Wednesday 9 April 2014

27. संजयले भने - संजयले भने

संजयले भने
पहिलो पत्रमा छुटेको  

श्लोक ७ 

कातरतारूपी दोषले तिरस्कृत भएको र धर्मको विषयमा अन्तःकरण मोहित भएको म  हजुरलाई मेरोलागि निश्चित कल्याण गर्ने उपाय वताइदिनु हुन अनुरोध गर्छु । म हजुरको शिष्य हुँ. हजुरको शरणमा आएको छु, मलाई उपदेश दिनुहोस ।

संजयले भने    
श्लोक ९ 
हे शत्रुतापन धृतराष्ट्र ! निद्रा जित्ने अर्जुनले अन्तर्यामी गोविन्दसँग 'म युद्ध गर्दिन' भनेर चुप भए ।   
     
श्लोक १० 

हे भरतवंशी धृतराष्ट्र ! दुवै सेनाहरुको वीचमा विषाद गरिरहेका  अर्जुन प्रति हाँसे जस्तो गरी भगवान हृषिकेशले भन्नुभयो ।    

धर्मभूमि कुरुक्षेत्रमा एकातिर कौरव-सेना खडा छ र अर्कोतिर पाण्डव -सेना । दुवै सेनाहरुको वीचमा सेता घोडाहरुले युक्त एउटा महान रथ खडा छ । त्यो रथको एकातिर भगवान कृष्ण वस्नुभएको छ अर्कोतिर अर्जुन वसेका छन् । त्यस्तो दुःखी अर्जुनलाई भगवान भन्दै हुनुहुन्छ, प्रसन्न मुद्रामा । अरु सामान्य व्यक्ति भए यो वेला अर्जुनलाई हप्काऊंथे, तर भगवानलाई थाहा छ, अर्जुन अहिले सामान्य अवस्थामा छैनन् । आफैं सामान्य अवस्थामा नभएको व्यक्तिलाई गाली गर्ने, हप्काउने काम त विवेकीले गर्दैनन् । फेरि भगवान प्रसन्न मुद्रामा हुने कारण अर्को पनि छ, उहाँ अर्जुनलाई निमित्त वनाएर मनुष्यमात्रको कल्याणकोलागि आफ्नो अलौकिक उपदेश शुरु गर्दै हुनुहुन्छ ।       

भगवानको अव हुन लागेको उपदेश सातौँ श्लोकको अर्जुनको अनुरोधको जवाफ हो । अर्जुनले लामो प्रलाप गरिरहे, भगवानले  सबै प्रलाप सुनिरहनु भयो, अर्जुनलाई सम्झाउने कुनै पनि प्रयास गर्नु भएन, किनभने अर्जुनले अहिलेसम्म आफूमा भएको कमजोरी पत्ता लगाउन सकेका थिएनन् । यही दोस्रो अध्यायको शुरुमा नै भगवानले अर्जुनलाई 'नपुंसक' भनेको र 'तिम्रो मुटू कमजोर भएछ' भन्नुभएको सन्दर्भवाट पनि अर्जुन अलि झस्के । त्यसैले सातौं श्लोकमा उनलॆ आफ्नो 'रोग'को वारे भगवानलाई वर्णन गर्दै आफूलाई मार्गदर्शन गर्न निवेदन  गरे ।  त्यसपछिको आठौँ श्लोकमा अर्जुन  फेरि आफ्नै हठमा अडिएको देखिन्छ, तर यो पाली चाहिं उनको यो हठ अलि खुकुलो भैसकेछ  । त्यसपछिका दुई श्लोक त संजयले राजा धृतराष्ट्रलाई गरेको वयान मात्रै हो ।     
अव आउने श्लोकदेखि भगवान सर्वप्रथम शरीर र शरीरीको विभागको वर्णन गर्नुहुन्छ । 

