Friday 22 August 2014

138. No. 105 अझ पनि पहिला दुई श्लोकको नै वांकी

No.105
अझ पनि पहिला दुई श्लोकको नै वांकी
चेतनले आफ्नो सम्बन्ध जडसँग मानेपछि उसमा संसार (भोग) को पनि इच्छा हुन्छ र परमात्माको पनि । जडसँगको  सम्बन्धले नै हामी सत्-चित्-आनन्दस्वरूप परमात्माको इच्छा, अभिलाषा संसारवाट नै पूरा गर्न सांसारिक पदार्थहरुको इच्छा गर्न लाग्छौं । परिणामस्वरूप हाम्रा यी दुवै इच्छाहरु (स्वरूपबोध विना) कहिले पनि पूरा हुँदैन ।
संसार जान्नकोलागि संसारसंग छुट्टिनु पर्छ, परमात्मा जान्न परमात्मासँग अभिन्न हुनुपर्छ । किनकि स्वयंको संसारसंग भिन्नता र परमात्मासँग अभिन्नता छ । तर संसारको इच्छा गर्दा 'स्वयं' संसारसंग आफ्नो अभिन्नता या समीपता मान्छ, जुन सम्भव नै छैन । त्यस्तै परमात्माको इच्छा गर्दा 'स्वयं' परमात्मा भन्दा आफूलाई परमात्मा भन्दा भिन्न र टाढा मान्छ। हो, सांसारिक इच्छाहरु हटाउन पारमार्थिक इच्छा गर्नु बहुत उपयोगी छ । पारमार्थिक इच्छा तीव्र छ भने लौकिक इच्छाहरु स्वतः हराउँछन् । लौकिक इच्छाहरु पूरापूर मेटिएपछि पारमार्थिक इच्छा पूरा हुन्छ अर्थात् नित्यप्राप्त परमात्माको अनुभव हुन्छ । कारण कि वास्तवमा परमात्मा सदा सर्वदा विद्यमान हुनुहुन्छ, तर लौकिक इच्छाहरु रहँदा उहाँको अनुभव हुँदैन ।
अर्जुनलाई यहाँ 'महावाहो' अथवा शूरवीर भनेर भगवान भन्नुहुन्छ, 'तिमी यो 'काम'--रुप शत्रुको नाश गर्न समर्थ छौ ।'
संसारसँग सम्बन्ध राखी राखी 'काम'को नाश गर्नु धेरै गाह्रो छ । यो 'काम' ठूला ठूला व्यक्तिको विवेकलाइ  पनि ढाकेर उनीहरुलाई कर्तव्यच्युत गरिदिन्छ र ती व्यक्तिहरुको पतन हुन्छ । त्यसैले भगवान् यो कामलाई 'दुर्जय' भन्नुहुन्छ ।
'काम'लाई दुर्जय भन्नुको तात्पर्य यसवाट निकै सावधान हुनुमा हो, यसलाई दुर्जय मानेर निराश हुनुमा हैन ।
कुनै एक कामनाको उत्पत्ति, पूर्ति, आपूर्ति र निवृत्ति हुन्छ, यसैले, सबै कामनाहरु उत्पन्न र नष्ट हुन्छन् । परन्तु 'स्वयं' निरन्तर रहन्छ र कामनाहरु उत्पन्न र नष्ट हुने कुरा ऊ जान्दछ । अतः ऊ  कामनाहरुवाट सुगमतापूर्वक सम्बन्ध-विच्छेद गर्न सक्छ; किनकि वास्तवमा सम्बन्ध छँदै छैन । यसैले साधक कामनाहरुवाट कहिले पनि डराउनु हुँदैन ।आफ्नो कल्याणको उद्देश्य पक्का भएको साधक 'काम' सजिलै पार गर्न सक्छ ।
कामनाहरुको त्यागमा अथवा परमात्माको प्राप्तिमा सबै स्वतन्त्र, अधिकारी, योग्य र समर्थ छन् । परन्तु कामनाहरुको पूर्तिमा कोही पनि स्वतन्त्र, अधिकारी, योग्य समर्थ छैनन् । कारण कि कामना पूरा हुने नै होइनन् । परमात्माले मानव-शरीर आफ्नो प्राप्तिकोलागि नै दिनुभएको हो । त्यसैले कामना-त्याग कठिन छैन । सांसारिक भोग-पदार्थहरुलाई महत्व दिएको कारणले नै कामनाको त्याग गाह्रो जस्तो लाग्ने हो ।
सुख (अनुकूलता)को कामना मेटाउन नै भगवान समय समयमा 'दुःखको कामना नगर; कामना गर्यौ भने दुःख पाउनु पर्छ' भन्दै मनुष्यलाई दुःख (प्रतिकूलता) पठाउनुहुन्छ । सांसारिक पदार्थहरुको कामना गर्ने मनुष्य दुःखवाट कहिले पनि वच्न सक्तैन, यो त नियम नै हो । किनकि संयोगजन्य भोग नै दुःखको हेतु हो ।
'स्वयं' (स्वरूप)मा अनन्त बल छ । स्वरूपको सत्ता र बल पाएर नै बुद्धि, मन र इन्द्रियहरू सत्तावान् एवं बलवान् हुन्छन् । परन्तु जडसँग सम्बन्ध जोडेको कारण 'स्वयं' आफ्नो बललाई विर्सिरहेछ र आफूलाई बुद्धि, मन र इन्द्रियहरुको अधीन मानिरहेको छ । यही कारण, काम-रूपी शत्रु मार्न आफूले आफूलाई जान्नु र आफ्नो बल चिन्नु जरूरी छ ।    
      

