No. 222
यही
अध्यायको पन्ध्रौँ श्लोकमा आएको 'माययापहृतज्ञाना:' पदमा तमोगुणको
प्रधानता र रजोगुणको गौणता छ, तर यहाँ आएको 'कामैस्तैस्तैहृतज्ञाना:' पदमा
रजोगुणको प्रधानता र तमोगुणको गौणता छ । 'माययापहृतज्ञाना:'मा अर्थको इच्छा
मुख्य छ र 'कामैस्तैस्तैह्रितज्ञाना:'मा भोगहरुको इच्छा मुख्य छ । दुबैमा
फरक यति हो, मायाले अपहृत ज्ञान भएकाहरु देवताहरुको पूजन गर्दैनन्, तर
कामनाले अपहरित ज्ञान भएकाहरु देवताहरुको पूजन गर्न सक्छन् । कारण,
अर्थदेखि अरूचि हुँदैन, तर भोगहरुदेखि अरूचि हुन्छ नै ।
'माययापहृतज्ञाना:'मा आसुरभावको झूठ, कपट, वेइमानी आदिको आश्रय छ तर
'कामैस्तैस्तैर्ह्रितज्ञाना:' पदमा देवताहरुको आश्रय छ । अतः
'माययापहृतज्ञाना:'मा विशेष जड़ता छ, 'कामैस्तैस्तैह्रितज्ञाना:'मा
पहिलोको भन्दा चेतनताको प्रधानता छ ।
श्लोक २०
ती
ती कामनाहरुले ज्ञान हरिएका मनुष्य आफ्नो आफ्नो प्रकृति अर्थात् स्वभावले
नियन्त्रित भएर ती ती अर्थात् देवताहरुकालागि तिनै तिनै नियमहरु धारण गर्दै
अरु देवताहरुको शरण हुन्छन् ।
'कामैस्तैस्तैर्ह्रितज्ञानाः'
-- ती ती अर्थात् यो लोकको र परलोकको भोगहरुको कामनाले ज्ञान ढाकिएकाहरु,
आच्छादित भएकाहरुलाई यो पद आएको छ । तात्पर्य, परमात्मा प्राप्ति गर्न
पाइएको विवेकयुक्त मनुष्यशरीरमा आएर परमात्मा नपाइकन उनीहरु आफ्नो कामनाहरु
पूर्ति गर्नमा नै लागिरहन्छन् । संयोगजन्य सुखको इच्छालाई कामना भन्छन् ।
कामना दुई किसिमका हुन्छन् -- पहिलो, यहाँ चाहे जसरी भोग भोगौं, जहिले
चाहे, जहाँ चाहे, जति धन खर्च गरौँ, सुख-आरामले दिन वितून् भन्ने विचारले
संयोगजन्य सुखकोलागि धन-संग्रहको कामना हुन्छ । त्यस्तै, पुण्य संग्रहको
कामना पनि दुई किसिमको हुन्छ -- पहिलो, यो लोकमा म पुण्यात्मा भनिऊँ, र
दोस्रो, परलोकमा मलाई भोग मिलोस् । यी सबै कामनाहरुले सत्-असत्,
नित्य-अनित्य, सार-असार, बन्ध-मोक्षको विवेक ढाकिएको हुन्छ । विवेक
आच्छादित बुद्धिले यो बुझ्न सकिंदैन, हामी जुन पदार्थहरुको कामना गरिरहेका
छौं, ती पदार्थहरु हामीसँग कहिलेसम्म रहन्छन् र हामी ती पदार्थहरुसँग
कहिलेसम्म रहन्छौं ।
'प्रकृत्या
नियता: स्वया' -- कामनाहरुले विवेक छोपिएकोले उनीहरु (त्यस्ता
व्यक्तिहरु) आफ्नो प्रकृतिद्वारा नियन्त्रित रहन्छन् अर्थात् आफ्नो
स्वभावको परवश रहन्छन् । यहाँ 'प्रकृति' शब्द व्यक्तिगत स्वभावको वाचक हो ।
समष्टि प्रकृतिको वाचक होइन । यो व्यक्तिगत स्वभाव सबैमा मुख्य हुन्छ ।
अतः व्यक्तिगत स्वभाव कोही छोड्न सक्तैन । परन्तु स्वभावमा हुने दोष त
मनुष्य छोड्नै सक्छ । ऊ यी दोषहरु छोड्न सक्तैन भने मनुष्यजन्मको महिमा नै
के भयो ? मनुष्य आफ्नो स्वभावलाई निर्दोष, शुद्ध वनाउन समर्थ छ । तर
