No. 48
भगवानले भन्नुभयो ।
श्लोक ५५
हे
पृथानन्दन ! जुन वेला साधक मनमा आएका सम्पूर्ण कामनाहरुलाई भलिभाँती त्याग
गरिदिन्छ, आफू आफैंमा सन्तुष्ट रहन सक्छ, त्यो वेला उसलाई 'स्थिरबुद्धि'
भनिन्छ ।
कामना न त स्वयंमा छ र मनमा नै छ । कामना त आउने-जाने
खालको हो र स्वयं निरन्तर रहने हो; त्यसैले स्वयंमा कामना कसरी हुन सक्छ ?
मन एउटा करण हो र त्यसमा पनि कामना निरन्तर रहँदैन, वरु यसमा आउने जाने
गर्छ । अतः मनमा पनि कामना कसरी हुन सक्छ ? परन्तु
शरीर-इन्द्रियहरु-मन-बुद्धिसँग तादात्म्य भएको कारणले मनुष्य मनमा
आउने-जाने कामनाहरु आफूमा मानिदिन्छ ।
आफ्नो स्वरूपको कहिले त्याग हुँदैन र जोसँग आफ्नो कुनै
पनि सम्बन्ध छैन, त्यसको पनि त्याग हुँदैन । जुन आफ्नो होइन तर जसलाई आफ्नो
मानिन्छ, त्यसैको त्याग हुन्छ । त्यस्तै कामना पनि आफूमा छैन, तर त्यसलाई
आफ्नो मानिएको छ, यही मान्यता नै त्याग गर्ने हो हामीले । यहाँ यो पनि भन्न
खोजिएको छ, हामीमा कुनै पनि कामना नरहोस्, कामनाको कुनै पनि अंश वांकी
नरहोस् ।
जुन वेला सबै कामनाहरुको त्याग हुन्छ, त्यसपछि साधक आफू आफैंमा सन्तुष्ट रहन्छ, उसलाई आफूमा स्वाभाविक सन्तोष हुन्छ ।
सन्तोष
पनि दुई किसिमका हुन्छन्,-- एक सन्तोष गुण हो र एक सन्तोष स्वरूप हो ।
अन्तःकरणमा कुनै प्रकारको इच्छा नहोस् -- यो सन्तोष गुण हो; स्वयंमा
असन्तोषको अत्यंताभाव होस् -- यो सन्तोष स्वरूप हो । यो स्वरूपभूत सन्तोष
स्वतः सर्वदा रहन्छ । यसकोलागि कुनै अभ्यास या विचार गर्नु पर्दैन ।
स्वरूपभूत सन्तोषमा प्रज्ञा (बुद्धि) स्वतः स्थिर रहन्छ ।
हामी जव धेरै शाखाहरु भएका अनन्त कामनाहरुलाई आफूमा
मान्थ्यौं त्यो वेला पनि वास्तवमा कामनाहरु आफूमा थिएनन् र स्वयं
स्थितप्रज्ञ नै थियौं । परन्तु त्यो वेला आफूमा कामनाहरुले गर्दा हाम्रो
बुद्धि स्थिर छथिए न, हामीलाई स्थितप्रज्ञ भनिएको छैन अर्थात् हामीलाई
स्थितप्रज्ञको अनुभव भएको छैन । अव हामी सम्पूर्ण कमानाहरुको त्याग गर्न
सफल भयौं भने अर्थात् हामीले सम्पूर्ण कामनाहरुलाई हटाइदियौं भने हामी पनि
स्थितप्रज्ञ हुनेछौं अर्थात् हामीलाई आफ्नो स्थितप्रज्ञताको अनुभव हुनेछ ।
साधक बुद्धिलाई स्थिर गर्ने कोशीस गर्छ । परन्तु
कामनाहरुको सर्वथा त्याग भएपछि बुद्धिलाई स्थिर गर्नु पर्दैन, उसको बुद्धि
स्वतः स्वाभाविक स्थिर हुन्छ ।
कर्मयोगमा साधकको
कर्महरुसँग ज्यादा सम्बन्ध रहन्छ । उसकोलागि योगमा आरूढ़ हुन पनि कर्म कारण छ
। यसैले कर्मयोगीको कर्महरुसँग सम्बन्ध साधक अवस्थामा पनि रहन्छ र
सिद्धावस्थामा पनि रहन्छ । सिद्धावस्थामा कर्मयोगी द्वारा मर्यादा अनुसार
कर्म भइ नै रहन्छ । त्यो सिद्धवाट हुने सबै कर्महरु अरुकोलागि आदर्श
हुन्छन् । यही सन्दर्भमा भगवान भन्नुहुन्छ, कर्मयोगी कर्म गर्दा निर्लिप्त
रहन्छ र निर्लिप्त रहँदै कर्म गर्छ ।
जवसम्म साधकमा कामनाको अंश रहन्छ, त्यो वेलासम्म उसलाई
साधक भनिन्छ र जव उसका कामनाहरुको सर्वथा अभाव हुन्छ, त्यो वेला उसलाई
सिद्ध भनिन्छ । यो श्लोकमा स्थितप्रज्ञ पुरुषको पहिले संसारको त्याग हुन्छ,
त्यसपछि परमात्मामा स्थिति हुन्छ ।
No comments:
Post a Comment