No. 132
श्लोक २७ अरु योगीहरू सम्पूर्ण इन्द्रियका क्रियाहरुलाई र प्राणहरुका क्रियाहरुलाई ज्ञानद्वारा प्रकाशित आत्मसंयमयोग (समाधियोग)रुप अग्निमा हवन क्रिया गर्छन् ।
यो श्लोकमा समाधिलाइ यज्ञको रुप दिइएको छ । केही योगीहरु दसै इन्द्रियहरुका क्रियाहरुलाई समाधिमा हवन गर्छन् । तात्पर्य, समाधि-अवस्थामा मन-बुद्धिसहित सम्पूर्ण इन्द्रियहरु (ज्ञानेन्द्रियहरु र कर्मेन्द्रियहरु) का क्रियाहरु रोकिन्छन् । इन्द्रियहरु पूरै निश्चल र शान्त हुन्छन् ।
समाधिरूप
यज्ञमा प्राणहरुका क्रियाहरुको पनि हवन हुन्छ अर्थात् समाधिकालमा
प्राणहरुका क्रियाहरु पनि रोकिन्छन् । समाधिमा प्राणहरुको गति रोक्ने दुइ
तरिका छन् ।
एउटा
हठयोगको समाधि हुन्छ, जुन समाधिमा प्राणहरुलाई रोक्न कुम्भक (प्राणायाम)
गरिन्छ । कुम्भकको अभ्यास गर्दा गर्दा प्राण रोकिन्छ । यो रोकिने क्रम केही
समयकोलागि मात्रै नभएर घन्टौं, दिनौं सम्म पनि रोकिइरहन सक्छ ।यस्तो
प्राणायामले आयु वढ्छ ।
अर्को प्रकारको समाधिमा मनलाई एकाग्र गरिन्छ । मन सर्वथा एकाग्र भएपछि प्राणहरुको गति आफैं रोकिन्छ ।
समाधि
र निद्रा -- दुबैमा कारणशरीरसँग सम्बन्ध रहन्छ । यसैले वाहिरवाट दुबैको
समान अवस्था देखिन्छ । त्यसैले यहाँ समाधि र निद्रामा परस्पर भिन्नता सिद्ध
गरिएको छ । तात्पर्य, वाहिरवाट समान देखिए पनि समाधिकालमा 'एक सच्चिदानन्द
परमात्मा नै सर्वत्र परिपूर्ण हुनुहुन्छ' भन्ने ज्ञान प्रकाशित (जाग्रत)
रहन्छ र निद्राकालमा वृत्तिहरु अविद्यामा लीन हुन्छन् । समाधिकालमा
प्राणहरुको गति रोकिन्छ र निद्राकालमा प्राणहरुको गति चलिरहन्छ । त्यसैले
निद्रा आएपछि समाधि लाग्दैन ।
समाधिरुप
यज्ञ गर्ने योगीहरू इन्द्रियहरु तथा प्राणहरुको क्रियाहरुलाई समाधियोगरुप
अग्निमा हवन गर्छन् अर्थात् मनबुद्धिसहित सम्पूर्ण इन्द्रियहरु र
प्राणहरुका क्रियाहरुलाई रोकेर समाधिमा रहन्छन् । समाधिकालमा सम्पूर्ण
इन्द्रियहरु र प्राणको चंचलता हराउँछ । सच्चिदानन्दघन परमात्माको ज्ञान
मात्रै जाग्रत रहन्छ ।
श्लोक २८
अरु
पनि कडा ब्रत गर्ने प्रयत्नशील साधक द्रव्यमय यज्ञ गर्छन् र अरु कति
तपोयज्ञ गर्छन् र अरु धेरै साधक योगयज्ञ गर्छन् तथा अरु स्वाध्यायरुप
ज्ञानयज्ञ गर्छन् ।
अहिंसा,
सत्य, अस्तेय (चोरी नगर्ने), ब्रह्मचर्य, र अपरिग्रह (आफ्नो भोगकोलागि
संग्रह नगर्ने) -- यी पाँच नियम हुन् । यी नियमहरुलाई 'महाव्रत' भन्छन् ।
शास्त्रहरुमा यी महाव्रतहरुको धेरै प्रशंसा, महिमा छ । यी व्रतहरुको महत्व
साधकलाई संसारदेखि विमुख गराउनुमा छ । यी व्रतहरु पालन गर्ने साधकहरुलाई