काम जडको सम्बन्धले र जडमा नै हुन्छ । तादात्म्य हुँदा यो काम स्वयंमा प्रतीत हुन्छ । जडको सम्बन्ध नरहे 'काम' छँदै छैन । यसैले यहाँ 'काम'लाई मार्ने भन्नुको तात्पर्य, 'काम'को पूरापूर अभाव वताउनुमा नै छ । यसको विपरीत यदि 'काम' अर्थात् कामनाको सत्ता मानेर त्यसलाई हटाउने चेष्ट गर्यौं भने कामना मेटाउन कठिन छ । कारण कि वास्तवमा कामनाको स्वतन्त्र सत्ता छँदै छैन । कामना उत्पन्न हुन्छ र उत्पन्न हुने वस्तुको नाश हुन्छ, यो त नियमै हो । नयाँ कामना गरेनौं भने पहिलेका कामनाहरु आफैं मेटिन्छन् । यसैले, कामना मेटाउने तात्पर्य हो, नयाँ कामना नगर्ने ।
शरीर आदि संसारिक पदार्थलाई 'म', 'मेरो, र 'मेरोलागि' मान्दा नै आफूमा कमीको अनुभव हुने हो । तर भूलले गर्दा हामी त्यो कमीको पूर्ति पनि संसारिक  पदार्थहरुवाट गर्न  खोज्छौं । त्यसैले हामी ती पदार्थहरुको कामना गर्न थाल्छौं । तर आजसम्म संसारिक पदार्थहरुवाट कसैको पनि कमीको पूर्ति भएको छैन, हुने पनि छैन, हुँदा पनि हुँदैन, हुन सक्ने पनि होइन । किनकि स्वयं अविनाशी छ र पदार्थ नाशवान् छ । स्वयं अविनाशी भएर पनि विनाशीको कामना गर्दा लाभ त कुनै हुने होइन, अरु कुनै हानि हुन पनि वांकी रहँदैन । यसैले भगवान कामनालाई शत्रु वताउंदै यो कामनालाई मार्ने आज्ञा दिनुहुन्छ ।
यो कामनाको नाश कर्मयोगद्वारा सुगमताले हुन्छ । कारण, कर्मयोगको साधक संसारको सानो भन्दा सानो अथवा ठूलो भन्दा ठूलो प्रत्येक क्रिया परमात्मप्राप्तिको उद्देश्य राखेर अरुको हितकोलागि नै गर्छ, कामनाको पूर्तिकोलागि गर्दैन । उ प्रत्येक क्रिया निष्कामभावले एवं अरुको हित र सुखकोलागि नै गर्छ, आफ्नोलागि कहिले केही गर्दैन । ऊसँग भएको समय, समझ, सामग्री र सामर्थ्य उसको आफ्नो होइन, सबै पछि पाइएका हुन्, यसैले कुनै वेला पनि ऊवाट छुट्न सक्छन् । यसैले कर्मयोगी ती वस्तुहरुलाइ कहिले पनि आफ्नो र आफ्नोलागि मान्दैन र निःस्वार्थ भावले (संसारको नै मानेर) संसारको नै सेवामा लगाइदिन्छ, आफूसँग राख्दैन । आफ्नो नमान्दा नै त्यो कर्मयोगी संसारका सबै वस्तुलाई अरुको सेवामा लगाइ दिन सक्छ ।
