No 41
श्लोक ४८
हे धनन्जय ! तिमी आसक्ति त्यागेर सिद्धि-असिद्धिमा सम भएर योगमा स्थित हुँदै कर्महरु गर, किनकि समत्व नै योग हो ।
कुनै
पनि कर्ममा, कुनै पनि कर्मको फलमा, कुनै पनि देश, काल, घटना, परिस्थिति
अन्तःकरण, वहिःकरण आदि प्राकृत वस्तुमा हाम्रो आसक्ति नभए हाम्रो कर्म
निर्लिप्ततापूर्वक हुन सक्छ । यदि हामी कर्म,फल आदि केहीमा पनि टाँसिन्छौँ
भने हामी कसरी निर्लिप्त रहन सक्छौं ? निलिप्त नभई हाम्रो कर्म मुक्ति
दिने कसरी हुन्छ ?
यहाँ प्रश्न आउँछ:
आसक्तिको त्यागको परिणाम के हुन्छ ? यसको उत्तर हो, सिद्धि र असिद्धिमा समता हुनेछ ।
कर्म पूरा
होस् अथवा नहोस्, सांसारिक दृष्टिले आफूले गरेको कर्मको फल अनुकूल होस्
अथवा नहोस्, त्यो कर्म गर्दा आदर-निरादर, प्रशंसा-निन्दा होस् या नहोस,
अन्तःकरणको शुद्धि होस् या नहोस् आदि आदि जति पनि सिद्धि र असिद्धिहरु छन्,
तिनमा सम रहनु पर्छ ।
कर्मयोगमा समता
भएको व्यक्तिलाई आफ्नो मुक्तिको पनि मतलव हुँदैन । उसलाई लाग्छ,'जे सुकै
होस्, मैले त खालि कर्तव्य-कर्म गर्ने हो ।' त्यो समता हाम्रो अन्तःकरणमा
निरन्तर वनी रहनुपर्छ । हामीलाई असंगता नभए पनि, समता नआए पनि हाम्रो
उद्देश्य असंग हुने, सम हुने नै हुनु पर्छ । यो त नियम नै छ कि उद्देश्यमा
भएको कुरो अन्तमा सफल भएरै छोड्छ । त्यसैले, साधनरुप समताले अर्थात्
अन्तःकरणको समताले साध्यरुप समता स्वतः आउँछ ।
सिद्धि-असिद्धिमा
सम भएपछि त्यो समतामा निरन्तर अटल भएर स्थित रहनु नै 'योगस्थ' हुनु हो ।
यही समतामा हरदम स्थित रहँदै हामीले कर्तव्य-कर्म गर्नुपर्छ । समता नै योग
हो, समता परमात्माको स्वरूप हो ।
'समता
नै योग हो' --यो योगको परिभाषा हो । यो श्लोकको तात्पर्य, स्थूल, सूक्ष्म
र कारण-शरीरवाट हुने सम्पूर्ण क्रियाहरु केवल संसारको सेवारूपले गर्ने हो,
आफ्नोलागि होइन । यसो गरेर नै समता आउँछ ।
यही सन्दर्भमा बुद्धि र समता सम्बन्धि विशेष कुरोको पनि वर्णन छ ।
बुद्धिका
दुइ किसिम छन् --अव्यवसायात्मिका र व्यवसायात्मिका । जसमा संसारिक सुख,
भोग, आराम,मान-वडाई आदि प्राप्त गर्ने ध्येय हुन्छ, त्यो बुद्धि
'अव्यवसायात्मिका' हुन्छ । जसमा समता प्राप्त गर्ने, आफ्नो कल्याण गर्ने
नै उद्देश्य रहन्छ,त्यो बुद्धि 'व्यवसायात्मिका' हुन्छ । अव्यवसायात्मिका
बुद्धि अनन्त हुन्छ र व्यवसायात्मिका बुद्धि एक हुन्छ । बुद्धि
अव्यवासायात्मिका भएको व्यक्ति स्वयम् अव्यवसायी हुन्छ, संसारी हुन्छ ।
व्यवसायात्मिका बुद्धि भएको व्यक्ति स्वयम् व्यवसायी हुन्छ, तथा ऊ साधक
हुन्छ ।
समता पनि
दुइ प्रकारका हुन्छन् -- साधनरुप समता र साध्यरुप समता । साधनरुप समता
अन्त:करण सम्बन्धी हुन्छ र साध्य रुप समता परमात्मस्वरूपको हुन्छ । सिद्धि
-असिद्धि, अनुकूलता - प्रतिकूलता आदिमा सम रहनु, अर्थात् अन्तःकरणमा राग -
द्वेष नहुनु साधनरुप समता हो । यो समताको वर्णनको गीतामा विस्तृत व्याख्या
गरिएको छ । यो साधनरुप समतावाट जुन स्वतः सिद्ध समताको प्राप्ति हुन्छ,
त्यो साध्यरुप समता हो, जसको वर्णन यही अध्यायको त्रिपन्नौं श्लोकमा छ ।
एक संसारी
हुन्छ, एक साधक हुन्छ, एक साधन हुन्छ, एक साध्य हुन्छ । भोग भोग्ने र
संग्रह गर्ने मात्रै उद्देश्य भएको व्यक्तिलाई संसारी भन्छन्, त्यो
संसारीको व्यवसायात्मिका बुद्धि हुँदैन, उल्टो उसका बुद्धिहरु अनन्त
हुन्छन्, अनन्त कामनाहरुको कारणले । व्यवसायात्मिका बुद्धि भएका साधकलाई
यस्तो निश्चय हुन्छ, 'मलाई त समता नै प्राप्त गर्नु छ, चाहे जे सुकै होस्
।' यस्तो निश्चय भएको व्यवसायात्मिका साधक व्यवहारमा आइपर्ने
सिद्धि-असिद्धिमा, लाभ-हानिमा, अनुकूल-प्रतिकूल परिस्थितिमा सम रहन्छ,,
राग-द्वेष गर्दैन । यस्तो साधनरुप समताले ऊ संसारवाट माथि उठ्छ । यही
साधनरुप समताले उसलाई स्वतःसिद्ध समरुप परमात्माको प्राप्ति हुन्छ
।
No comments:
Post a Comment