No. 226
'अनुत्तमम्'
-- भगवान सम्पूर्ण प्राणीहरुको हित चाहनुहुन्छ -- यो भगवानको सर्वश्रेष्ठ
भाव हो । यो भन्दा श्रेष्ठ अर्को कुनै भाव हुनै सक्तैन ।
श्लोक २४
बुद्धिहीन
मनुष्य मेरो परम, अविनाशी र सर्वश्रेष्ठ भाव नजानेर अव्यक्त
(मन-इन्द्रियहरु भन्दा श्रेष्ठ) म (सच्चिदानन्दघन परमात्मा)लाई सामान्य
मनुष्य जस्तो शरीर धारण गर्ने मान्छन् ।
'अव्यक्तं
व्यक्तिमापन्नं ….. ममाव्ययमनुत्तमम्' -- निर्बुद्धि, ममा श्रद्धा भक्ति
नभएका व्यक्तिहरु अल्पमेधा भएको कारण अर्थात् समझको कमीको कारण मलाई साधारण
मनुष्य जस्तो अव्यक्तवाट व्यक्त हुने अर्थात् जन्मने-मर्ने मान्दछन् ।
मेरो अविनाशी भाव अव्यय छ अर्थात् यो भाव जस्तो ठूलो अर्को कुनै भाव नै
छैन । यो अविनाशी अव्यय भाव देश, काल, वस्तु, व्यक्ति आदिमा परिपूर्ण रहँदै
यी सबै भन्दा अतीत, सँधै एकरूप रहने, निर्मल र असम्वद्ध छ । यस्तो मेरो
अविनाशी भाव त्यस्ता व्यक्ति जान्दैनन् र मैले अवतार लिने तत्व पनि
जान्दैनन् । यसैले उनीहरु मलाई साधारण मनुष्य मानेर मेरो उपासना गर्दैनन्,
देवताहरुको उपासना गर्छन् ।
'अबुद्धय:'
पदको अर्थ यो होइन कि उनीहरुमा बुद्धिको अभाव छ, तर उनीहरुको बुद्धिमा
विवेक रहँदा रहँदै पनि, अर्थात् संसारलाई उत्पत्ति-विनाशशील जान्दा जान्दै
पनि यो कुरा उनीहरु मान्दैनन् -- यही उनीहरुमा हुने बुद्धिरहितपना हो,
मूढता हो ।
अर्को
भाव हो, कामनालाई कोही पनि राख्न सक्तैनन्, कामना रहन सक्तैन, किनकि कामना
पहिले थिएन र कामनापूर्तिपछि पनि कामना रहँदैन । वास्तवमा कामनाको सत्ता
नै छैन, तैपनि त्यसको त्याग गर्न सकिंदैन -- यही अबुद्धिपना हो ।
मेरो
स्वरूप नजान्नाले ती व्यक्तिहरु अन्य देवताहरुको उपासनामा लागे र
उत्पत्ति-विनाशशील पदार्थहरुको कामनामा लाग्नाले ती बुद्धिहीन मनुष्य मवाट
विमुख भए । यद्यपि उनीहरु मवाट छुट्टै हुन सक्तैनन् तथा म पनि उनीहरुसँग
छुट्टिन सक्तिनं, तथापि कामनाको कारण ज्ञान ढाकिएकोले उनीहरु देवतातिर
खिंचिन्छन् । उनीहरुले मलाई (मेरो स्वरूप) बुझेको भए खालि मेरो मात्रै भजन
गरिहाल्थे ।
(१) मेरो शरण हुने मनुष्य नै बुद्धिमान हुन्छन् । उनीहरु भगवानलाई मात्रै सर्वोपरि मान्छन् ।
(२)
अल्पमेधा मनुष्य देवताहरुको शरण हुन्छन् । उनीहरु देवताहरुलाई आफू भन्दा
ठूला ठान्छन् । यसो हुँदा उनीहरुमा अलि अलि नम्रता, सरलता रहन्छ ।
(३)
अबुद्धि मनुष्य भगवानलाई देवता जस्तो पनि मान्दैनन्, तर साधारण मनुष्य
जस्तो मान्छन् । उनीहरु आफूलाई नै सर्वोपरि, सबैभन्दा ठुलो मान्छन् ।
'परं
भावमजानन्तः' -- को अर्थ हो, म अज रहँदा रहँदै, अविनाशी हुँदा हुँदै र
लोकहरुको ईश्वर हुँदा हुँदै पनि आफ्नो प्रकृतिलाई वशमा गरेर योगमाया द्वारा
प्रकट हुन्छु -- यो मेरो परमभाव बुद्धिहीन मनुष्य जान्दैनन् ।
'अनुत्तमम्'
-- भन्नुको तात्पर्य, पन्ध्रौँ अध्यायमा वर्णन गरिएको क्षर भन्दा अतीत र
अक्षर भन्दा उत्तम अर्थात् यो भन्दा राम्रो मार्ग कुनै छैन, यस्तो मेरो
अनुत्तम भाव उनीहरु जान्दैनन् ।
यो
श्लोकको अर्थ अरु कोही यस्तो पनि गर्छन्, '(ये ) अव्यक्तं व्यक्तिमापन्नं
मन्यन्ते (ते) अबुद्धय:' अर्थात् सँधै निराकार रहने मलाई केवल साकार
