134 No. 101 श्लोक ४० इन्द्रियहरु, मन र बुद्धिलाई यो कामनाको वासस्थान भनिएका छन् ।
इन्द्रियहरु,
मन र बुद्धिलाई यो कामनाको वासस्थान भनिएका छन् । यो कामना यी
(इन्द्रियहरु, मन र बुद्धि) द्वारा ज्ञान ढाकेर देहाभिमानी मनुष्यलाई मोहित
गर्छ ।
'काम' पाँच ठाउँमा देखिन्छ
-- (१) पदार्थमा, (२) इन्द्रियहरुमा, (३) मनमा, (४) बुद्धिमा र (५)
मानिएको अहम् (म) अर्थात् कर्तामा । यी पाँच ठाउँमा देखिए पनि काम मानिएको
'अहम्' (चिज्ज्डग्रन्थि) मा नै रहन्छ । तर माथि वर्णन भएका पांच ठाउँमा
देखिनुको कारण नै यिनीहरुलाई यो कामको वास-स्थान भनिएको हो ।
समस्त क्रियाहरु शरीर,
इन्द्रियहरु, मन र बुद्धिद्वारा नै हुन्छन् । यी चारै कर्म गर्ने साधन
हुन् । यदि यिनीहरुमा काम रहन्छ भने यो कामले पारमार्थिक कर्म गर्न दिंदैन
हामीलाई । यही कारण, कर्मयोगी निष्काम, निर्मम, र अनासक्त भएर शरीर,
इन्द्रियहरु, मन र बुद्धिद्वारा अन्तःकरणको शुद्धिकोलागि कर्म गर्छ ।
वास्तवमा, काम अहम्-
(जड-चेतनको तादात्म्य)मा नै रहन्छ । अहम् अर्थात् 'म'पन केवल मानिएको हो ।
'म अमुक वर्ण, आश्रम, सम्प्रदायको हुँ' भन्नु केवल मान्यता हो । यस्तो
मान्यता (मानिएको सम्बन्ध)मा नै कामना रहन्छ । कामनामा नै सबै पाप हुन्छन्
। पाप त फल भोगाएर सकिन्छ, तर 'अहम्'सँग कामना नहटी नयाँ नयाँ पाप
भइरहन्छन् । यसैले कामनाले नै जीवलाई वांधने हो ।
कामनाले मनुष्य जे गर्नु
पर्ने हो, त्यो नगरी गर्नु नहुने काम कारवाही गर्छ । यस्तो किसिमले कामना
देहाभिमानी व्यक्तिलाई मोहित गर्छ ।
कामना उत्पन्न भएपछि मनुष्य पहिले इन्द्रियहरु द्वारा भोग
भोग्ने इच्छा गर्छ । पहिले त भोग पदार्थ पाइंदैन, फेरि पाइहालिए पनि ती
टिक्ने होइनन् । यसैले ती भोग-पदार्थ कुनै किसिमले पाउनकोलागि व्यक्ति
धेरै प्रकारको उपाय सोच्छ । यसरी कामना इन्द्रियहरुलाई संयोगजन्य सुखको
प्रलोभनमा लगाउँछ । त्यसपछि इन्द्रियहरू मनलाई आफूतिर खिंचछन् र
इन्द्रियहरू र मन मिलेर बुद्धिलाई आफूतिर खिंचछन् । यसरी काम देहाभिमानीको
ज्ञान दवाएर इन्द्रियहरु, मन र बुद्धि द्वारा उसलाई मोहित गर्छ तथा उसलाई
पतनको गडढामा जाकिदिन्छ ।
राम्रो नोकर
तिरस्कारपूर्वक निकाल्यो भने मालिकले फेरि राम्रो नोकर पाऊँदैन । त्यसैले
असल मालिकको तिरस्कार गर्यो भने उसलाई फेरि असल मालिक पाइंदैन । त्यस्तै,
मनुष्य परमात्मप्राप्ति नगरी शरीरलाई सांसारिक भोग र संग्रहमा खेर फाल्छ
भने उसलाई पछि मनुष्य शरीर प्राप्त हुँदैन । अन्तःकरण अशुद्ध भयो भने असल
वस्तुको तिरस्कार हुन्छ, अन्तःकरण अशुद्ध हुन्छ कामनावाट । यही कारण सब
भन्दा पहिले कामनाको नाश गर्नु पर्छ ।
यो काम देहाभिमानी
पुरुषहरुलाई नै मोहित गर्छ । शरीरलाई 'म' र 'मेरो' मान्ने नै देहाभिमानी
हुन्छ । भगवानले आफ्नो उपदेशको आरम्भमा (दोस्रो अध्यायमा) देह (शरीर) र
देही (शरीर--आत्मा)को विवेचन गर्नुभयो । देह र देही दुवै छुट्टा-छुट्टै छन्
-- यो त सबैको अनुभव नै छ । तैपनि यो काम ज्ञान ढाकेर देहाभिमानीलाई
वांध्छ, देहीलाई (स्वरूप) वाँध्दैन । देहसँग आफ्नो सम्बन्ध नमान्नेलाई
काम वाँध्न सक्तैन । देहलाई 'म', 'मेरो' र 'मेरोलागि' मान्दा नै मनुष्य
उत्पत्ति-विनाशशील जड वस्तुहरुलाई महत्व दिन्छ; जसले उसमा जडताको राग
उत्पन्न हुन्छ । जडतासँग सम्बन्ध भएपछि कामनाको उत्पत्ति हुन्छ । कामना
उत्पन्न भएपछि जीव मोहित भएर संसार-बन्धनमा पर्छ ।
No comments:
Post a Comment