No. 211
श्लोक १३
यी तीनै गुणरूप भावहरुले मोहित यो सम्पूर्ण जगत (सम्पूर्ण प्राणीहरु) यी गुणहरुदेखि अतीत अविनाशी मलाई जान्दैनन् ।
सत्व,रज र तम -- तीनै गुणहरुका वृत्तिहरु उत्पन्न र लीन भइरहन्छन् । ती गुणहरुसँग तादात्म्य गरेर मनुष्य आफूलाई सात्विक, राजस र तामस मान्छ अर्थात् ती गुणहरु आफूमा आरोप गर्छ, 'म सात्त्विक, राजस र तामस छु' भनेर । यसरी तीनै गुणहरुले मोहित मनुष्य 'म परमात्माको अंश हुँ भन्ने कुरा
मान्नै सक्तैन । त्यो मनुष्य आफ्नो अंशी परमात्मातिर नहेरेर उत्पन्न र नष्ट हुने वृत्तिहरुसँग आफ्नो सम्बन्ध मान्दछ । ऊ मोहित हुने भनेको यही हो । यसरी मोहित भएको हुनाले ऊ 'मेरो परमात्मासँग नित्य सम्बन्ध छ' भन्ने कुरो बुझ्नै सक्तैन ।
यहाँ जगत शब्द 'जीवात्मा'को वाचक हो । निरन्तर परिवर्तनशील शरीरसँग तादात्म्य भएको कारण नै यो जीव 'जगत' नामले भनिएको छ । तात्पर्य, शरीर जन्मँदा आफू जन्मने, शरीर आफू मर्ने, शरीर विरामी हुँदा आफू विरामी हुने र शरीर स्वस्थ हुँदा आफू स्वस्थ हुने भन्ने मान्दछ त्यस्तो व्यक्तिलाई 'जगत' नाम दिइएको हो । शरीरसँग आफ्नो तादात्म्य रहुन्जेल यो जीव जगत नै रहनेछ अर्थात् जन्मने र मर्ने नै गरिरहन्छ, कहीं पनि स्थायी रहँदैन ।
गुणहरुलाई भगवानदेखि छुट्टै सत्ता मानुन्जेल प्राणी मोहित हुन्छन् । यदि उनीहरु गुणहरुलाई पनि भगवतस्वरूप नै मान्छन् भने उनीहरु कहिले पनि मोहित हुन सक्तैनन् ।
तीनै गुणहरुको कार्य शरीरलाई चाहे आफ्नो मानौं, चाहे आफूलाई शरीर मानौं -- दुवै मान्यताहरुवाट मोह हुन्छ । शरीरलाई आफ्नो मान्नु 'ममता' भयो र आफूलाई शरीर मान्नु 'अहंता' भयो । शरीरसँग अहंता-ममता गर्नु नै मोहित हुनु हो। मोहित भएपछि गुणहरुदेखि अतीत भगवत्तत्व जान्न सकिंदैन । त्रिगुणात्मिका शरीरसँग अहंता-ममता मेटिएपछि नै व्यक्ति भगवानलाई जान्न सक्छ । यो सिद्धान्त नै छ, मनुष्य संसारसँग पूर्णरूपले छुट्टै भएपछि नै संसारलाई जान्न सक्छ र परमात्मासँग पूर्णरूपले अभिन्न भएपछि नै परमात्मालाई जान्न सक्छ । यसको कारण हो, त्रिगुणात्मक शरीरसँग स्वयं सर्वथा भिन्न छ र परमात्मासँग यो स्वयं सर्वथा अभिन्न छ ।
अस्वाभाविकमा स्वाभाविक भाव हुनु नै मोहित हुनु हो । प्रतिक्षण नष्ट हुने तीन गुण भन्दा पर (श्रेष्ठ), अत्यन्त निर्लिप्त र नित्य-निरन्तर एक रूपले रहने परमात्मा 'स्वाभाविक' हुनुहुन्छ । परमात्माको यो स्वाभाविकता वनाइएको होइन, कृत्रिम होइन, अभ्याससाध्य होइन, स्वतः स्वाभाविक छ । परन्तु शरीर तथा संसारमा अहंता-ममता अर्थात् 'म' र 'मेरो' भाव उत्पन्न भएको छ र नष्ट हुन्छ, यो त केवल मानिएको छ । यही कारण यो 'अस्वाभाविक' हो । यो अस्वाभाविकलाई स्वाभाविक मान्नु नै मोहित हुनु हो । यसले गर्दा मनुष्य स्वाभाविकतालाई बुझ्नै सक्तैन ।
जीव पहिले परमात्मासँग विमुख भयो कि परमात्मा उसँग विमुख हुनुभयो ? यसमा दार्शनिकहरुको मत छ, परमात्मासँग विमुख हुनु र संसारसँग सम्बन्ध जोड्नु दुवै अनादि हुन्, यिनको आदि छैन । अतः यहाँ पहिले र पछि भन्ने कुरा छैन । मनुष्यले आफूले पाएको स्वतन्त्रताको दुरुपयोग नगरे, त्यो स्वतन्त्रलाई खालि भगवानमा मात्रै लगाउन शुरु गरे ऊ यो संसारदेखि माथि उठ्छ अर्थात् यसको जन्म-मरण छुट्छ । यसवाट सिद्ध हुन्छ, मनुष्य भगवानले दिनुभएको स्वतन्त्रताको दुरुपयोग गरेर नै बन्धनमा परेको हो । आफ्नो स्वतन्त्रताको दुरुपयोग गरेर नष्ट हुने पदार्थहरुमा अल्झिएकोले उसले परमात्मतत्व जान्न नसकेको हो ।