कर्मयोगी आफ्नोलागि केही पनि गर्दैन, आफ्नोलागि केही पनि चाहँदैन र आफ्नो भन्ने केही पनि मान्दैन । यसैले उसका  कामनाहरुको नाश सजिलोसँग हुन्छ । कामनाहरुको नाश भएपछि उसको उद्देश्यको पूर्ति हुन्छ र ऊ आफू-आफूमा नै आफूले आफूलाई पाएर कृतकृत्य, ज्ञातज्ञातव्य र प्राप्त-प्राप्तव्य हुन्छ अर्थात् उसकोलागि केही गर्न, जान्न र पाउन वांकी रहँदैन ।
भगवानले इन्द्रियहरु, मन र बुद्धिको नाम त लिनुभयो, तर 'अहम्'को नाम लिनुभएन । अहम् बुद्धि भन्दा पर छ ।
स्वरूपको साक्षात्कार नहुन्जेल अहम् मा काम रहन्छ । सुख छ स्वरूपमा, तर कामले गर्दा मनुष्य जडतालाई सत्ता र महत्व दिएर जडतावाट सुख लिन खोज्छ । जडतासँग सम्बन्ध रहुन्जेल काम रहन्छ, जडतासँग सम्बन्ध-विच्छेद भएपछि 'प्रेम' हुन्छ ।
'काम' आफूमा छ । आफूमा भएकोले नै काम हाम्रोलागि वाधक हुन्छ । यदि यो काम आफूमा नभएर (इन्द्रिय-मन-बुद्धि)मा हुँदो हो त हामीलाई  के वाधा हुन्थ्यो र ? आफूमा काम भएर नै 'स्वयं' सुखी-दुःखी हुने हो, कर्ता-भोक्ता हुने हो । वास्तविक दृष्टिले हेर्ने हो भने काम पनि आफूमा मानिएको मात्रै हो, आफूमा छैन, त्यसैले यो मेटिन सक्छ । त्यसैले काम आफूमा छ, तर मानिएको छ ।
अहम् मा रहने वस्तुलाई मनुष्य आफूमा छ भन्ने मानिदिन्छ । आफूमा अहम् मानिएको छ र त्यो अहम् मा काम रहन्छ । त्यसैले अहम् रहुन्जेल अहम् को जातिको आकर्षण अर्थात् 'काम' रहन्छ । अहम् नहुँदा स्वयंको जातिको आकर्षण अर्थात् 'प्रेम' हुन्छ । काममा संसारतिर र प्रेममा परमात्मातिर आकर्षण हुन्छ ।
सम्पूर्ण त्रिलोकी, अनन्त ब्रहाण्ड विषय हुन् । विषय इन्द्रियहरुको एक देशमा छन्, इन्द्रियहरु मनको एक देशमा छन्, मन बुद्धिको एक देशमा छ, बुद्धि अहम् को एक देशमा छ र अहम् चेतन (स्वरूप)को एक देशमा छ । अतः चेतन अत्यन्त महान् छ । यो चेतन अन्तर्गत सम्पूर्ण त्रिलोकी, अनन्त ब्रह्माण्ड विद्यमान छन् । तर अपरा प्रकृतिको एक अंश अहम् सँग आफ्नो सम्बन्ध जोडेको कारण मनुष्य आफूलाई अत्यन्त सानो (एकदेशीय) देख्छ । 

No comments:

Post a Comment