मान्नेहरु निर्बुद्धि हुन्; किनकि उनीहरु मेरो अव्यक्त, निर्विकार र
निराकार स्वरूप जान्दैनन् । अरु कोही यस्तो पनि अर्थ लगाउँछन्, '(ये)
व्यक्तिमापन्नं माम् अव्यक्तं मन्यन्ते (ते) अबुद्धयः' अर्थात् म अवतार
लिएर तिम्रो सारथि वनेको छु -- यस्तो मलाई खालि निराकार मान्छन्, तिनीहरु
निर्बुद्धि हुन्; किनकि उनीहरु मेरो सर्वश्रेष्ठ अविनाशी भाव जान्दैनन् ।
माथिका
दुवै अर्थहरूमा कुनै पनि अर्थ ठीक छैन । कारण, यस्तो अर्थ मान्दा केवल
निराकार मान्नेहरु साकार रूपको उपासकहरुको निन्दा गर्नेछन् र केवल साकार
मान्नेहरु निराकाररूपका उपासकहरुको निन्दा गर्ने छन् । यो सबै एकदेशीयपना
हो ।
पृथ्वी,
जल, तेज, आदि महाभूतहरु विनाशी र विकारी हुन्, ती पनि दुई किसिमका हुन्छन्
-- स्थूल र सूक्ष्म । जस्तो, स्थूलरूपले पृथ्वी साकार छ र परमाणुरूपले
निराकार छ; जल वरफ, थोपा, वादल र वाफरूपले साकार छ र परमाणुरूपले निराकार
छ; तेज (अग्नितत्व) काठ र सलाइ रहंदा निराकार छ र प्रज्वलित हुँदा साकार छ ।
यही किसिमले भौतिक सृष्टिको पनि दुई रुप हुन्छन् र दुई रुप भए पनि तिनीहरु
दुई हुँदैनन् । साकार हुँदा पनि निराकारले कुनै वाधा दिंदैन । फेरि
परमात्मा साकार र निराकार दुवै हुन के वाधा हुन्छ ? अर्थात् कुनै वाधा छैन ।
उहाँ साकार पनि हुनुहुन्छ र निराकार पनि हुनुहुन्छ, सगुण पनि हुनुहुन्छ र
निर्गुण पनि ।
गीता
साकार-निराकार, सगुण-निर्गुण -- दुवै मान्छ । नवौं अध्यायमा भगवानले
आफूलाई 'अव्यक्तमूर्ति' भन्नुभएको छ । चौथो अध्यायमा उहाँले भन्नुभएको छ, म
अज हुँदा हुँदै पनि प्रकट हुन्छु, अविनाशी हुँदा हुँदै पनि अन्तर्धान
हुन्छु र सबैको ईश्वर हुँदा हुँदै पनि आज्ञापालक पुत्र र शिष्य वन्छु ।
अतः निराकार हुँदा हुँदै साकार हुन र साकार हुँदा हुँदै निराकार हुन
भगवानमा अलिकति पनि अन्तर आउँदैन । भगवानको यस्तो स्वरूपलाई नजान्नाले
व्यक्तिहरु उहाँको विषयमा धेरै थरी कल्पनाहरु गर्छन् ।
भगवान
व्यक्त पनि हुनुहुन्छ र अव्यक्त पनि, लौकिक पनि हुनुहुन्छ र अलौकिक पनि --
'वासुदेवः सर्वम्', 'सदसच्चाहमर्जुन' । परन्तु बुद्धिहीन मनुष्य भगवानलाई
ती प्राणीहरु जस्तो अव्यक्तवाट व्यक्त हुने अर्थात् लौकिक (जन्मने-मर्ने)
मान्छन्, जसकोलागि भगवान भन्नुहुन्छ ।'अव्यक्तादीनि भूतानि व्यक्तमध्यानि
भारत । अव्यक्तनिधनान्येव तत्र का परिदेवना ।।'
'हे
भारत! सबै प्राणी जन्मभन्दा पहिले अप्रकट थिए र मरेपछि अप्रकट हुनेछन्,
केवल वीचमा मात्रै प्रकट देखिन्छन्; अतः यसमा शोक गर्ने कुरै के छ ?'
भगवान मनुष्य जस्तो अव्यक्तवाट व्यक्त हुनुहुन्न, तर अव्यक्त रहँदा रहँदै व्यक्त हुनुहुन्छ र व्यक्त हुँदा हुँदै अव्यक्त रहनुहुन्छ ।
'परम्'
-- भगवान देवताहरुको उपासना गर्नेहरुलाई श्रद्धा पनि दिनुहुन्छ र उनीहरुको
उपासनाको फल पनि दिनुहुन्छ -- यो भगवानको परम अर्थात् पक्षपातरहित भाव हो ।
'अव्ययम्'
-- देवता सापेक्ष अविनाशी (अमर) हुन्, सर्वथा अविनाशी होइनन् । परन्तु
भगवान निरपेक्ष अविनाशी हुनुहुन्छ । उहाँ जस्तो अविनाशी अर्को कुनै छैन र
हुन पनि सक्तैन ।
No comments:
Post a Comment