No. 241
'धातारम्'
भन्नुको तात्पर्य, परमात्मा सबैको पालन-पोषण गर्नुहुन्छ । 'आदित्यवर्णम्'
भन्नुको तात्पर्य, सूर्यमा स्वतः स्वाभाविक नित्य प्रकाश रहन्छ, त्यस्तै
परमात्मामा स्वतः स्वाभाविक नित्य ज्ञान, बोध रहन्छ । परमात्मा ज्ञानस्वरूप
हुनुहुन्छ र सबैको प्रकाशक हुनुहुन्छ । 'तमसः परस्तात्' भन्नुको तात्पर्य
हो, परमात्मा अज्ञानदेखि अर्थात् अपरादेखि अत्यन्त पर (श्रेष्ठ) हुनुहुन्छ
-- 'यस्मात्क्षरमतीतोहम्' ।
श्लोक ८
हे
पृथानन्दन ! अभ्यासयोगले युक्त र अरु कुनै कुराको पनि चिन्तन नगर्ने
चित्तले परम दिव्य पुरुषको चिन्तन गर्दै शरीर छोड्ने मनुष्य त्यसैलाई (परम
पुरुष) प्राप्त गर्छ ।
'अभ्यासयोगयुक्तेन' -- यो
पदमा 'अभ्यास' र 'योग' दुई पद आएका छन् । संसारवाट मन हटाएर परमात्मामा
वारम्वार लगाउने नाम अभ्यास र समताको नाम 'योग' हो -- 'समत्वं योग उच्यते' ।
अभ्यासमा मन लाग्यो भने प्रसन्नता हुन्छ र मन लागेन भने खिन्नता हुन्छ ।
यो अभ्यास त हो, तर अभ्यासयोग होइन । प्रसन्नता र खिन्नता दुवै नभए मात्रै
प्रसन्नता हुन्छ । तर चित्तमा प्रसन्नता र खिन्नता भइ हाले पनि तिनलाई
महत्व नदिएर केवल आफ्नो लक्षलाई मात्रै महत्व दिने हामीले । आफ्नो लक्षमा
दृढ रहनु नै योग हो । हाम्रो चित्त यस्तो योगले युक्त हुनुपर्छ ।
'चेतसा नान्यगामिना' -- चित्त अरुतिर जाने हुनुहुन्न अर्थात् परमात्मा सिवाय अरु कुनै लक्ष हुनुहुन्न हाम्रो ।
'परमं
पुरुषम् दिव्यं याति पार्थानुचिन्तयन्' -- यस्तो चित्तले परम दिव्य
पुरुषको अर्थात् सगुण-निराकार परमात्माको चिन्तन गर्दै शरीर छोड्ने मनुष्य
परमात्मा नै पाउँछ अर्थात् ऊ परमात्मा नै हुन्छ ।
अर्जुनले
'प्रयाणकाले च कथं ज्ञेयोसि नियतात्मभि:' भनेर प्रश्न गरेका थिए । त्यो
प्रश्नको उत्तर दिएर अव यो श्लोकसँगै अरु केही श्लोकहरुमा अन्तकालमा
भगवानको स्मरण गर्ने मनुष्यहरुको प्रकारको वर्णन गर्नुहुन्छ भगवान ।
श्लोक ९
सर्वज्ञ,
अनादि, सवैमा शासन गर्ने, सूक्ष्म भन्दा पनि अत्यन्त सूक्ष्म, सबैको
धारण-पोषण गर्ने, अज्ञानदेखि अत्यन्त पर (श्रेष्ठ) सूर्य जस्तो प्रकाश
स्वरूप अर्थात् ज्ञान स्वरूप -- यस्तो अचिन्त्य स्वरूपको चिन्तन गर्ने,
'कविम्' -- सम्पूर्ण प्राणीहरु र तिनका शुभ-अशुभ कर्महरु जान्ने भएकोले त्यो परमात्माको नाम 'कवि' अर्थात् सर्वज्ञ हो ।
'पुराणम्' -- त्यो परमात्मा सबैको 'आदि' (शुरु) भएकोले 'पुराण' भनिनु हुन्छ ।
'अनुशासितारम्'
-- हामीले हेर्दा खालि आफ्ना आँखाले मात्रै हेर्छौं । हाम्रो आँखालाई शासन
गर्ने मन छ, मन भन्दा माथि बुद्धि शासन गर्छ, बुद्धि भन्दा पनि माथि
'अहम्' र अझ सबैको आश्रय, प्रकाशक र प्रेरक परमात्मा 'अनुशासिता' हो ।
अर्को
भाव हो, जीवहरुको कर्म गर्ने स्वभाव अनुसार नै परमात्मा (वेद, शास्त्र,
गुरु, सन्त आदि द्वारा) कर्तव्य-कर्म गर्ने आज्ञा दिनुहुन्छ र पाप-पुण्यरुप