यहाँ 'संशितव्रता:' भनिएको छ । यस्ता साधकहरु आफ्नो व्रतको अनुष्ठानमा
प्रयत्नशील भएको कारण उनीहरुलाई 'यत्नशील' पनि भनिएको हो ।
यो
श्लोकमा 'द्रव्ययज्ञ' भनेको संसारको हितको उद्देश्यले कुवा, तलाउ, मन्दिर,
धर्मशाला आदि वनाउनु, अभावमा परेका व्यक्तिलाई अन्न, जल, वस्त्र (लुगा,
कपडा) औषधि, पुस्तक आदि दिनु, दान हो । अर्को अर्थमा, आफूसँग रहेको द्रव्य
(तीनै शरीरहरुसहित सम्पूर्ण पदार्थहरु) आफ्नो र आफ़्नोलागि नमानेर
निःस्वार्थभावले जसलाई दान दिइएको हो उसैको मानेर उसैको सेवामा लगाइदिए
द्रव्ययज्ञ सिद्ध हुन्छ ।
हामीसँग
भएका शरीर सहित समस्त वस्तुहरुवाट नै यज्ञ हुन सक्छ, त्यो भन्दा धेरैको
आवश्यकता छैन हामीलाई । हामी पनि एउटा वालकवाट पाउन सक्ने जति मात्रै आशा
गर्छौं भने सर्वव्यापी भगवान तथा संसार हामीवाट हाम्रो क्षमता भन्दा धेरैको
आशा किन राख्थे ?
आफ्नो
कर्तव्य (स्वधर्म) पालनमा आइपर्ने प्रतिकूलताहरू, कठिनाइहरु
प्रसन्नतापूर्वक सहनु 'तपोयज्ञ' हो । लोकहितकोलागि एकादशीको आदिको
व्रत वस्नु, मौन धारण गर्नु आदि पनि 'तपोयज्ञ' अर्थात् तपस्यारुप यज्ञ हुन्
। परन्तु प्रतिकूल भन्दा प्रतिकूल परिस्थिति, वस्तु, व्यक्ति, घटना
आइपर्दा पनि साधकले प्रसन्नतापूर्वक आफ्नो कर्तव्यको पालन गरिरहने, आफ्नो
कर्तव्यवाट अलिकति पनि विचलित नहुने नै सब भन्दा ठूलो तपस्या हो । यस्तो
तपस्याले चांडै सिद्धि पाइन्छ ।
कतै
कुनै ठाउँमा गाउँभरीको फोहोर रहँदा नराम्रो देखिन्छ । तर तिनै फोहोर खेतमा
पर्यो भने त्यो फोहोर खेतिकोलागि मल वन्छ । त्यस्तै, प्रतिकूलता खराव
जस्तो देखिए पनि त्यो प्रतिकूलतालाई हामी फोहोर फाले जस्तो फालिदिन्छौं
अर्थात् त्यसलाई महत्व दिंदैनौ, तर त्यही प्रतिकूलता आफ्नो कर्तव्य-पालनको
निमित्त राम्रो साधन हो । यसैले प्रतिकूल भन्दा प्रतिकूल परिस्थितिलाई
सहर्ष सहनु जस्तो अर्को कुनै तप हुँदैन । भोगहरुमा आसक्ति रहँदा अनुकूलता
राम्रो र प्रतिकूलता नराम्रो लाग्ने हो । यही कारण प्रतिकूलताको महत्व
हाम्रो समझमा आउँदैन ।
यहाँ
वर्णित योग अन्तःकरणको समताकोलागि हो । समताको अर्थ -- कुनै पनि कामको
पूर्ति या अपूर्तिमा, फलको प्राप्ति या अप्राप्तिमा, अनुकूल र प्रतिकूल
परिस्थितिमा, निन्दा या स्तुतिमा, आदर र अनादरमा सम रहनु अर्थात्
अन्तःकरणमा हलचल, राग-द्वेष, हर्ष-शोक, सुख-दुःख नहुनु । यसरी सम रहनु नै
'योगयज्ञ' हो ।
केवल
लोकहितकोलागि गीता, रामायण, भागवत आदि तथा वेद, उपनिषद्को आफ्नो अधिकार
अनुसार मनन-विचारपूर्वक पठन-पाठन गर्नु, आफ्नो वृत्तिहरु तथा जीवनको अध्ययन
गर्नु जस्ता सबै स्वाध्यायरुप ज्ञानयज्ञ हुन् ।
No comments:
Post a Comment