मनुष्य भित्र कामना पूर्तिको उद्देश्य रहुन्जेल ऊ आफ्नो स्वभाव सुधार्न
सक्तैन र त्यो वेलासम्म उसलाई आफूमा निर्वलता देखिन्छ । परन्तु कामना
मेटाउने उद्देश्य भएकोले ऊ आफ्नो प्रकृति (स्वभाव) सुधार्न सक्छ अर्थात्
उसमा प्रकृतिको परवशता रहँदैन ।
'तं
तं नियममास्थाय' -- कामनाहरुले गर्दा आफ्नो प्रकृतिको परवश भएपछि
कामनापूर्तिका अनेक उपायहरु र विधिहरु (नियमहरु) त्यो व्यक्ति खोजिरहन्छ ।
फलानो यज्ञ गरे मेरो कामना पूरा हुन्छ कि फलानो तप गरे ? फलानो दान दिएर
कामना पूरा हुन्छ कि फलानो जप गरे ? आदि आदि उपायहरु ऊ खोजिरहन्छ । ती
उपायहरुका विधिहरु अर्थात् नियमहरु छुट्टा छुट्टै हुन्छन् । जस्तो --
कामनापूर्ति गर्न फलानो विधिले यज्ञ गर्नुपर्छ र फलानो ठाउँमा गर्नुपर्छ
आदि, आदि । यसरी मनुष्य आफ्नो कामनापूर्तिगर्न अनेक उपायहरु र नियमहरु धारण गर्छ ।
'प्रपद्यन्तेन्यदेवताः'
-- कामनापूर्ति गर्न अनेक उपायहरु र नियमहरु धारण गरेर मनुष्य अरु
देवताहरुको शरण लिन्छन्, भगवानको शरण लिंदैनन् । यहाँ 'अन्यदेवता:' भन्नुको
तात्पर्य, उनीहरु ती देवताहरुलाई भगवतस्वरूप मान्दैनन्, उनीहरुको छुट्टै
सत्ता मान्छन्, यसवाट उनीहरुलाइ अन्त हुने (नाशवान्) फल मिल्छ --
'अन्तवत्तु फलम् तेषाम्'। उनीहरुले देवताहरुको छुट्टै सत्ता नमानेर
उनीहरुलाई पनि भगवतस्वरूप नै माने त उनीहरुलाई अन्त हुने फल मिल्ने थिएन,
अविनाशी फल मिल्ने थियो ।
यहाँ देवताहरुको शरण लिनमा दुई कारण मुख्य भए -- एउटा कामना र एउटा आफ्नो स्वभावको परवशता ।
भगवानका
अर्थार्थी र आर्त भक्तहरुमा हुने कामनाहरु यो श्लोकमा वर्णित मनुष्यहरुमा
पनि छन् । तर यी दुईमा फरक यति हो, अर्थार्थी भक्तहरुमा कामनाहरुको मुख्यता
छैन, भगवानको मुख्यता छ । यसैले उनीहरुलाई 'हृतज्ञाना:' होइनन् । तर यहाँ
वर्णित कामनाहरु हुने मनुष्य 'हृतज्ञाना:' हुन् ।
अर्थार्थी
र आर्त भक्त त खालि भगवानका नै शरण हुन्छन्, तर यी मनुष्य भगवान छोडेर अरु
देवताहरुको शरण हुन्छन् । कामनाहरु, देवता, मनुष्य र नियम -- यी सबै धेरै
हुने गर्छन् ।अनेक कामनाहरु हुँदा पनि उपास्यदेव एउटा परमात्मा मात्रै भए
उहाँले उपासकको उद्धार गरिदिनुहुन्छ । परन्तु कामनाहरु पनि अनेक छन् र
उपास्यदेव पनि अनेक छन् भने कसले उद्धार गर्ने ?
यौटा
भगवान वाहेक अर्को कुनै वस्तु नै छैन -- भन्ने ज्ञान सुखको कामनाले
ढाकिन्छ । यो कामना न प्रकृतिले वनाएको हो र न परमात्माले वनाएको हो,
मनुष्य आफैंले वनाएको हो । यसैले यो कामना हटाउने जिम्मेवारी पनि मनुष्यमा
नै छ । 'हृतज्ञाना:' भन्नुको तात्पर्य, यो ज्ञान नष्ट भएको होइन, कामनाले
हरिएको छ । यो कुरालाई 'माययापहृतज्ञाना:', 'अज्ञानेनावृतं ज्ञानम्' आदि
शब्दहरुले पनि भनिएका छन् ।
No comments:
Post a Comment