No. 70
श्लोक १०, ११ सत्-असत् को विचार गर्न नसक्ने पशु, पक्षी, वृक्ष आदिवाट स्वाभाविक परोपकार (कर्तव्य-पालन) हुन्छ, तर मनुष्यलाइ त भगवत्कृपाले विशेष विवेक-शक्ति मिलेको छ । अतः यदि उसले आफ्नो विवेकलाई महत्व दिएर अकर्तव्य नगरे ऊवाट पनि स्वाभाविक लोक कल्याणकोलागि कर्म हुन सक्छन् ।
देवता, ऋषि, पितृ,
मनुष्य तथा पशु, पक्षी, वृक्ष आदि सबै प्राणीहरुलाई प्रजा भनिन्छ । यी
प्राणीहरुमा पनि योग्यता, अधिकार र साधनको विशेषताको कारण मनुष्यलाइ अरु
सबै प्राणीहरुलाई पनि पालन गर्ने जिम्मेवारी छ । त्यसैले यहाँ 'प्रजा' शब्द
विशेषरूपले मनुष्यहरुकोलागि प्रयोग गरिएको हो ।
ब्रह्माजी
मनुष्यहरुलाई भन्नुहुन्छ, 'तिमीहरु आफ्नो-आफ्नो कर्तव्य-पालनद्वारा सबैको
वृद्धि गर, उन्नति गर । यसो गर्यौ भने तिमीहरुलाई आवश्यक उपयोगी सामग्री
मिलिरहन्छ, सामग्रीको कमी कहिले पनि हुँदैन ।
अर्जुनलाई कर्म
नगर्ने रुचि थियो । त्यो कर्म नगर्ने रुचि हटाउनु थियो भगवानलाई । यहाँ
भगवान इंगित गर्नुहुन्छ अर्जुनलाई, 'हेर अर्जुन, प्रजापति ब्रह्माजीको
वचनहरुवाट पनि तिमीले कर्तव्य कर्म गर्नु पर्छ । अरुको हितकोलागि कर्तव्य
कर्म गर्दा नै तिम्रो लौकिक र पारलौकिक उन्नति हुन सक्छ ।'
निष्कामभावले खालि कर्तव्य-पालनको
विचारले कर्म गरे मनुष्य मुक्त हुन्छ र सकामभावले कर्म गरे मनुष्य वन्धनमा
पर्छ । प्रस्तुत प्रकरणमा निष्कामभावले गरिने कर्मको विवेचन छ ।
कर्मयोगी अरुको सेवा अथवा हित गर्नकोलागि सँधै तत्पर
रहन्छ । यसैले प्रजापति ब्रह्माजीको विधान अनुसार अरुको सेवा गर्ने
सामग्री, सामर्थ्य, र शरीर-निर्वाहको आवश्यक वस्तुहरु त्यो कर्मयोगीलाई
कहिले पनि कमी हुँदैन । उसलाई सेवाकोलागि उपयोगी वस्तुहरु सुगमतापूर्वक
उपलब्ध भई रहन्छ । ब्रह्माजीको विधान अनुसार हामी सबैलाई कर्तव्य-कर्म
गर्ने सामग्रीहरु पूरापूर प्राप्त छन् । कर्तव्य-कर्मका सामग्रीको कहिले
पनि, कुनै वेला पनि, कसैसँग पनि कमी छैन ।
वास्तवमा हाम्रो मनुष्यशरीर भोग
भोग्नकोलागि वनेकै होइन । यसैले 'संसारको सुख भोग' भन्ने कुनै पनि सत्
शास्त्रमा विधान छैन । समाजले पनि हामीलाई स्वच्छन्द भोग भोग्ने आज्ञा
दिंदैन । शास्त्र र समाज दुवै हामीलाई अरुलाई सुख पुर्याउने आदेश दिन्छन् ।
कर्मयोगीमा सँधै दिने नै भावना
हुन्छ, लिने भावना हुँदैन; किनभने लिने भाव नै वन्धनकारक हुन्छ । हामीमा
अरुवाट लिने भाव रह्यो भने हाम्रो कल्याणप्राप्तिमा वाधा आउँछ, साथै,
संसारिक वस्तुहरुको प्राप्तिमा पनि वाधा हुन्छ । हामी सबैलाई थाहा छ,
संसारमा लिन खोज्ने व्यक्ति कहिले पनि दिन चाहँदैन । यही सन्दर्भमा
ब्रह्माजी भन्नुहुन्छ, 'हे प्रजाहरु, तिमीहरु वदलामा केही नखोजीकन नै
निःस्वार्थभावले आफ्नो कर्तव्य-कर्म गर, यसैवाट तिमीहरुको उन्नति हुनेछ ।'
कर्मयोगी आफ्नो कर्तव्यकर्मवाट सबै प्राणीहरुलाई सुख दिन्छ
। यही कारण प्रजापति ब्रह्माजी सम्पूर्ण प्राणीहरुको भलाइकोलागि हामीलाई
आफ्नो कर्तव्य-कर्मरुप यज्ञ पालन गर्ने आदेश दिई रहनुभएको छ । आफ्नो आफ्नो
कर्तव्य-कर्मको पालन गरे मनुष्यको कल्याण स्वतः हुन्छ । हामीलाई नै
कर्तव्य-पालन गर्ने विधान अरु प्राणीलाई छैन ।
No comments:
Post a Comment