No. 100
श्लोक ३९
हे कुन्तिनन्दन ! यो अग्नि जस्तो कहिले पनि तृप्त नहुने र विवेकीहरुको कामनारूप नित्य वैरी द्वारा व्यक्तिहरुको विवेक ढाकिएको छ ।
घिउको आहुति दिइरहँदा पनि अग्नि कहिले तृप्त नभए जस्तै कामनाको
अनुकूल भोग भोगिरहँदा पनि कामना कहिले पनि तृप्त हुँदैन, झन् झन् वढि नै
रहन्छ । आफ्नो अगाडि जुन सुकै वस्तु आए पनि कामनाले, अग्निले जस्तो, त्यो
वस्तुलाई खाइरहन्छ ।
भोग र संग्रहको कामना कहिले पनि पूरा हुँदैन । जति भोग
गरे पनि, जति संग्रह गरे पनि तिनीहरुप्रतिको भोक त्यति नै वढी रहन्छ ।
कारण, कामना जडको हुन्छ, त्यसैले जडको सम्बन्धले कामना कहिले पनि हराउँदैन,
झन् झन् वढ्दै जान्छ ।
जडको सम्बन्धले हुने सुखको चाहलाई 'काम' भन्छन् ।
अन्तःकरणमा दबिइरहेका अनेक सूक्ष्म कामनाहरुलाई 'वासना' भन्छन् ।
वस्तुहरुको आवश्यकता देखिनु 'स्पृहा' हो ।वस्तुमा उत्तमता र प्रियता देखिनु
'आसक्ति' हो । वस्तु पाउने सम्भावना राख्नु 'आशा' हो । अरु धेरै वस्तु
पाइयोस् भन्नु 'लोभ' या 'तृष्णा' हो । वस्तुको इच्छा धेरै भयो भने 'याचना'
हुन्छ । यी सबै 'काम'का नै धेरै रूप हुन् ।
यो श्लोकमा आएको 'ज्ञानिन:' पद साधनमा लागेका विवेकशील
साधकहरुकोलागि भनिएको हो । किनकि विवेकशील साधक नै यो कामरूप वैरीलाई
चिन्दछ र त्यसको नाश गर्छ । साधन नगर्ने अरु व्यक्ति त यसलाई चिन्दै
चिन्दैनन्, उल्टै यो कामनालाइ सुख दिने ठान्छन् ।
भगवान भन्नुहुन्छ, यो काम विवेकशील साधकहरुको नित्य
वैरी छ ।कामना आउने वित्तिकै विवेकशील साधकलाई लाग्छ, अव कुनै आपत् आउन
लाग्यो । कामनामा संसारको आश्रय र महत्व रहन्छ । यस्तो आश्रय र महत्व नै
पारमार्थिक मार्गमा ठूलो वाधा हो । विवेकी साधकलाई कामना सँधै विझिरहन्छ ।
परिणाममा त कामनाले सबैलाई दुःख दिन्छ । यसैले यो साधकको नित्य वैरी हो
।
भोगहरुमा लागेका अज्ञानीहरुलाई यो कामना मित्र जस्तो
लाग्छ । किनकि कामनाले नै भोगहरुमा सुख हुन्छ । परन्तु परिणाममा उनीहरुलाई
दुःख, सन्ताप प्राप्त हुन्छ । यही कारण, वास्तवमा यो कामना अज्ञानीहरुको
पनि नित्य वैरी हो । तर अज्ञानीहरुलाई यो कुराको जागृति हुँदैन, तर
विवेकशील साधकहरुलाई हुन्छ ।
विवेक सम्पूर्ण प्राणीहरुमा हुन्छ । पशु-पक्षी आदि
योनिमा यो विवेक विकसित हुँदैन, खालि जीवन-निर्वाहसम्ममा सीमित हुन्छ ।
तर कामना नभएको मनुष्यमा यो विवेक विकसित हुन्छ । विवेक ढाकिने नै कामनाले
हो ।विवेक ढाकिंदा मनुष्य आफ्नो लक्ष परमात्मप्राप्ति तर्फ अघि वढ्न
सक्तैन, किनकि कामना उसलाई चिन्मय तिर जान दिंदैन, जड तत्वमा नै लगाइराख्छ ।
आफूसँग कसैले अप्रिय र असत्य वोले हामीलाई नराम्रो
लाग्छ र प्रिय र सत्य वोले हामीलाई राम्रो लाग्छ । छोटोमा, राम्रो-नराम्रो,
सद्गुण-दुर्गुण, कर्तव्य-अकर्तव्य आदिको ज्ञान अर्थात् विवेक सबै मनुष्यमा
रहन्छ । यसो हुँदा पनि ऊ अप्रिय र असत्य वोल्छ, आफ्नो कर्तव्यको पालन
गर्दैन । यसको कारण, कामनाले उसको विवेक ढाकिएको हुन्छ ।
कामनाले गर्दा नै 'त्यागमा सुख हुन्छ' -- भन्ने विवेक काम
गर्दैन । हामीलाई लाग्छ, भोग-पदार्थ पाइए सुख हुन्छ, तर वास्तवमा सुख
कामनाको त्यागमा छ । हामी सबैलाई थाहा छ, जाग्रत र स्वप्नमा भोग पदार्थसँग
सम्बन्ध रहँदा सुख र दुःख दुवै हुन्छ, तर सुषुप्ति (गाढा निद्रा)मा
