यस्तो हुनुपर्ने रहेछ:

दुई व्यक्ति एक आपसमा कुरा गरिरहेका थिए । एउटाले भनेछ, 'माथि हलुवा पाकिरहेछ' । अर्को व्यक्तिले भनेछ, 'मलाई के' ? फेरि पहिलो व्यक्तिले भनेछ, 'पाकेको त तिमीलाई नै हो ।' फेरि दोस्रो व्यक्तिले भनेछ, 'त्यसो भए तिमीलाई के ?'

हाम्रो निरन्तरको साधना कुनै वाहिरको वस्तु, व्यक्ति र पदार्थपट्टि नगई  निरन्तर आफ्नै लक्षमा केन्द्रित रहनुपर्ने रहेछ । व्यवहारमा आइपरेको काम अनासक्त भएर गर्ने, तर आफ्नो लक्ष 'परमात्मा प्राप्ति' कहिले पनि नविर्सने । विर्सने वित्तिकै मोह भैहाल्छ । यसैमा सजग रहनुपर्ने रहेछ हामीले ।    

हस् त हजुर, आजलाई यत्ति, अरु पछि ।

हजुरहरुको 

इन्दिरा 

Song from Hajurma's Cassette Collection: Santa Muni Jana