'परमव्ययम्' पदले भगवान भन्नुहुन्छ, म यी गुणहरु भन्दा श्रेष्ठ छु अर्थात् म यी गुणहरुदेखि सम्बन्ध-रहित, असम्बद्ध, निर्लिप्त छु । म न कुनै गुणले बाँधिएको छु र न गुणहरुको परिवर्तनमा मेरो कुनै परिवर्तन हुन्छ । मेरो यस्तो वास्तविक स्वरूपलाई गुणहरुले मोहित प्राणी जान्न सक्तैनन् ।
भगवानलाई नदेखेर सात्विक, राजस र तामस भावहरुलाई देख्ने, तिनको भोग गर्ने, तिनवाट सुख लिने व्यक्ति ती भावहरुसँग मोहित हुन्छ अर्थात् भगवानको दुरत्यय गुणमयी मायाले बाँधिन्छ र फलस्वरूप फेरि फेरि जन्मन्छ र मर्छ ।तात्पर्य, सात्विक, राजस र तामस भाव (कर्म, पदार्थ, काल, स्वभाव, गुण आदि ) अनित्य छन् र भगवान नित्य हुनुहुन्छ । अनित्यको भोग गर्नेहरु अनित्यसँग बाँधिन्छन्; परन्तु अनित्यलाई छोडेर नित्यस्वरूप भगवानको आश्रय लिनेहरु मुक्त हुन्छन् ।
यो श्लोकमा जीवात्मालाई 'जगत' शब्द आएको छ । सत्ता विद्यमान नै नभएकोलाई सत्ता र महत्ता दिएर त्योसँग सम्बन्ध जोडेकोले जीव पनि जगत भइदिन्छ । चेतन पनि (चेतनताको दुरुपयोग गरेर) जड हुन्छ । उत्कृष्ट परा प्रकृति पनि निकृष्ट अपरा प्रकृति भइदिन्छ । जीव जगतको उत्पत्ति-विनाशलाई आफ्नो उत्पत्ति विनाश, जगतको लाभ-हानिलाई आफ्नो लाभ-हानि मान्छ । मनुष्य कामनासँग अभिन्न भएर 'कामात्मानः' अर्थात् कामनारुप हुन्छ र भगवानसँग अभिन्न भएर 'मन्मया:' हुन्छ । फरक यही हो, भगवतरूपले ऊ नित्य छ, तर कामनारुप या जगत-रूपले ऊ अनित्य छ ।
जीवले भगवान वाहेक अर्को सत्ता मान्यो, सत्ता मानेर त्यो सत्तालाई महत्व दियो, महत्व दिएर त्योसँग सम्बन्ध जोडेर आफ्नो स्वतन्त्र सत्ताको लोप गर्यो, त्यसैले ऊ जगत वन्यो । केवल जगतको सत्तालाई आफ्नो सत्ता मान्ने व्यक्ति आफ्नो सत्तावाट विमुख भएर जगत हुन्छ, जुन (जगत) अवास्तविक छ र खालि भगवानको सत्ता मान्ने व्यक्ति आफ्नो स्वतन्त्र सत्ताको मान्यता मेटाएर भगवान हुन्छ -- 'मम साधर्म्यमागताः', जुन वास्तविक छ ।
जीवलाई 'जगत' भन्ने तात्पर्य, कामनाग्रस्त व्यक्तिको ध्यान चेतानतातिर जाँदैन, जड शरीरलाई नै 'म' (आफ्नो स्वरूप) र 'मेरो' मान्न लाग्यो ऊ । जीव स्वरूपले निर्गुण तथा अव्यय हुँदा हुँदै पनि 'जगत' भएकोले सात्विक, राजस र तामस गुणहरुले बाँधिन्छ -- 'निबध्नन्ति महावाहो देहेदेहिनमव्ययम्' ।
वास्तवमा अलौकिक परमात्माको अंश भएकोले जीव पनि अलौकिक नै छ, तर लौकिक जगतलाई समातेर ऊ पनि लौकिक भइदिन्छ । अहंदेखि लिएर पृथ्वीसम्म सबै अपरा प्रकृति हो । त्यसैले पृथ्वी जड भए जस्तै अहम् पनि जड हो । जीव अहम् लाई दृढताले समातेर 'अहंकारविमूढात्मा' हुन्छ अर्थात् अहम् लाई आफ्नो स्वरूप मान्छ । त्यसपछि उसको पतन हुँदा हुँदा ऊ पनि जड जगत नै बन्छ अर्थात् उसको चेतनपना लुप्त (विस्मृत) हुन्छ, उसलाई चेतनपनाको अनुभव नै हुँदैन ।
गुणहरुमा आसक्त नभएकालाई जडता नै रहँदैन । यसैले उनीहरुलाई सबै ठाउँमा भगवान-नै-भगवान देखिन्छ -- 'वासुदेवः सर्वम्'। परन्तु गुणहरुमा आसक्त हुनेलाई भगवान नै देखिंदैन, संसार नै संसार देखिन्छ । ती गुणहरुले अतीत भगवानलाई पनि गुणहरुले बाँधिएको देख्छन्, अविनाशी भगवानलाई पनि जन्मने मर्ने देख्छन् । भक्तको दृष्टि त भगवान छोडेर अर्को तर्फ जाँदै जाँदैन ।तर गुणहरुमा आसक्त संसारीहरुको दृष्टि संसारलाई छोडेर अरुतिर जाँदै जाँदैन ।यसैले भगवानको भक्तलाई आनन्द-नै-आनन्द प्राप्त हुन्छ र संसारी मनुष्यलाई दुःखै दुःख -- 'दुःखालयम्' ।
No comments:
Post a Comment