No. 60
श्लोक ७१
अव प्रश्न आउँछ, अहंता, ममता रहित कसरी हुने ?
कर्मयोगको
दृष्टिले -- 'मेरो केही छैन'; किनकि मेरो कुनै वस्तु, व्यक्ति, परिस्थिति,
घटना, अवस्था आदिमा स्वतन्त्र अधिकार छैन । मेरो केही पनि छैन भने 'मलाई
केही पनि चाहिंदैन'; किनकि यदि शरीर मेरो हो भने मलाई अन्न, जल, वस्त्र
आदिको आवश्यकता छ, तर शरीर नै मेरो होइन भने मलाई कसैको कुनै चीजको पनि
आवश्यकता छैन । जव मेरो केही छैन भने मलाई केही पनि चाहिंदैन भने फेरि 'म'
के वांकी रह्यो ? किनकि 'म' त कुनै वस्तु, शरीर, स्थिति आदिलाई समात्दा
हुने त हो नि !
मेरो भनिएको शरीर आदिको खालि
संसारसंग सम्बन्ध छ । यसैले आफ्नो भनिने शरीर आदिसंग जे जे गर्ने हो, ती
सबै संसारको हितकोलागि गर्ने हो, किनकि मलाई केही चाहिंदै चाहिंदैन ।
यस्तो भाव वनेपछि 'म'को एकदेशीयता आफआफैं मेटिन्छ र कर्मयोगी अहंता
ममतादेखि रहित हुन्छ ।
सांख्ययोगको दृष्टिले --
यो योगवाट सिद्ध व्यक्तिलाई सम्पूर्ण प्राणीलाइ नै 'म हुँ' यस्तो आफ्नो
स्वरूपले स्वतःसिद्ध सत्ताको ज्ञान रहन्छ । 'म हुँ' मा 'म' प्रकृतिको अंश
हो, र 'हुँ' सत्ता हो । यो 'हुँ' पनि 'म'लाई लिएर भएको हो । यदि 'म' रहेन
भने 'हुँ' पनि रहँदैन, खालि 'छ' मात्रै रहनेछ ।
'म हुँ', 'तिमी छौ', 'यो हो', 'त्यो
हो' -- यी चारै शब्दहरु व्यक्ति र देश-काललाई लिएर वनेका हुन् । यदि यी चार
शब्दले देशकाललाई छुंदैनन् भने केवल 'छ, हो' मात्र वांकी रहन्छ, 'छ' 'हो'
मात्रै स्थिति हुन्छ । 'हो' र 'छ'मा मात्रै स्थिति भए सांख्ययोगी अहंता
ममतारहित हुन्छ ।
भक्तियोगको दृष्टिले -- जसलाई 'म' र
'मेरो' भनिन्छ, ती सबै प्रभुका नै हुन् । कारण कि मेरो भनिएका वस्तुहरुमा
मेरो अलिकति पनि अधिकार छैन, प्रभुको नै ती वस्तुहरुमा पूरा अधिकार छ ।
प्रभुले ती वस्तुहरु जसरी राख्नु हुन्छ, त्यस्तै हुन्छ । त्यसैले यो सबै
प्रभुकै हो । त्यसैले यी वस्तुहरुलाई प्रभुकै सेवामा लगाउने हो, मेरो शरीर,
इन्द्रियहरु, मन, बुद्धि पनि उहाँ (प्रभु)का नै हुन् र म पनि उहाँको नै
हुँ । यस्तो भाव हुँदा भक्तियोगी अहंता ममतादेखि रहित हुन्छ ।
अहंता आफ्नो स्वरूपमा मानिएको हो,
वास्तवमा छैन । यदि यो अहंता वास्तवमा हुँदो हो त हामी कहिले पनि
निरहंकार हुन सक्ने थिएनौं र भगवान पनि हामीलाई निरहंकार हुने कुरा गर्नु
हुन्नथ्यो । यसैले हामी निरहंकार हुन सक्छौं । हाम्रो आफ्नै अनुभव छ,
हाम्रो स्वरूप अहंकाररहित, निरहंकार हो । सुषुप्त अवस्थामा अहंको अभावको
स्वयं (आफ्नो सत्ता)को भावको अनुभव सबैलाई हुन्छ, त्यसको स्पष्ट बोध गाढा
निद्रावाट विउंझेपछि हुन्छ हामीलाई । सुशुप्तिमा अहं अविदयामा लीन हुन्छ,
तर स्वयम् रहन्छ । त्यसैले सुषुप्तिवाट विउंझेपछि (त्यसको वृत्तिवाट) हामी
भन्छौं, 'म एकदम सुखसँग निदाएँ, मलाई केही पनि थाहा भएन ।' यो स्मृतिवाट
थाहा हुन्छ, सुखको अनुभव गर्ने र 'केही थाहा भएन' यो वताउने त कोही थियो ।
हैन भने सुखको अनुभव कसलाई भयो र मलाइ केही थाहा भएन भन्ने कुरो कसले
जान्यो ? अतः 'केही थाहा थिएन' -- यो अहंको अभाव हो र यसको ज्ञान जसलाई
हुन्छ, त्यो अहंरहित स्वरूप हो ।
यसरी सुषुप्तिमा अहंको अभावको अनुभव त
सवैलाई हुन्छ, तर आफ्नो अभावको अनुभव कसैलाई कहिले पनि हुँदैन । अहंकार
हामी विना रहन सक्तैन, तर हामी (स्वयम्) अहंकार विना रहन सक्छौं र रहन्छौं
पनि । हाम्रो स्वरूप चिन्मय सत्ता मात्रै हो । यो नित्य सत्तालाई कसैको पनि
अपेक्षा छैन, तर सत्ताको अपेक्षा सबैलाई छ । जाग्रत र स्वप्नमा अहं प्रकट
रहन्छ र सुषुप्तिमा अहं लीन हुन्छ; तर हामी स्वयं निरन्तर रहन्छौं । हाम्रो
स्वरूप प्रकट र लीन हुँदैन ।
यो श्लोकमा अपरा प्रकृतिको निषेध छ ।
जीवले अहंकारको कारणले अपरा प्रकृतिलाई धारण गरेको छ । अतः निरहंकार
भएपछि अपरा प्रकृतिसँग सम्बन्ध विच्छेद हुन्छ र जीव जन्म-मरणको चक्रवाट
छुट्छ । सबैको त्याग भएपछि अहंकार शेष रहन्छ; तर अहंकारको त्याग भएपछि
सबैको त्याग हुन्छ ।
No comments:
Post a Comment