भोग-पदार्थहरुसँग सम्बन्ध नरहँदा सुख मात्रै हुन्छ, दुःख हुँदैन । यसैले
गाढा निद्रावाट बिउँझेपछि हामी भन्छौं, 'म वडो सुखसँग सुतें' । फेरि जाग्रत
र स्वप्नमा थकाइ लाग्छ, तर सुषुप्तिमा थकाइ मर्छ, शरीर चंगा हुन्छ ।
यसवाट थाहा हुन्छ, भोग-पदार्थको त्यागमा नै सुख छ ।
धनको कामना हुने वित्तिकै धन मनद्वारा पक्डिइन्छ ।
वाहिरवाट धन पाइएपछि मनले समातेको धनको त्याग हुन्छ र सुख भए जस्तो लाग्छ ।
वास्तवमा सुख वाहिरवाट धन पाउँदा हुने भएन, मनले समातेको धनको त्यागवाट
नै हुने भयो । धन पाउँदा सुख हुने भए त्यो धन रहुन्जेल कहिले पनि दुःख
हुनु नपर्ने, तर धन रहँदा दुःख भैरहने हाम्रो अनुभव छ ।
हामीले कुनै कामना गरेपछि हामी पराधीन हुन्छौं । जस्तो,
हाम्रो मनमा घडीको कामना भयो । कामना हुने वित्तिकै त्यो घडीको अभावको दुःख
हुन थाल्छ, यो घडीको पराधीनता हो । हामी विचार गर्छौं, 'पैसा भए अहिले नै
घडी किन्थें' अर्थात् पैसा हुँदा हामी आफूलाई स्वाधीन र पैसा नहुँदा पराधीन
मान्छौं । तर यो मान्यता विल्कुल गलत छ । पैसा पाउँदा घडीको पराधीनता त
रहेन, त पैसाको पराधीनता त रही नै हाल्यो, किनकि पैसा पनि 'पर' नै हो,
'स्व' होइन । वस्तुको कामना हुँदा वस्तुको पराधीन भइयो, पैसाको कामना
हुँदा पैसाको पराधीन भइयो । पराधीनता त जस्ताको तस्तै रह्यो । तर कामनाले
विवेक ढाकिएको हुनाले हामीलाई वस्तुको पराधीनताको अनुभव त भयो, तर पैसाको
पराधीनताको अनुभव भएन, पैसाको कारण हामीलाई स्वाधीनताको अनुभव भयो ।
स्वाधीनताको रूपमा देखिने पराधीनतावाट छुट्न निकै कठिन छ ।
संसार क्षणभंगुर छ । शरीर, धन, जमीन, घर जति सबै संसारिक
वस्तुहरु प्रतिक्षण विनाशतिर गैरहेका छन्, हामीवाट टाढा भैरहेछन् । तर भोग
भोग्दा तिनीहरुको क्षणभंगुरताको ज्ञान रहँदैन । पदार्थहरुलाई नित्य र
स्थिर नमानी सुखभोग हुनै सक्तैन । साधारण मनुष्यहरुको कुरा के गर्नु,
साधकहरु पनि वेला वेलामा भोगहरुलाई नित्य र स्थिर मान्दा फस्छन् । यसको
कारण, कामना द्वारा विवेक ढाकिनु नै हो ।
हामीलाई महान् वनाउने उद्देश्यले भगवान कामनालाई
'नित्यवैरी' भनेर त्यसवाट वच्न हामीलाई सावधान पनि गर्नुहुन्छ । किनकि
कामना नै सम्पूर्ण पापहरु र दुःखहरुको जड हो । संसारको विनाशी पदार्थहरुको
कामना गर्ने मनुष्यलाई दुःख आफैं आउँछ ।
हामी दुःखवाट वच्न खोज्छौं, तर दुःखहरुको कारण 'काम'
(कामना)वाट वच्न खोज्दैनौं । कामना हुँदा हामीलाई स्वप्नमा पनि सुख हुँदैन ।
भगवान भन्नुहुन्छ, भोग-पदार्थहरुवाट कामना कहिले पनि पूरा हुँदैन । जति
जति भोग-पदार्थ पाइन्छन्, त्यति त्यति कामना वढ़छन् र जति जति कामना वढ़छन्,
त्यति त्यति धेरै अभावको अनुभव हुन्छ, अभाव मेटाउनकोलागि हामी पाप-कर्ममा
प्रवृत्त हुन्छौं । यस्तो किसिमले, नाशवान् सुखको कामना गर्ने मनुष्य
यो लोक र परलोक -- दुवै लोकहरु महान् दुःखरुप वनाउँछ ।
साधनको मुख्य वाधा नै संयोगजन्य सुखको कामना हो । यो वाधा
हाम्रो साधनमा धेरै पछिसम्म रहन्छ । साधकले जहाँ सुख लिन खोज्छ, ऊ त्यहीं
अड्किन्छ । यति सम्म कि, समाधिको सुख लिंदा पनि ऊ अड्किन्छ । सात्विक सुखको
कामना, आसक्ति पनि बन्धनकारक नै हुन्छ । यही कारण, भगवानले यो श्लोकमा
संयोगजन्य सुखको कामनालाई साधकको 'नित्य वैरी' वताउनु भएको छ ।
No comments:
Post a Comment