श्रीभगवान भन्नुहुन्छ 
श्लोक ११ 
तिमी शोक गर्न नपर्ने कुराको शोक गरिरहेका  छौ र विद्वत्ता (पण्डित्याँइ) का कुरा पनि गरिरहेका छौ;  प्राण गैसकेकालागि र प्राण नगैसकेकाकोलागि  पण्डितहरु शोक गर्दैनन् ।       

यो श्लोकमा भगवान अर्जुनलाइ उनको विरोधाभासपूर्ण कथन औंल्याउनु हुन्छ । अर्जुन एकातिर पण्डितको कुरा पनि गर्छन, अर्कोतिर शोक पनि गर्छन । अर्को शब्दमा अर्जुनको ज्ञान अरुलाई भन्नकोलागि मात्रै हो, आफूले व्यवहारमा ल्याउनकोलागि होइन । 

एक विभाग शरीरको छ र एक बिभाग शरीरीको छ । दुवै एक अर्कासँग विल्कुल अलग छन् । यी दुबैको स्वभाव पनि विल्कुल छुट्टै छ । एउटा (शरीर) जड छ, अर्को (शरीरी) चेतन छ । एउटा नाशवान छ, अर्को अविनाशी छ । एउटा विकारी छ, अर्को निर्विकार छ । एउटामा निरन्तर परिवर्तन भैरहन्छ, अर्को अनन्तकालसम्म जस्ता-को-तस्तो रहन्छ । 

शरीर र शरीरी दुबै हामीले शोक गर्नु नपर्ने छन्। शरीरको निरन्तर विनाश भै रहेछ, त्यसकोलागि के शोक गर्नु, शरीरीको विनाश कहिले पनि हुँदैन, त्यसको लागि पनि के शोक गर्नु ? हामीलाई खालि हाम्रो मूर्खताले शोक  हुने हो । शरीर हामीवाट निरन्तर छुटिरहेछ र शरीरी सबैलाई सँधै प्राप्त नै छ । भगवान अनुसार हामीले हामीसंग सँधै नरहने शरीरलाई सँधै रहोस् भन्ने ठान्यौं, र सँधै हामीसँग रहने, हामीवाट कहिले पनि नछुट्ने आत्मालाइ महत्त्व दिएनौं । अर्को शब्दमा, शरीर र शरीरीको यस्तो विभागलाई हामीले राम्रोसँग बुझेनौं । त्यसैले, भगवान भन्नुहुन्छ, विवेकी मनुष्य मरेको अथवा वांची रहेको, कुनै पनि प्राणीकोलागि कहिले पनि शोक गर्दैनन् । किनभने, उनीहरुको दृष्टिमा वदलिने शरीरको बिभाग नै छुट्टै छ, नवदलिने शरीरी अर्थात् स्वरूपको सत्ताको विभाग नै छुट्टै छ ।         

गीताको उपदेश शरीर र शरीरीको भेदवाट शुरु हुन्छ । गीता सबैको अनुभवलाई मान्यता दिएर देह-देही, शरीर-शरीरीको वर्णन गर्छ । अरु अरु ग्रन्थले आत्मालाई अरु अरु नाम दिएका छन् । सज्जनहरु भन्छन, गीताको विलक्षणता नै यही हो । हामीले आफ्नो कल्याण चाहने हो भने सबभन्दा पहिले  यो जान्नु पर्यो, 'म को हुँ' । यही सन्दर्भमा अर्जुन पनि आफ्नो कल्याण चाहन्छन, त्यसैले सोध्छन--'यच्छ्रेय: स्यान्निश्चितम्  ब्रूहि तन्मे ' ।  देह र देहीको भेद हामीले स्वीकार गर्नै पर्छ । जवसम्म 'म देह हुँ' भन्ने भाव रहन्छ, तवसम्म हामी जति नै उपदेश सुनिरहौं, सुनाइ रहौं, साधन पनि गरिरहौं, हाम्रो कल्याण हुँदैन ।        

अव अलि क्लिष्ट र सुनौं, सुनौं नलाग्ने विषय आउन लागेको छ । यहाँ नै रोकिनु उचित होला । 

हजुरहरुको 

इन्दिरा 

No comments:

Post a Comment