पुराना कर्महरुको (फल दिएर) नाश गर्ने भएकोले परमात्मा 'अनुशासिता'
हुनुहुन्छ ।
'अणोरणीयांसम्' -- परमात्मा परमाणु
भन्दा पनि अत्यन्त सूक्ष्म हुनुहुन्छ । तात्पर्य हो, परमात्मा मन बुद्धिको
विषय हुनुहुन्न, मन-बुद्धि आदि परमात्मालाई पक्डन सक्तैनन् ।मन-बुद्धि
प्रकृतिको कार्य भएकोले प्रकृतिलाई पनि पक्डन सक्तैनन् भने परमात्मा त त्यो
प्रकृति भन्दा पनि अत्यन्त पर (श्रेष्ठ) हुनुहुन्छ । अतः त्यस्तो परमात्मा
सूक्ष्म भन्दा पनि अत्यन्त सूक्ष्म हुनुहुन्छ अर्थात् सूक्ष्मताको पनि
अन्तिम सीमा हुनुहुन्छ ।
'सर्वस्य धातारम्' --
परमात्मा अनन्तकोटि ब्रह्माण्डहरु धारण गर्नुहुन्छ, तिनलाई पोषण गर्नुहुन्छ
। ती सबैलाई परमात्मावाट नै सत्ता-स्फूर्ति मिल्छ । अतः परमात्मा सबैको
धारण-पोषण गर्ने भनिनुहुन्छ ।
'तमसः परस्तात्'
-- परमात्मा अज्ञानदेखि अत्यन्त पर (श्रेष्ठ) हुनुहुन्छ, अज्ञानदेखि
पूर्णतया रहित हुनुहुन्छ । उहाँमा लेशमात्र पनि अज्ञान छैन, अझ उहाँ
अज्ञानको पनि प्रकाशक हुनुहुन्छ ।
'आदित्यवर्णम्'
-- त्यो परमात्माको वर्ण सूर्यको जस्तो छ अर्थात् उहाँ सूर्य जस्तो
सबैलाई, मन-बुद्धि आदिलाई पनि प्रकाशित गर्नुहुन्छ । त्यो परमात्मावाट नै
सबैलाई प्रकाश मिल्छ ।
'अचिन्त्यरुपम्' -- त्यो परमात्माको स्वरूप अचिन्त्य छ अर्थात् उहाँ मन-बुद्धि आदिको चिन्तनको विषय हुनुहुन्न ।
'अनुस्मरेत्'
-- सर्वज्ञ, अनादि, सबैको शासक, परमाणु भन्दा पनि अत्यन्त सूक्ष्म, सबैको
धारण-पोषण गर्ने, अज्ञानदेखि अत्यन्त पर (श्रेष्ठ) र सबैलाई प्रकाशित
गर्ने, अज्ञानदेखि पनि अत्यन्त पर (श्रेष्ठ) र सबैलाई प्रकाशित गर्ने
सगुण-निराकार परमात्माको चिन्तनकोलागि यहाँ 'अनुस्मरेत्' भन्ने पद आएको हो ।
यहाँ
'अनुस्मरेत्' भन्नुको तात्पर्य हो, सम्पूर्ण प्राणी त्यही परमात्माको
जानकारीमा हुनुहुन्छ; उहाँको जानकारी वाहिर केही पनि छँदै छैन अर्थात् त्यो
परमात्मालाई सबैको सम्झना छ। त्यस्तो स्मरण परमात्मामा भएकोले मनुष्यले
परमात्माको सँधै स्मरण गर्नुपर्छ ।
यहाँ शंका हुन
सक्छ, अचिन्त्यको कसरी स्मरण गर्ने ? यसको समाधान हो, 'त्यो परमात्मतत्व
चिन्तनमा आउँदैन' -- भन्ने दृढ धारणा नै अचिन्त्य परमात्माको चिन्तन हो ।
परमात्मालाई
'कविम्' भन्नुको तात्पर्य हो, उहाँको ज्ञान वाहिर केही पनि छैन ।
'पुराणम्' भन्नुको तात्पर्य हो, उहाँ अनादि हुनुहुन्छ, काल भन्दा पनि अतीत
अर्थात् कालको पनि प्रकाशक हुनुहुन्छ । 'अनुशासितारम्' भन्नुको तात्पर्य
हो, सबै स्वाभाविक नै त्यो परमात्माको शासनमा छन् । परमात्मा जीव र जगत् --
दुबैको शासक हुनुहुन्छ ।
उपनिषदमा पनि आउँछ,
'प्रकृति त विनाशशील छ र यो प्रकृति भोग्ने जीवात्मा अमृतस्वरूप अविनाशी छ ।
ती दुवै (विनाशी र अविनाशी)लाई यौटै ईश्वर आफ्नो शासनमा राख्छ ।'
No comments:
Post a Comment