No 38
श्लोक ४५
वेदहरु
तीनै गुणहरुको कार्यको नै वर्णन गर्छन्; हे अर्जुन ! तिमी तीनै गुणहरुदेखि
रहित होऊ, राग-द्वेष आदि द्वन्दहरुदेखि रहित होऊ । निरन्तर नित्य वस्तु
परमात्मामा स्थित होऊ । योगक्षेमको चाहना पनि नराख र परमात्मपरायण होऊ ।
यहाँ वेद
भन्नाले, वेदको त्यो अंश जसमा तीनै गुणहरुको र तीनै गुणहरुका कार्य
स्वर्गादि भोग-भूमिहरुको वर्णन छ । यहाँ वेदहरुको निन्दा गरिएको होइन, वरु
निष्कामभावको महिमाको चर्चा भएको छ । निष्कामभावको महिमा वताउनकोलागि नै
वेदहरुमा चर्चित सकाम भावको कुरा आएको हो, उद्देश्य सकाम भावको निन्दामा
होइन । वेदहरुमा परमात्मा र उहाँको प्राप्तिको साधनहरुको पनि वर्णन भएको छ
।
भगवान
भन्नुहन्छ, हे अर्जुन ! तिमी तीनै गुणहरुको कार्यरूप संसारको इच्छा त्यागेर
असंसारी वन अर्थात् संसारदेखि माथि उठ । संसारवाट माथि उठ्नकोलागि
राग-द्वेष आदि द्वन्द्वदेखि रहित हुनु जरूरी छ । किनकि यिनीहरु नै तिम्रा
शत्रुहरु हुन् ।
भगवान यहाँ
अर्जुनलाई निर्द्वन्द्व हुने आज्ञा दिनुहुन्छ । किनभने
द्वन्द्वहरुवाट सम्मोह हुन्छ; संसारमा फंसिन्छ । जव साधक निर्द्वन्द्व
हुन्छ, त्यसपछि मात्रै ऊ दृढ भएर भजन गर्न सक्छ । निर्द्वंद हुँदा
साधक सुखपूर्वक संसार-बन्धनदेखि मुक्त हुन्छ । निर्द्वंद हुँदा हाम्रो
मूढता हराउँछ । निर्द्वंद भएको साधक कर्महरु गर्दा पनि बाँधिदैन । अर्को
शब्दमा, हाम्रो साधना दृढ हुने नै निर्द्वंद हुँदा हो ।
संसारमा
एउटा वस्तुमा राग हुँदा अर्को वस्तुमा द्वेष भइरहेको हुन्छ । जव हाम्रो
भगवानमा प्रेम, प्रियता, आफ्नोपन हुनेछ, त्यो वेला संसारमा हाम्रो द्वेष
रहँदैन, वरु यो सँग स्वाभाविक उपरति हुनेछ । संसारदेखि उपरति भएको
पहिलो अवस्था -- हामीलाई प्रतिकूलतामा द्वेष नभएर त्यसमा उपेक्षा हुनेछ ।
दोस्रो अवस्था प्रतिकूलतामा उदासीनता हो, र तेस्रो अवस्था उपरति हो ।
उपरतिमा राग-द्वेशका संस्कार सर्वथा मेटिन्छन् । अझ वढी
सुक्ष्मरूपले विचार गर्ने हो भने उपेक्षामा राग-द्वेषका संस्कार रहन्छन्,
उदासीनतामा राग-द्वेशको सत्ता रहन्छ, उपरतिमा न राग-द्वेषको संस्कार
रहन्छ, न सत्ता रहन्छ, यसमा राग-द्वेषको सर्वथा अभाव हुन्छ ।
भगवानको
अर्जुनसहित हामीलाई आदेश, द्वन्द्वदेखि रहित हुने एक मात्र उपाय हो --
नित्य-निरन्तर रही रहने सर्वत्र परिपूर्ण परमात्मामा स्थित रहने । साथै,
आफ्नो कल्याण खोज्ने हामी जस्तो साधकले आफ्नो योगक्षेमको इच्छा पनि नगर्ने,
किनभने भगवानको आज्ञा छ, 'ममा मात्रै चित्त लागेको, ममा परायण भक्तको
योगक्षेमको वहन म आफैं गर्नेछु ।'
फेरि भगवान
भन्नुहुन्छ अर्जुनलाई, 'तिमी खालि त्यही सर्वव्यापक परमात्माको आश्रय लेऊ
।' वास्तवमा, यो श्लोकमा 'निर्द्वन्द्व' शब्दको धेरै महत्व छ ।
जड-चेतन, सत्-असत्, नित्य-अनित्य, नाशवान्-अविनाशी, आदिको भेद नै द्वन्द्व
हो । द्वन्द्व हुँदा 'सबै परमात्मा हो' -- यो वास्तविकताको अनुभव हुँदैन ।
कारण कि जव सबै भगवान नै हो भने जड-चेतनको द्वन्द्व कसरी रहन सक्छ ? यही
कारण, भगवान अमृत र मृत्यु, सत् र असत्, दुबैलाई आफ्नो स्वरूप वताउनु हुन्छ
।
श्लोक ४६
सबैतिरवाट परिपूर्ण महान
जलाशय पाएपछि सानो-सानो खाल्डामा भरिएका जलमा कसैलाई वास्ता हुँदैन ।
त्यस्तै, वेदहरु र शास्त्रहरूलाई तत्वले जान्ने ब्रह्मज्ञानीलाई सम्पूर्ण
वेदहरुमा कुनै पनि प्रयोजन रहँदैन ।
यहाँ भन्न
खोजिएको,, महान् सरोवर पाइएर त्यसमा सबै व्यवहार गर्दा पनि त्यो जलमा कुनै
फरक पर्दैन, अर्थात्, त्यो जलको स्वच्छता, निर्मलता, पवित्रता त्यस्तै नै
रहन्छ । त्यस्तै, परमात्मतत्वको बोध भएका तत्वज्ञ महापुरुषकोलागि वेदमा
वर्णन गरिएका यज्ञ, दान, तीर्थ, व्रत, आदि पुण्यकारी कार्यहरुको कुनै मतलव
रहँदैन, अर्थात्, ती पुण्यकारी कार्यहरु ती महापुरुषकोलागि साना-साना जलाशय
जस्ता हुन्छन् । यही दृष्टान्त यही अध्यायको सत्तरीयों श्लोकमा छ, त्यो
ज्ञानी महात्मा समुद्र जस्तो गम्भीर हुन्छ । उसका अगाडि कति नै भोग-सामग्री
आउन्, तर ती भोग-पदार्थले त्यो ज्ञानीमा कुनै पनि विकार पदा गर्न
सक्तैनन् ।
परमात्म-तत्वको
प्राप्ति भएपछि साधक तीनै गुणहरुदेखि रहित हुन्छ । ऊ निर्द्वन्द्व हुन्छ
अर्थात् उसमा राग-द्वेष रहँदैनन् । ऊ नित्य तत्वमा स्थित हुन्छ । ऊ
निर्योगक्षेम हुन्छ, अर्थात् कुनै वस्तु मिलोस् र मिलेको वस्तुको रक्षा
भइरहोस् भन्ने भाव पनि उसमा हुँदैन । ऊ सँधै नै परमात्म-परायण रहन्छ ।
No comments:
Post a Comment